Anbefalte innlegg

Hei.

Når jeg skulle fylle bensin på bilen i dag så kikket jeg på lappen på tanklokket. Der sto det super blyfri. Er det da 95 eller 98 blyfri jeg skal bruke på bilen?? :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I Tyskland bruker de Super for 98 og Normal for 95

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så da er det 95 som gjelder.?? Har ikke hatt tenningsbank o.l.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"normalbenzin" i Tyskland er vel 91 oktan, og super er over 94 oktan. De bruker jo litt andre oktantall enn oss. U.S.A har bensin helt ned i 87 oktan. Oktantallet forteller oss om bensinens bankefasthet, og det sitter bankesensorer i de fleste nyere biler i dag. Dette fordi de fleste vil ha et lavere oktantall, som er mer miljøvennlig og rimeligere å fremstille. En annen ting er tempraturens innvirkning på bensin. Når bensinen ligger i bakken har den alltid en +temp. Når du fyller bilen omvinteren, i -20,vil oktantallet også forandre seg, faktisk med så mye som 2-3 oktan. Bensinen vil også krympe litt, akkurat slik som den utvider seg en varm sommerdag. Fyller man tanken helt full om sommeren, kan tanken "renne over" etter en tid. De færreste opplever det fordi vi kjører jo opp litt på vei fra bensinstasjonen. Angående oktanvalg, se etter et tall. Eks: MIN 91 ROZ. det er lettere å forholde seg til enn "normal" Det som er normal for andre er ikke nødvendivis det for oss.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

98 blyfri er det som gjelder, får litt mer guff enn med 95 da(tror man).. I A8`en står det faktisk oppgitt effekt og nm med 95 og 98!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan prøve å fylle 98 blyfri en gang bare for å se om det blir noe forskjell. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Ole Søberg

kan prøve å fylle 98 blyfri en gang bare for å se om det blir noe forskjell. :)

Tror ikke du merker allverdens forskjell, dersom du i det hele merker noe..

Sannsynligvis så stiller tenningen seg selv på bilen din, så jeg ville valgt 98 oktan. Litt dyrere i innkjøp, men det blir oppveid med litt lavere bensinforbruk. 98 er en bedre bensin enn 95, og du får ikke så lett detonasjon i motoren ved hard kjøring e.l.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men bare det sykiske og følelsen med å fylle 98 gjør at bilen går merkbart bedre:-))

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Øystein Wilthil

I A8`en står det faktisk oppgitt effekt og nm med 95 og 98!!

 

Dette sto også i instruksjonsboken til min gamle 92 100. Samme hk, men litt lavere Nm med 95 okt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Ole Søberg

kan prøve å fylle 98 blyfri en gang bare for å se om det blir noe forskjell. :)

 

Jeg kjører bare 98 blyfri Bjørn Ole, helt kurant det, litt mindre forbruk også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Ole Søberg

Hei.

Når jeg skulle fylle bensin på bilen i dag så kikket jeg på lappen på tanklokket. Der sto det super blyfri. Er det da 95 eller 98 blyfri jeg skal bruke på bilen?? :confused:

98 blyfri er super bleibfrei...

89 mod MB'en sto det Super Bleibfrei i tanklokket. Da var det 98 blyfri som gjaldt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

98 er Super Plus bleifrei

95 er Super

91 er Benzin;)

 

Fant dette ut i 1997 da jeg var i Trier med den vinrøde Einseren min (med mye fortenning). I bakkene opp til Bitburg hørte jeg for første gang at den hadde tenningsbank, noe jeg syntes var merkelig ettersom jeg hadde fyllt blyfri Super som jeg gjorde hjemme. Ved neste tankfylling titta jeg på det bittelille klistremerket på siden av pumpa og da fant jeg ut at jeg hadde fylt 95 (altså Super). Fra da av fyllte jeg Super Plus og alt var som hjemme:D

 

Inntil for halvannet år siden fikk du kjøpt Shell Optimax som var 99 oktan. Denne ble så erstatta av V-Power som har 100 oktan (i Tyskland).

 

Hilsen Andreas

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.