Trenger råd til motorvask

Anbefalte innlegg

Siden treffsesongen er nært forestående tenkte jeg at jeg skulle vaske motorrommet på min A3 1,8T. Diverse steder frem i der er det ruglete og svart. Regner med at dette er tectyl og diverse. Det som jeg synes er litt skummelt er at når jeg har på rensestoff på de lakkerte delene og gnikker litt så blir filla blå. hmmm. Kanskje bilen har vært lakket oppigjen på den siden? Noen som har en ide?

 

Trenger forresten tips til kanonstoff som tar mest mulig dritt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Autosol til å polere med er visstnok bra, men tar tid. Jeg har bestilt et par flasker silikonspray, da det kom meg for øret at det også gjorde motoren "som ny" (bare utvendig desverre...). Ellers: Lunken motor, avfetting, høytrykk.

 

Bare husk å dekke til tenningssystemet og luftinntak ;)

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

HUSK: Ikke rett høyttrykkspyleren direkte på dynamoen og dekslene bak på lyktene. Lykke til

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rapp ei spruteflaske jif ellernosånt fra mor. Tøm ut dritten, fyll på med lampeolje (parafin som ikke stinker så mye). Det tar det meste, også litt av tectylen. Bør brukes med omhu. Megastoff for å få av oljeflekker bak hjula, men husk å polere opp etterpå; fettstoffene i lakken og polish blir utvasket av parafinen.

 

BH

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og sitrusspray, det glemte jeg. Får ei flaske i morgen, så kan prøve det selv først. Så kan jeg gi deg tilbakemelding.

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

avfetting gjør susen men hvis det er noe som ikke går vekk så kan du bruke tar remover fra autoglym;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for mange gode svar! Skal teste litt en dag jeg får tid..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For de som ikke vil bruke parafin, div sprit etc etc etc...

 

Swix sitrusrens for klister(!!) tar unna som bare faen!

Endte med at min kjære mor vasker flisene på badet med dette, tar ALT av drit der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eivind Windspoll

Jeg har bestilt et par flasker silikonspray, da det kom meg for øret at det også gjorde motoren "som ny" (bare utvendig desverre...).

 

mvh

 

WD 40 skal være utmerket til dette. Etterlater ikke silikon i tilfelle du får lyst å lakke deksel eller lignende, i tillegg til at det er bare bra for elektronikken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mye som ordnes med "elektronikkrens" i en eldre Audi gitt! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kenneth Sætremyr

WD 40 skal være utmerket til dette. Etterlater ikke silikon i tilfelle du får lyst å lakke deksel eller lignende, i tillegg til at det er bare bra for elektronikken.

 

Kommer et par flasker WD40 også i pakken, kjekt å jobbe hos grossist...kan liksom bare hamstre produkter da uten at det koster for mye (ligger under halv pris av butikkpris). Jeg skal uansett ikke lakke noe, så silikon gjør ikke noe. Dessuten regner jeg den vil forsvinne om man behandler motoren før man eventuelt lakkerer.

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et lite innspill...

 

WD-40 og CRC 5-56 er nokså likt og begge legger igjen et fettbelegg etter bruk.

Veldig greit for å konservere, men for vasking hadde jeg heller gått for en hvilken som helst sitrus-rens...hvis ikke avfetting eller Instant Tar Remover tar det da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja. Mente ikke WD 40 som vaskemiddel, men som en siste finish før "show".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvfølgelig...ser det nå, beklager.

 

Hadde bilen inne hos Arendal Bilpleie og da brukte han et produkt fra AutoGym som jeg ikke husker navnet på, det ble veldig bra...og er det ennå.

 

Be sprayet på det meste av plast og gummi og tørket av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Auto Glym Bumper Care på slanger og plast i motorrommet gjør underverker. får gamle ting til å se nytt ut....(kanskje noe å prøve på seg selv også? :D :D :D )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.