Hovedtreff 3-4 Juni 2006 - Vålerbanen Teknisk info

Anbefalte innlegg

Hva legger dere vekt på i teknisk kontroll??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom denne kommer med skilter får den kjøre på lik linje med alle de andre bilene, har den ikke det blir det ikke noe kjøring.

 

Det skal også legges til at biler kan ha mer enn 90db dersom dette står oppført i vognkortet!

 

 

Våler har en sensor på 90 db. Det hjelper vel ikke med at det står f.eks 100 db i vognkortet da ? Så i praksis betyr det vel at grensen er på 90 db ?

 

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk.

 

Jeg må bare spørre litt. Men bilen til dahlbeck og leif sin Q1 sports quatro får vel ikke lovlige skilter på seg siden dette er ekstrem biler ?? Eller tar jeg feil ???

 

Robert

 

Leif Nilsen har solgt sin S1 (Rallybilen), men har fortsatt såvidt jeg har skjønt, den svarte Sport Quattro gateversjonen - og denne ER faktisk registrert på norske skilt med 449 hk og 94 db standstøy i vognkortet. Så sånt sett skal vel den bilen får kjøre på lik linje med alle andre lovlige gateregistrerte biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva legger dere vekt på i teknisk kontroll??

 

De sjekker kokepunktet på bremsevæsken, sjekker at batteriet står fast, sjekker at det ikke er noen overdrevne lekkasjer i motorrommet og at ingenting løst ligger inne i bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De sjekker kokepunktet på bremsevæsken, sjekker at batteriet står fast, sjekker at det ikke er noen overdrevne lekkasjer i motorrommet og at ingenting løst ligger inne i bilen.

 

100% korrekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

100% korrekt.

 

Selvfølgelig, har jo vært gjennom den noen ganger nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leif Nilsen har solgt sin S1 (Rallybilen), men har fortsatt såvidt jeg har skjønt, den svarte Sport Quattro gateversjonen - og denne ER faktisk registrert på norske skilt med 449 hk og 94 db standstøy i vognkortet. Så sånt sett skal vel den bilen får kjøre på lik linje med alle andre lovlige gateregistrerte biler.

 

 

Takk. (det var dumt, Den S1 rallybilen var jo bare helt rå å se på banen :( )

 

Men selv om det står 94 db i vognkortet, så er jo sensoren på banen fortsatt på 90 db. Vil det ikke si at det er 90 db som er grense uansett hva som står i vognkortet ??

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk. (det var dumt, Den S1 rallybilen var jo bare helt rå å se på banen :( )

 

Men selv om det står 94 db i vognkortet, så er jo sensoren på banen fortsatt på 90 db. Vil det ikke si at det er 90 db som er grense uansett hva som står i vognkortet ??

 

 

Robert

Det er ingen senor som sier ifra når man bryter 90db. Sitter en mann i tårnet og leser av støyen kontiuelig så lenge banekjøringen pågår! Det er han som gir beskjed om hvilke biler som skal flagges av osv...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ingen senor som sier ifra når man bryter 90db. Sitter en mann i tårnet og leser av støyen kontiuelig så lenge banekjøringen pågår! Det er han som gir beskjed om hvilke biler som skal flagges av osv...

 

 

Mulig jeg misforstår noe her ...

 

Selv om det står 94 db i vognkortet, så vil jo han fremdeles måles til 94 db på banen, ergo han må da flagges av banen ? Dvs at han ikke får kjøre, selv om det står 94 db i vognkortet ???

 

 

jeg skjønner ikke helt dette jeg ....

 

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk. Veit du om ts-racing sin rosa A4 er godkjent i norge ? Vil han få problemer nå? Angående 90 db-grensa, så kjørte jo ts-racing ifjor, så jeg antar det går bra iår også. Dahlbeck sin 1000 hk golf tror jeg ikke "bråker" så mye mere enn ts-racing sin gjør, så da håper jeg det går bra :) Robert

 

TS har solgt sin rosa A4 for lenge sida! Han bygger en A3 som ikke er ferdig ennå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig jeg misforstår noe her ...

 

Selv om det står 94 db i vognkortet, så vil jo han fremdeles måles til 94 db på banen, ergo han må da flagges av banen ? Dvs at han ikke får kjøre, selv om det står 94 db i vognkortet ???

 

 

jeg skjønner ikke helt dette jeg ....

 

 

 

Robert

Okei, da skal jeg forklare litt nærmere. ;)

 

Som hovedregel er det altså 90db grense på banen. Dersom denne brytes får vi beskjed om hvilken bil dette gjelder og denne blir da flagget av. Kan vedkommende vise til at det står oppført høyere maks støy i sitt vognkort gir vi beskjed om dette til "mannen i tårnet" og bilen slipper ut igjen.

Alle som blir flagget av pga støy får dessuten en mulighet til sjekke bilen sin og så kjøre utpå dersom man har funnet en feil som gjør at det støyer mye, og reparert denne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, da skal jeg forklare litt nærmere. ;)

 

Som hovedregel er det altså 90db grense på banen. Dersom denne brytes får vi beskjed om hvilken bil dette gjelder og denne blir da flagget av. Kan vedkommende vise til at det står oppført høyere maks støy i sitt vognkort gir vi beskjed om dette til "mannen i tårnet" og bilen slipper ut igjen.

Alle som blir flagget av pga støy får dessuten en mulighet til sjekke bilen sin og så kjøre utpå dersom man har funnet en feil som gjør at det støyer mye, og reparert denne.

 

 

 

Takk for forklaring :)

 

Men jeg må spørre litt til jeg.... ikke for å være vrang, men vil bare vite det... hehe:)

 

Jeg mener at en på forumet i styret i fjor, tror det var Håkon Sandberg (usikker her), som sa at det var sensor på banen og med engang den kom over 90 db, ble det automatisk sendt ett signal til en sentral. Slik at antall bøter ifjor var på bakgrunn av denne sensoren. Dette ble fortalt ifjor. Sensoren veit jo ikke hva som står i vognkortet :)

 

Hvis dette ikke er tilfelle, så lurer jeg på hvilken grunnlag det ble gitt bøter på ifjor ? trodde det var antall ganger man kom over 90 db grensa på sensoren jeg ?

 

 

vil bare vite åssen det funker, ikke noe mere.

 

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

TS har solgt sin rosa A4 for lenge sida! Han bygger en A3 som ikke er ferdig ennå.

 

 

Det fatter jeg ikke at han gjorde. Den rosa bilen hans er jo symbolet for TS-racing. Syns den farge og selve bilen var bare dødsrå...

 

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener at en på forumet i styret i fjor, tror det var Håkon Sandberg (usikker her), som sa at det var sensor på banen og med engang den kom over 90 db, ble det automatisk sendt ett signal til en sentral. Slik at antall bøter ifjor var på bakgrunn av denne sensoren. Dette ble fortalt ifjor. Sensoren veit jo ikke hva som står i vognkortet :)

Det er flere sensorer på banen. Disse sender db måling til han fyren i tårnet. Som igjen skriver logg over hvem biler som bråker for mye og hvem som har lov i vognkortet til å bråke for mye. Hvis du ikke har oppført over 90db i vognkortet men alikevell bråker mere kan og mest sansynelig vil han i tårnet gi "bøter".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har nå vært i møte med Vålerbanen og har fått følgende beskjed:

 

Linsensierte/rallybiler får kjøre på banen. Støybegrensning er 90 dB og de kjører i egene heat. max 2 biler pr heat

 

Prøveskilt er lov men bilen skal være i god teknisk stand. Vi forbeholder oss retten til å avvise biler med prøveskilt vi mener ikke er i god nok teknisk stand

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er flere sensorer på banen. Disse sender db måling til han fyren i tårnet. Som igjen skriver logg over hvem biler som bråker for mye og hvem som har lov i vognkortet til å bråke for mye. Hvis du ikke har oppført over 90db i vognkortet men alikevell bråker mere kan og mest sansynelig vil han i tårnet gi "bøter".

 

De bøtene som ble gitt ifjor, fikk jo Audi klubben. Hvis ikke dette signalet går til en sentral, så forstår jeg det slik at bøtene ble gitt til seg selv ? hmmmm ....høres noe rart, ikke sant ??

 

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har nå vært i møte med Vålerbanen og har fått følgende beskjed:

 

Linsensierte/rallybiler får kjøre på banen. Støybegrensning er 90 dB og de kjører i egene heat. max 2 biler pr heat

 

Prøveskilt er lov men bilen skal være i god teknisk stand. Vi forbeholder oss retten til å avvise biler med prøveskilt vi mener ikke er i god nok teknisk stand

 

 

Dette var en en glad melding :) :):)

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De bøtene som ble gitt ifjor, fikk jo Audi klubben. Hvis ikke dette signalet går til en sentral, så forstår jeg det slik at bøtene ble gitt til seg selv ? hmmmm ....høres noe rart, ikke sant ??

 

 

 

Robert

"Sentralen" er i tårnet der han fyren sitter. Og han har ansvar over banen og har ikke noe med klubben å gjøre. Så vi gir ikke bøter til oss selv men han gir bøter til klubben.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er flere sensorer på banen. Disse sender db måling til han fyren i tårnet. Som igjen skriver logg over hvem biler som bråker for mye og hvem som har lov i vognkortet til å bråke for mye. Hvis du ikke har oppført over 90db i vognkortet men alikevell bråker mere kan og mest sansynelig vil han i tårnet gi "bøter".

Siden jeg satt og pratet med "mannen" i tårnet ifjor så kan jeg fortelle at det står en logger der oppe som sender informasjon til SFT (Statens Forurensnings Tilsyn).Mannen i tårnet følger med på støymåleren/loggen og gir beskjed dersom en bil støyer for mye (over eller i nærheten av grensen),da skal bilen gies svart flagg (som betyr kjør direkte til pit).Det som skjedde ifjor var at en fører ikke gjorde det og derfor ble klubben "straffet" med bot.

Det er kun en støymåler på banen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er vi helt enig. Det jeg har prøvd å si hele tiden bortsett fra at jeg mente det var flere sensorer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Sentralen" er i tårnet der han fyren sitter. Og han har ansvar over banen og har ikke noe med klubben å gjøre. Så vi gir ikke bøter til oss selv men han gir bøter til klubben.

 

 

Da er jeg med :) :)

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har nå vært i møte med Vålerbanen og har fått følgende beskjed:

 

Linsensierte/rallybiler får kjøre på banen. Støybegrensning er 90 dB og de kjører i egene heat. max 2 biler pr heat

 

Prøveskilt er lov men bilen skal være i god teknisk stand. Vi forbeholder oss retten til å avvise biler med prøveskilt vi mener ikke er i god nok teknisk stand

 

Man kan vel ikke få quotet denne nok : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitat:

Opprinnelig skrevet av John-Arild Martinsen

Vi har nå vært i møte med Vålerbanen og har fått følgende beskjed:

 

Linsensierte/rallybiler får kjøre på banen. Støybegrensning er 90 dB og de kjører i egene heat max 2 biler pr heat

 

Prøveskilt er lov men bilen skal være i god teknisk stand. Vi forbeholder oss retten til å avvise biler med prøveskilt vi mener ikke er i god nok teknisk stand

 

Man kan vel ikke få quotet denne nok : smil :

 

Nei :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har nå vært i møte med Vålerbanen og har fått følgende beskjed:

 

Linsensierte/rallybiler får kjøre på banen. Støybegrensning er 90 dB og de kjører i egene heat max 2 biler pr heat

 

Prøveskilt er lov men bilen skal være i god teknisk stand. Vi forbeholder oss retten til å avvise biler med prøveskilt vi mener ikke er i god nok teknisk stand

 

Blir denne beskjeden gitt videre til de med litt gromme biler ?

 

Tom Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har nå vært i møte med Vålerbanen og har fått følgende beskjed:

 

Linsensierte/rallybiler får kjøre på banen. Støybegrensning er 90 dB og de kjører i egene heat. max 2 biler pr heat

 

Prøveskilt er lov men bilen skal være i god teknisk stand. Vi forbeholder oss retten til å avvise biler med prøveskilt vi mener ikke er i god nok teknisk stand

 

Jeg beklager men etter at noe ringte til Våler har vi fått nye regler igjen fra dem. Jeg har rettet quotaen min så se der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.