#1 Skrevet Mai 5, 2004 Har senket bilen nå og må på biltilsynet å godkjenne det. Men har satt på 19" og i Tuv-papirene står det maks 18" som er godkjent... Og har senket en del og nå står bilen og "skrever" litt(ikke fått tatt 4-hjulsmåling enda....) Men tror ikke de får justert det helt som orginalt(H&R justerbart som er skrudd ned en "del", får tak i noe justeringsgreier, http://www.hrsprings.com/site/frameproducts.html "triple c" camber adjustment bolts men må vente med å kjøpe det uansett) Men nekter biltilsynet og godkjenne det pga feil camber? Og sier de noe på 19"? (sendt mail til importør men ikke fått svar) Har jo 18" men er semi-slicks som ikke er noe spesielt bra mønster(mulig under minstekravet) og 16" piggfrie som en mulighet. Men har lyst på å ha 19" i vognkortet men da må jeg vel ha papirer på de? Noen som har noen erfaringer??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 5, 2004 Vet ikke hvordan biltilsynet er der du er. Men i Ålesund må du ha en godkjent 4-hjuls kontroll av bilen for å få godkjent senkesettet (altså alle vinkler må være innenfor toleransegrensene som står på testen) Videre må du ha godkjenningspapirer på felgene for å få dem godkjent. Når det gjelder generell tysk kunnskap på biltilsynet virker denne til å være dårlig! Så om du ikke opplyser om at det står at det kun er godkjent opp til 18" så er det stor sjanse for ta de ikke finner det ut (om det da ikke står veldig tydelig) Når det gjelder at du har skrudd settet så mye ned at du ikke får camber innafor, kan du vel bare skru det opp når du skal få den godkjent. også skru ned igjen etterpå? (har enda ikke vært borti at de "plomberer" senkesettet etter kontroll) Du får nå ha lykke til med kontrollen, så håper jeg at du får en snill kontollør som skjønner at du bare vil ha en kul bil og ikke et "taliban-kjøretøy" Mvh Trond W 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 5, 2004 Hmmm... Det jeg er redd for at ikka vinklene bak er innenfor grensa(finner det ut om et par dager men regner ikke med at det er bra nok) Må vel ha av en del for å justere det opp igjen, får se hva målingen viser.... Får iallfall prøve å få tak i papierer på felgene da. Kjenner han fyren litt så får satse på at det går greit. :rolleyes: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 5, 2004 ... hm... dersom du ikke er så veldig lovlydig av deg, så kan du fikse opp det meste av vinkler med photoshop litt scanning av firhjuls-kontrollen, litt kopiering av tall... VOLA!!! Du har en kjempefin firhjuls-kontroll... Dersom vinklene dine er helt ute og kjøre, er det jo ditt problem med tanke på dekk-slitasje, men regner med det er en "kalkulert" risiko med 19" og senkesett... bare en mulighet jeg vet flere som har benyttet... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 5, 2004 Hmmm... Får se da vet du. Dekkslitasje må man regne med.... :rolleyes: Kjøper vel de justeringsgreiene etterhvert så skal jo bli bedre da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 5, 2004 Var å godtjente golfen på biltilsynet i fjor å de sa ingenting om 19", eller senking. 4 kontroll må du ha for å få det godtjent. no mer slittarsje enn normal har ikke jeg hatt, men jeg har kjørt fint å dekkene å de holde i to sesonger. Det syns jeg er bra 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 5, 2004 Hadde tidligere en Bora med samme felgene som han over her har på Golfen. Og 30mm senking. Var ingen problem å få det godkjent! Men han ville vite om jeg hadde tatt 4 hjulskontroll. ( Noe jeg hadde gjort) 19" x 8" 235/35-19 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 6, 2004 Oki, satser på at de ikke sier noe på 19" da, og ikke spør om å se på 4-hjulsmålinga om den ikke er innenfor krava.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 7, 2004 har egentlig det at det er 19" noe å si? har montert 19" på min nå var på naff og han regnet ut rulle omkretsen. Det han sa er at så lenge rulle omkretsen holdere seg innenfor det som er orginalt så gikk det bra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 7, 2004 hvis den stemmer så er alt greit 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 7, 2004 hvis den stemmer så er alt greit 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 8, 2004 maks 15mm endret sporvidde uten papirer, altså må innpresset på hver felg være maks 7.5mm over/under det i vognkortet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 10, 2004 Opprinnelig postet av Marjus Gaustad har egentlig det at det er 19" noe å si? har montert 19" på min nå var på naff og han regnet ut rulle omkretsen. Det han sa er at så lenge rulle omkretsen holdere seg innenfor det som er orginalt så gikk det bra. Rulleomkretsen skal gå bra det.... Men står bare 17" og 18" i tuv-papirene til senkesettet, har egne papirer på felgene men om de sier noe på at det er 19" og senking sammen det jeg er litt redd for. Hjulene har skrapet litt på innerskjermene..... BTW: Ringte for å bestille time på fredag, 3 juni var første ledige time her sånn så må nok ringe flere steder i dag... Kan ikke vente så lenge med å ha bilen der... Mer ting så skal ordnes og da kan jeg ikke ha bilen på bokk der... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 11, 2004 Opprinnelig postet av Svein-Erik Bjørnholt Har senket bilen nå og må på biltilsynet å godkjenne det. Men har satt på 19" og i Tuv-papirene står det maks 18" som er godkjent... Og har senket en del og nå står bilen og "skrever" litt(ikke fått tatt 4-hjulsmåling enda....) Men tror ikke de får justert det helt som orginalt(H&R justerbart som er skrudd ned en "del", får tak i noe justeringsgreier, http://www.hrsprings.com/site/frameproducts.html "triple c" camber adjustment bolts men må vente med å kjøpe det uansett) Men nekter biltilsynet og godkjenne det pga feil camber? Og sier de noe på 19"? (sendt mail til importør men ikke fått svar) Har jo 18" men er semi-slicks som ikke er noe spesielt bra mønster(mulig under minstekravet) og 16" piggfrie som en mulighet. Men har lyst på å ha 19" i vognkortet men da må jeg vel ha papirer på de? Noen som har noen erfaringer??? Så lenge rulleomkretsen på hjulet er det samme som om du sku ha hatt på 15" så har det ingenting å si om du setter på 19", men bredden, BREDDEN - det er et helt annet tema, der er jeg usikker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 12, 2004 Enig med deg Thomas... MEN biltilsynet har som regel en egen evne til å IKKE å være enig, selv om sunn fornuft tilsier at det burde være enkelt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 12, 2004 jeg monterte KW på passaten jeg hadde før jeg fikk touranen, og i TÜV papirerene til KW-settet står at den er kun godkjent i lag med max felger som er 7X16 (altså orginale) du får se om det står noe tilsvarende i papirene til H&R settet ditt.....du må også se etter om det står noe om diverse høyder som du må rette deg etter hvis du skal ha det godkjent. på min måtte det være en min/max høyde fra nedre del av gjengeparti på fjærbein og opp til selve fjærbeinskåla, samtidig skulle det også være en min høyde fra senter felg og opp rett opp til hjulbue. det er altså ikke bare å skru helt ned å kjøre på....det er viktig at du sjekker ut TÛV papira som følger me settet ditt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 12, 2004 Opprinnelig postet av morten stensland jeg monterte KW på passaten jeg hadde før jeg fikk touranen, og i TÜV papirerene til KW-settet står at den er kun godkjent i lag med max felger som er 7X16 (altså orginale) du får se om det står noe tilsvarende i papirene til H&R settet ditt.....du må også se etter om det står noe om diverse høyder som du må rette deg etter hvis du skal ha det godkjent. på min måtte det være en min/max høyde fra nedre del av gjengeparti på fjærbein og opp til selve fjærbeinskåla, samtidig skulle det også være en min høyde fra senter felg og opp rett opp til hjulbue. det er altså ikke bare å skru helt ned å kjøre på....det er viktig at du sjekker ut TÛV papira som følger me settet ditt. Som sagt står 17" og 18" dimensjoner. Er oxo diverse høyder og lengder i papirene men ettersom det er så vanskelig å få time så venter jeg til jeg får mangellapp eller til i vinter før jeg ordner det 100%... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 12, 2004 HUSK at justerbare senkesett har en max grense for senking, som regel en vis antall cm fra midt i felgen (hjul nav) og opp til skjerm kanten. Sånn er det på mitt kw variant 2 til Golf4 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...