Servopumpe til Audi 100/200

Anbefalte innlegg

Servopumpa i bilen min lekker. Etter å ha sjekket pris på ny pumpe har jeg kommet til at det ikke er økonomisk forsvarlig.

 

Det finnes et pakningssett til pumpene som ikke koster så voldsomt mye. Er det noen som har noe erfaring med dette, eller rettere sagt resultatet etter å ha overhalt pumpen selv?

 

Kan kjøpe omtrent 15 pakningssett for det de billigste nye pumpene koster, og det er ikke noe feil med pumpen jeg har utenom at den er lekk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, BTDT! Kjøpte pakningssett og overhalte pumpa. I tillegg byttet jeg ut trykkventilen inni pumpa, den finnes ikke som erstatningsdel til 20V pumpa, men den til 10V funker like bra. VAG skulle vel ha rundt 350,- for ventilen.

Problemområdene er å få av drevet til reimskiva, få ut de hersens boltene med krysspor og ikke minst å få ut trykkventilen.

Jeg fikk hjelp av en kompis med schvær presse på jobben til å få av drevet. Trykkventilen løsnet ved hjelp av en 6mm umbraco filet ned til 5,5mm og sykt mye stygge ord ;) De boltene rundt om ga jeg f.. i.

Resultat: lekkfri pumpe og ikke minst styre og bremseservo igjen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva lekker? Er det ikke bare en av "lokkene" (de med et stort plusstegn :) ) Koster noen få kroner stykket. Fikset lekkasjen på konebilen (-90 A100 AQ) nettopp og det var et lokk som var defekt / ikke satt ordentlig fast.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Roger Løfald

Hva lekker? Er det ikke bare en av "lokkene" (de med et stort plusstegn :) ) Koster noen få kroner stykket. Fikset lekkasjen på konebilen (-90 A100 AQ) nettopp og det var et lokk som var defekt / ikke satt ordentlig fast.

 

Beklager å måtte "stjele" tråden.. :)

 

Har samme problem på S2'n. den svetter litt..

Kan det holde med å bytte disse "lokkene" ??

 

Mvh Geir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis trykkventilen er hel er det vel mer enn nok å bytte pakninger. Til meg var ventilen gåen, slik at trykket gikk tilbake i pumpa på et vis. Resultatet var vaffal seriøs lekking fra alle pakninger og at det tøyt ut servoolje fra olje-tanken hvis jeg dro på litt turtall og hadde mer olje enn opp til minimumsmerket.

I og med at ventilen røyk hadde jeg også dårlig styreservo, og svingte jeg og bremset samtidig forsvant bremseservoen. Autosjekkpakken tøyt ustanselig om for lavt servotrykk på bremskraftforsterkeren, så den kablen måtte bare kobles fra :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min s4 var det o-ringen under det ene lokket på toppen som var dårlig, bytta den og hadde på litt gjenge tetting så var det bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når vi først er inne på servo-ting, jeg var på TESS og fikk de til å ordne en ny slange som går fra bakerste tilkobling på servo-pumpa og til servomotor (?) v/torpedoveggen, men etter at jeg satte på slangen ble det en stygg "brumme"-lyd fra området der servomotoren står når jeg vrir rundt på rattet, jeg har skiftet servo-olje etterpå også uten at det hjalp, og luftet lenge med motor på tomgang og påfyllingslokk på servooljebeholder av. Er det den nye slangen som TESS laget som er problemet? Den originale slangen, er den med flere små kanaler i?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis ikke det er snakk om "mye" lekk,ville jeg prøvde ei tube Forte`` power steering tratment på servoolje tanken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en sånn pumpe på lur en plass som du kan få kjøpe billig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Roy Antonsen

Når vi først er inne på servo-ting, jeg var på TESS og fikk de til å ordne en ny slange som går fra bakerste tilkobling på servo-pumpa og til servomotor (?) v/torpedoveggen, men etter at jeg satte på slangen ble det en stygg "brumme"-lyd fra området der servomotoren står når jeg vrir rundt på rattet, jeg har skiftet servo-olje etterpå også uten at det hjalp, og luftet lenge med motor på tomgang og påfyllingslokk på servooljebeholder av. Er det den nye slangen som TESS laget som er problemet? Den originale slangen, er den med flere små kanaler i?

 

Originalslangen inneholder en slags "demper" som gjør at man slipper denne lyden. Det har ikke noe mer å si enn lyden, visstnok, men uoriginale slanger blir sånn..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Thorbjørn Aspehaug

Har en sånn pumpe på lur en plass som du kan få kjøpe billig...

 

 

Fint, da har jeg en mulighet hvis nye-pakninger-trikset blir fiasko.. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har en audi 80 servopumpe som jeg ikke bruker..

selges billig.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eyvind Spangen

Originalslangen inneholder en slags "demper" som gjør at man slipper denne lyden. Det har ikke noe mer å si enn lyden, visstnok, men uoriginale slanger blir sånn..

 

Synes jeg kjenner at det slår litt i rattet ved kraftige svinger når den stygge lyden oppstår, blæh, 400 kr rett vest, må vel prøve å få tak i en brukt, ny koster vel skjorta. Takk takk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pumpa koster 2500 ny i Oslo en vei, ikke hakke galt det vel? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Trond Gundersen

Pumpa koster 2500 ny i Oslo en vei, ikke hakke galt det vel? : klø :

 

En vei? 2500,- er jo kriminelt.

 

Vel, skal bare ha slange, ikke pumpe. Men det var jo selvsagt ingen opphuggere som hadde en slik, river ut den sammen med pumpa når de demonterer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hos de som leverer ZF pumper i norge!!! Vet ikke helt navnet, men er det så galt da? Tror de skulle ha rundt 4 lapper hos Møller her! Galt er det jo okke som, men jeg bestemmer heller ikke priser, og da vil det vel bare fortsette å være dyrt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.