ETKA bilder av vakumsystemet til diffsperrene

Anbefalte innlegg

Er det noen som har det? Har lett selv, men finner ingen ting:(

Og hvordan fungerer bryteren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør kanskje spesifisere hvilken modell du ønsker info om... Bryteren og styremåten skiller mellom generasjonene. Du finner forresten bildene i hovedgruppe 7.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Type 81/85. Har aldri blitt helt sikker på hva 1984 80Q er...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For 1984 80Q - se under A80Q på hovedgruppe 7, undergruppe 11 og bilde 62-00. Der er det bilde av ventil, slanger, tank og klokker.

 

"Bryteren" er en ventil; dersom du kjenner til pneumatikk-systemer fra før, er vel denne ventilen en ganske enkel sak...

 

Ser ut som det er en uttrekkbar bryter (samme som i Passat) som i første stilling låser senterdiffen, og i andre trinn i tillegg låser bakdiffen. Senere modeller har vribryter...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke ETKA selv. Bruker http://www.elcats.ru/audivw/

 

Har nå tatt fra hverandre hele midtkonsolen for å se om jeg finner noe rart. Skal selve vribryteren ha strøm? På min var det bare koblet til 8 (tror jeg det var) slanger, men ingen strøm. Selve bryteren har heller ikke noe med "displayet" å gjøre. Er bare skrudd fast i det...

Har også sjekket sikringen (nr 12) og den er hel. Sitter det noe motor noe sted? Lurer kanskje på om denne (hvis den finnes) ikke lager noe vakum/trykk. Trenger litt hjelp her... Vil gjerne ha RWD;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant det:D

VAG01BC0.gif

 

Men er det noen som vet hva som kan være galt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Riktig bilde, ja.

 

Vribryteren er kun en pneumatikkventil - dvs styrer kun trykket til klokkene (pos 4 og 5 på delefilmen).

 

Dersom du har kontrollamper for diffsperrene, har du vel en bryter på hver sperre som forteller om den er inne eller ute.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bilde av quattro systemet ved siden av vribryteren. På baksiden sitter det 2 pærer som skal lyse når sperrene er på. Det gjør de ikke! Har også testet bilen på grus med sperrene av og på (dvs i posisjon 0, 1 og 2) men bilen oppfører seg likt hele tiden. En lekasje kan vel føre til at sperrene ikke fungerer?

Hvordan fungerer hele systemet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virkemåten kan grovt beskrives slik:

Ventilen styrer undertrykk fra tanken til vakumklokkene når den betjenes. Vakumklokkene er forbundet med sperrene med stag (se delefilmen). Når sperren "går på" markeres dette med at indikatorlampen tennes.

 

Dersom sperrene sjelden brukes kan det pga støv og skitt på stagene blokkeres. Det kan derfor være lurt å ta en kikk på dette (ta tak i stagene og forsøk å bevege dem). Ellers er det jo selvfølgelig en skog av vakumrør og -slanger og -albuer som kan være skadet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor nøyaktid sitter disse stagene? Håper ikke det er noe lekkasjer noe sted. Der blir litt av en jobb å sjekke alle røra...:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du ser på etka-bildet du har lagt inn, ser du stagene (festet i pos 3A og 8) som kommer ut fra klokkene (3 og 4).

 

På VW Passat (samme system som tidlige Quattro-modeller, altså ikke vribryter...) høres et lite "puff" når sperrene slås av (ventilen åpner for luft). Du kan jo forsøke å slå av og på og lytte!

 

På nettet finner du også f eks VAG SSP (Selbststudienprogramm...) dersom du leter litt. I disse kan noe feilsøking være beskrevet. Gi meg mailadressen din, så kan du få en jeg har om Urquattro diffsperrebetjening (på tysk og ikke særlig omfattende, men dog...).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann, har forsøkt å maile, men fila er vel for stor for hotmail (1,5 MB) :(

 

Du kan søke på VAG SSP 40, så kanskje du finner den. Jeg kan se om jeg får lagt den ut noe sted, men har ikke tid før i kveld...

 

http://www.vwpix.org har alle SSP fra nr 1 til nr 120, men det ser ut til at siden er utilgjengelig for tiden...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.