#1 Skrevet April 16, 2004 Er det noen som kan svare på om ventiler m.m havarerer dersom registerreimen ryker på en VW Passat 1989 1.8i modell. Mener å ha hørt at det ikke skjer noe annet enn at motoren stanser og reimen må skiftes. Er du noen som kan bekrefte eller avkrefte dette ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 16, 2004 Kan ikke bekrefte\avkrefte, men jeg har åpnet en 10V femmer topp som hadde lidd av dette. Så vidt jeg vet er 8V 4'er likt oppbygget. Stempler var ok men lite hakk i. men alle ventilene var bøyde. Dette skjedde kun ved kjøring på starter!!! Luringen hadde glemt og sette inn "låsesplinten" til veiv-hjulet.... Så, tror nok det går ille med et reg.reim brudd.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 16, 2004 På min ex. A80 med NE-motor skjer det ingenting ved reimbrudd, mens på min A100 med AAR-motor skjer det svært mye... Håper jeg slipper det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 16, 2004 Hørte med Møller og de sa at det ikke skjedde noe på NG,n min.!! Ville bare stoppe uten skader. Tok ikke sjansen og bytta reim og tilbehør jeg.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 17, 2004 Opprinnelig postet av Rune Wilthil Kan ikke bekrefte\avkrefte, men jeg har åpnet en 10V femmer topp som hadde lidd av dette. Så vidt jeg vet er 8V 4'er likt oppbygget. Stempler var ok men lite hakk i. men alle ventilene var bøyde. Dette skjedde kun ved kjøring på starter!!! Luringen hadde glemt og sette inn "låsesplinten" til veiv-hjulet.... Så, tror nok det går ille med et reg.reim brudd.. Er det min motor du snakker om? Stemplene byttes ut alle 5, så hvis noen trenger brevvekter... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 17, 2004 Opprinnelig postet av Rune Wilthil Kan ikke bekrefte\avkrefte, men jeg har åpnet en 10V femmer topp som hadde lidd av dette. Så vidt jeg vet er 8V 4'er likt oppbygget. Stempler var ok men lite hakk i. men alle ventilene var bøyde. Dette skjedde kun ved kjøring på starter!!! Luringen hadde glemt og sette inn "låsesplinten" til veiv-hjulet.... Så, tror nok det går ille med et reg.reim brudd.. Ikke helt enig med deg der.... har kjørt reima av både 1.8 GTI DX og G60 PG og det var bare å snurre på hjulene og sette på reim igjen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 17, 2004 Det vi snakker om her er vel såkalte 'interference' og 'non-interference' motorer. 'non-interference' motorer er bygd opp slik at det er såpass avstand mellom toppunktet for stempelet og ventilene at ikke blir kontakt med evt åpne ventiler hvis beltet skulle ryke eller at beltet hopper over noen hakk på tannhjulene. På 'interference' motorer er avstanden så kort mellom toppunktet på stempelet og ventilene at det ikke er rom for et stempel i topposisjon og en åpen ventil. Da får en kollisjon mellom stempel og ventil med tilhørende konsekvenser... Det finnes ikke noen oversikt over hvem motorer som har hva da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 17, 2004 Ja, det hadde vært artig og visst noe mere om.! Du er inne på noe Rudi, kanskje det er annerledes på NA motorer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...