Montering av senkesett på b4

Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å prøve å sette på senkesettet sjølv etterkvart som det kjem... Både fjører og demparar. Nokon som har gjort det før? Er det vanskelig for ein som har lite/ingen peiling på mekking av bil..? : klø :

 

Får berre håpe at senkesettet kjem til rett tid no då... :rolleyes:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gjorde jobben på min i februar. Det gikk greit det, bare pass på å bruke riktig stigning på muttrene til demperne (følger som regel med)(derfor sitter jeg med en sjelden jengebakke med lav stigning)...hehe :)

 

Jeg bytta alt av foringer med det samme, og det kan jo være en fordel. Etter senking må du ta 4-hjulskontroll, og om du da senere må bytte f.eks ei bærekule eller ei anna foring eller et lager, så må du ta ny hjulstillingskontroll. Totalt tror jeg jeg måtte ut med ca 2000 for 2 stk bærekuler, 2 stk fjærbeinslager, 4 stk barearmsforinger og 2 stk styreledd. Bærearmsforingene fikk jeg hjelp av et lastebilverksted til å presse inn, da pressa på jobben ikke var konstruert slik at det var mulig å gjøre det der. Men vær forsiktig så du ikke ødelegger bærearma, trykket er tross alt på inntil 60 tonn!! :) Den gamle foringa på bærearma er tilnærmet umulig å presse ut, så ta ei stikksag for stål og skjær den i to, etter at du har brent opp innmaten. Det gjorde i hverfall jeg :D

 

4-hjulskontroll koster i følge annen tråd her fra 750 og oppover...

 

Og på gamle biler er propanbrenner et "must" ;)

 

Lykke til!

 

 

mvh

 

Eivind Windspoll

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt, så har eg så og seie ingen peiling på mekking av bil, så det du sa oppom er :confused:

 

Treng eg noko spesielt utstyr utenom fjærklemme?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det er hos deg, men på Golfen måtte jeg ha spesialverktøy på demperne foran, for å skru fast oppe på "tårnet"!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppe i tårnet trenger du en 7 mm umbraco, og en 21 el 22 mm fastnøkkel med bøy på hodet. Til fjærbeinslageret selger de et sett på biltema, det passer om du sliper det litt til. Om du har en vinkelsliper el dremel el lignende får du til å ordne så det passer 100%, koster ca 50 kr på biltema. Mulig det passer som det kommer fra biltema til deg, men jeg måtte modifisere/slipe litt. Ellers holder det med 24mm til navet, og ellers 17 og 13mm hylser. To 17 mm fastnøkler hvorav den ene med bøy på hodet er en fordel ved demontering av bærearma (en til å holde igjen med og en til å skru løs med). Latmannsarm (kan for eks være et stålrør) til navet trengs for å løsne. Pass på så du skrur til igjen med godt moment, men om du har for mye risikerer du å ødelegge hjullaget. Husk at momentet blir ekstremt stort ved bruka av ei lang latmansarm. bruk sunn fornuft :)

 

For å løsne styreleddet anbefaler jeg at du får hjelp av en som har vært borte i det før, om du er helt blank. Om du forsøker å skru løst som normalt vil bare mutter og gjengetapp gå rundt. Du trenger å presse med noe fra nersiden, en jekk med et rør som presser opp f.eks.

 

En forlenger til hylsa på ca 10 cm er kurant når du skal løsne i navet. Om den er særlig lengre kan du risikere å ødelegge kantene på bolten i navet, og dermed få store problemer med å få det løst.

 

Ellers bør du ha trekantfoter eller noe annet stødig å hvile bilen på mens du mekker. Det kan fort bli endel bryting og da holder ikke jekken bilen stabil. Jeg satte hele bilen på trekantfoter, mao 4 stk på jekkepunktene rundt bilen.

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eivind Windspoll

Oppe i tårnet trenger du en 7 mm umbraco, og en 21 el 22 mm fastnøkkel med bøy på hodet. Til fjærbeinslageret selger de et sett på biltema, det passer om du sliper det litt til.

 

Er ikke lenge siden jeg satte på senkesett på min, og det gikk greit. Oppe i dempertårnet trenger du 7m umbraco ja, også var det vel 22mm fastnøkkel med bøy hvis jeg ikke husker feil. Hos meg satt dette noe jævlig, måtte til med luftverktøy for å få løsnet bolten i dempertårnet.

Eivind, når du sier "til fjærbeinslageret", da regner jeg med at det er verktøy til gjengeforingen du mener, eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eivind Windspoll

Oppe i tårnet trenger du en 7 mm umbraco, og en 21 el 22 mm fastnøkkel med bøy på hodet. Til fjærbeinslageret selger de et sett på biltema, det passer om du sliper det litt til.

 

Er ikke lenge siden jeg satte på senkesett på min, og det gikk greit. Oppe i dempertårnet trenger du 7m umbraco ja, også var det vel 22mm fastnøkkel med bøy hvis jeg ikke husker feil. Hos meg satt dette noe jævlig, måtte til med luftverktøy for å få løsnet bolten i dempertårnet.

Eivind, når du sier "til fjærbeinslageret", da regner jeg med at det er verktøy til gjengeforingen du mener, eller?

 

Jeg ser ikke noe spesielt behov for å bytte noen andre foringer i forstillingen hvis de ikke er gåen eller spesielt mye slitt. Disse greier du å bytte ved behov senere. Men selvfølgelig hvis det er noen som begynner å bli slitt, så for all del skift de. Så slipper man i allefall unødige utgifter flere ganger til 4-hjulskontroll.

Fjærbeinslagrene vil jeg anbefale å skifte når du først er nede med demperne og fjærene. Jeg skiftet disse på min, samt den ene lenkearmen på stabilisatorstaget (var gåen).

 

Ellers så har vel Eivind her fått med seg det meste. . .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er til gjengeforingen jeg mener ja, når jeg snakker om biltemaverktøyet. En STOR rørtang er også kjekk å ha når du skal løsne demperen fra fjærbeinet, det og litt varme gjør susen. Bruker å sitte som f...

 

Apropos 7mm umbraco, på de klassiske umbracosettene er det 6 og 8mm, du må m andre ord skaffe deg en separat 7mm. Gebe (verktøy som vi selger på jobben) har en fin sak med ca 15 cm lang arm. God og holde igjen med.

 

Fjærbeinslageret anbefales alltid byttet sammen med demperne, men blir nok desverre ikke alltid gjort.

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fjærbeinslager fikk eg bytta for vel en måned eller to sidan og dei andre foringane som trengdes å bli bytta, blei bytta rett før jul, så det er nok berre senkesettet som skal på ;)

 

Hmm.., må sjå etter om eg har 7 mm umbraco då :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, da er det vel bare å begynne å skru da, hvis du har 7mm umbraco da, hehe. . .

Lykke til med jobben da, også husk at litt banning hører til for at det skal bli vellykket!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Banning, slitne knoker og skitne klær så kommer du langt ja :D

 

Lykke til, så får du høre av deg om det blir problemer. Tror jeg hadde problem med så og si hver skrue under der....

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, største problemet no er vel å få senkesettet til rett tid ;)

Og nei: 7mm umbraco-nøkkel hadde ikkje eg :(

 

Får med meg ein mekanikarlærling til å hjelpe meg så det skal nok gå greit :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eivind Windspoll

 

For å løsne styreleddet anbefaler jeg at du får hjelp av en som har vært borte i det før, om du er helt blank. Om du forsøker å skru løst som normalt vil bare mutter og gjengetapp gå rundt. Du trenger å presse med noe fra nersiden, en jekk med et rør som presser opp f.eks.

 

Det kan kanskje være en fordel med en avtrekker for å løsne styreleddet, f.eks. en slik som stopper kula fra å gå rundt: http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=503&iItemId=21305

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tasch er kurant ja. På den siden så er det også bilde av de støtdemperhylsene jeg snakket om til fjærbeinslageret. Koster 79,90.

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.