Noen med kjennskap til denne motoren?

Anbefalte innlegg

Har en bekjent som lurer på å kjøpe seg en -94 Audi 100 2.0 16V DOHC (140hk). Er det noen som kjenner til denne motoren (bakdeler/fordeler etc)?

Så vidt meg er bekjent så ble ikke 100 levert med denne motoren i Norge.

Den bilen jeg snakker om er tysk-importert, men var opprinnelig ment for Italia. Den er gått nesten 130'000km.

Hvilken pris kan man må man regne med å gi for en slik? Den ser veldig bra ut, har sportsseter (skinn), 8x alu, klimaautomat, full Defa-pakke, el-vindu osv. Samt at mye slitedeler er byttet (foringer etc).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel samme motoren som står i 80 competition.

 

Og slik jeg har forstått det, er det vel ingen bakdeler med denne motoren. Nå er jeg usikker på hvorvidt momentet i denne gjør at den passer i 100'en, men i 80'n er den knallfin. Nesten samme effekt, men mindre volum er vel grunnen til at den ble laget for Italia.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Italia har avgifter på ccm og hk akkurat som Norge, derfor fikk de denne motoren (de hadde også en 1.6/75 hk i 100 - undermotorisert? Neeiiida :D ). Hadde Norge hatt dagens avgiftssystem i 1994 hadde sannsynligvis vi også fått 100 med 2.0-16V.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

94 modell som har gått 130000 ?

 

lalalala, sier ikke mer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kristian L. Johnsen

94 modell som har gått 130000 ?

 

lalalala, sier ikke mer

 

 

 

Hehe, ja jeg tror jeg skjønner hva du mener. Og jeg er helt enig, og det sa jeg til vedkommende også. "Du skal være obs på km'en" sa jeg.

Nå vet jeg ikke hvilket år den er importert, men det høres i allefall noe mistenkelig ut med den km-standen.

Men hva tror dere om pris på en slik bil da (det er en sedan)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg ville nok ansett den i samme prissjiktet som en 2.3Eer...

 

Opprinnelig postet av Eskild Leikanger

Så vidt meg er bekjent så ble ikke 100 levert med denne motoren i Norge.

 

Det stemmer, den som var i Norge var en 2.0E 115hk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kristian L. Johnsen

94 modell som har gått 130000 ?

 

lalalala, sier ikke mer

 

En bil ikke ha gått 250.000 bare for den er 10 år gammel. Min bil er en 87 (solgt høsten 86) og har enda ikke passert 126.000 km (skjer i morgen).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Ola L Lereim

Det stemmer, den som var i Norge var en 2.0E 115hk

 

 

 

Det var det jeg trodde ja. Det er den motoren jeg har det (2.0E/115hk), riktignok på en -93 A80 da, men det er vel samme motoren i både A80 og A100.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme som i Audi 80 ja. Om denne er 8V eller en slapp 16V er jeg litt usikker på egentlig, men er vel 16V den og?? (Per?)

 

Helt grei motor til C4, men desverre uten mulighet for quattro...

(Det har forsåvidt ikke jeg heller men ;))

 

Lykke til med bilkjøpet! ;)

Men som nevnt, sjekk km så godt det lar seg gjøre! Italia har jo la strada, så endel km kan fort ha vært på en slik bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

En bil ikke ha gått 250.000 bare for den er 10 år gammel. Min bil er en 87 (solgt høsten 86) og har enda ikke passert 126.000 km (skjer i morgen).

 

Selvfølgelig finnes det biler som har gått lite, men jeg ville også reagert på kilometerstanden, og ihvertfall sjekket meget nøye om den var reell. Disse bilene har stort sett vært kjørt mye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Ola L Lereim

Samme som i Audi 80 ja. Om denne er 8V eller en slapp 16V er jeg litt usikker på egentlig, men er vel 16V den og?? (Per?)

 

Det er enkelt å se forskjell, på en 16V står det "16V DOHC" på innsugsmanifolden. Manifolden har også 4 "fingre" som strekker seg over toppen av motoren.

 

duo16v.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Per; Har ikke din gått lengre? Stått i mange år da??

 

Min '91 mod runder 170k iløpet av noen uker. Dokumentert km-stand hele veien i tyskland via orginalt servicehefte. Har også hatt en ringerunde og sjekket opp, og alt stemmer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

Per; Har ikke din gått lengre? Stått i mange år da??

 

Nordsjø-mann som har hatt den fra ny til jeg kjøpte den, da hadde den bare så vidt over 100.000 km :D Han brukte den ikke så mye siden han tydeligvis var mye ute, jeg har servicehistorien fra Gromstad Auto (lokale VAG.verkstedet) som beviser km-standen.

 

perl5.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jøss... slike fins det ikke mange av..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

Det er enkelt å se forskjell, på en 16V står det "16V DOHC" på innsugsmanifolden. Manifolden har også 4 "fingre" som strekker seg over toppen av motoren.

 

duo16v.jpg

 

Tviler ikke på at det er enkelt å se forskjell på et evt crossflow og et som ikke er det ;).

 

Men aldri kikket i motorrommet på en 2.0E A80 eller A100, så da har jeg også litt vansker for å uttale meg om akkurat DET ;)

 

Men hvorfor er en langs og en tverrmontert i de A80ene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Ola L Lereim

Men hvorfor er en langs og en tverrmontert i de A80ene?

 

Fordi den ene ikke er en 80, men en Passat. Begge er ca 1990-modeller, bildet er fra en sammenligningstest av 80 16V og Passat 16V

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja, jeg har nå ihverfall gitt mine tips til vedkommende som lurer på å kjøpe bilen. Så får han gjøre som han selv vil, hehe. . .

"Vanlig" 2.0E i A80 er vel 8V, det er i allefall min. Mens denne A100 2.0DOHC som kompisen lurer på å kjøpe er 16V.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle 2.0E 115 hk er 8V, både i 80 og 100... Og 16V er den samme i både 80 og 100. Da A4 og A6 tok over var 2.0 8V maskinen ganske gammeldags kan man si... Men funker jo..!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Øystein Wilthil

A4 ... tok over ... 2.0 8V maskinen

 

What? B5 med 2.0 115hk??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.