Hjelp, den vil ikke ligge rolig

Anbefalte innlegg

Hallo...

Jeg har et litt problem med at de 2 greiene man ser når man åpner panseret vrir seg. (For å bytte demper og fjør må man skru opp der, vet ikke hva de heter). Når jeg svinger vrir de også seg (den ene bråker). Har prøvd å stramme så mye jeg klarer, men det blir tydligvis ikke bra nok.

 

Er det noen som har noen tips om hvordan jeg kan få de til å ligge stille?

 

Lurer på om jeg kan legge en skive under for å bygge den litt opp, om mutteren ikke går lenger.

 

Skal se om jeg finner et bilde, om ikke det er så lett å forstå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm. Skal de ikke vri seg da??? Nå vet jeg ikke hviken modell dette gjelder, men på de gamle (McPherson) sitter denne tallerkenen oppå lageret, og i senter mutteren som holder demperen. Lageret roterer jo, det er derfor det er der :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Anders Grytten

Hallo...

Jeg har et litt problem med at de 2 greiene man ser når man åpner panseret vrir seg. (For å bytte demper og fjør må man skru opp der, vet ikke hva de heter). Når jeg svinger vrir de også seg (den ene bråker). Har prøvd å stramme så mye jeg klarer, men det blir tydligvis ikke bra nok.

 

Er det noen som har noen tips om hvordan jeg kan få de til å ligge stille?

 

Lurer på om jeg kan legge en skive under for å bygge den litt opp, om mutteren ikke går lenger.

 

Skal se om jeg finner et bilde, om ikke det er så lett å forstå.

¨

 

Høres ut som om du mener styrelagere. Da lurer jeg på: Har du montert dette sammen korrekt/i riktig rekkefølge. På meg virker det som om du kan ha glemt metallhylsa (liten rørbit/lagerskål) som skal ligge i sentrum av styrelagere. En kamerat av meg kjøpte nye styrelagre til Einsergolfen sin, og der var ikke disse hylsene med. Da han hadde montert alt sammen ringte han meg og spurte om akkurat det du har spurt om.

Hadde heller ikke vært helt dumt om du hadde sagt hva slags bil du har.

 

Hilsen Andreas

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke helt hva som er problemet ditt, men dersom det er "bråkelyden" du vil til livs, bør du vel bytte fjørbeinslageret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med det er en golf eller en jetta, vento 1,2 eller 3.

 

Da er det topp lagerene på fjærbeinan som vrir seg. Dem skal vri seg men det skal ikke være slakk der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en golf 3... Det er nye fjørbeinslager. På møller sa de at jeg måtte stramme som bare f. Har prøvd å stramme samtidig som jeg holder igjen med en brakdings.

Mener på at den rør greia ble satt på, skal sjekke om det er noen deler til overs.

Var bra de 2-3 første ukene, men så kom den lyden. Spurte på møller om de hadde noen tips hvorfor. Han sa at jeg måtte stramme til bare.

 

Ja det er et lager, men hele greia/rundingen går rundt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må bruke et mothold som skal treffe noen spor i dempern, om du ikke bruker luft så klarer du aldri å stramme dette for hånd uten mothold.

 

Det ser ut som 2 spor i toppen av demperen tror jeg

 

Lenge siden jeg skrudde på slike fjærbein.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så jeg må muligens bruke luft da?

Om det er å holde igjen for at ikke demperen skal gå rundt du tenker på så bruker jeg bare en umbrako. Bruker også en pipe meg hull og en fastnøkkel etter den.

 

Bytta fjærbein når jeg bytta fjærer og dempere (senking 40/40)

 

Er det vanlig at jeg skal klare å vri de to "fjærskålene" med kun en hånd? (der mutteren er, fjærbeinet vil da ikke bli synlig om ikke du tar ut alt da)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fjærskålene skal sitte blegg. Jeg har prøvd å stramme de der med umbrako og pipe, men.. Ingenting er som en lufttrekker. : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, det var det jeg også trodde, at de skulle være helt faste....

Har du noe troen på fastnøkkel som blir forlenget med et stålrør, samtidig som noen holder igjen demperen?

 

Noen som har eller kjenner noen som har luftværktøy i nærheten av Gjøvik????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi var to mann som prøvde det.. Men helt stille foran ble det først når vi brukte lufttrekker..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom jeg ikke tar helt feil, skal mutteren strammes med 60 Nm.

mutt.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det slik du har?

demp.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Øystein Beddari

Regner med det er en golf eller en jetta, vento 1,2 eller 3.

 

Da er det topp lagerene på fjærbeinan som vrir seg. Dem skal vri seg men det skal ikke være slakk der.

 

På golf 1 vrir de seg neppe da de er boltet fast i fjærtårnet ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok...

 

150Nm skal til

 

Men da skal nå det være mulig å regne seg gram til hvor mye kraft som skal til da.

 

150Nm/0,1m(stålrør)=1500N

 

1500N/9,8N=153 kg.

 

153 kg i muskelkraft må til da

Så det skal litt krefter til ja...

 

Skal prøve å fikse det med luft i morgen....

takk for hjelpen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Anders Grytten

brakdings

 

Kanskje jeg er helt på jordet nå, men ble svært nyskjerrig på hva en "BRAKDINGS" er for noe??? :D

Bare tittelen på denne tråden bør høre til under "klassiske" innlegg... : ja : Helt konge!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brakdings=brakodings=umbrako..... Har egentlig ikke noe fast navn på det.

 

En liten feil fra min side

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg stramma det med luftverktøy....

 

Lyden er der fremdeles, men den er ikke så kraftig.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mutteren på det første bildet til Hermann skal strammes med 60Nm.

Mutter "1" strammes 50Nm, og mutter "13" strammes 60Nm.

 

Har du skrudd mutteren som sitter inni fjærbeinslageret skikkelig fast da?(Mutter "1", du trenger en spesialmutter med 2 spor, Biltema har til 80kr).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Petter Schrøder

Mutteren på det første bildet til Hermann skal strammes med 60Nm.

Mutter "1" strammes 50Nm, og mutter "13" strammes 60Nm.

 

Har du skrudd mutteren som sitter inni fjærbeinslageret skikkelig fast da?(Mutter "1", du trenger en spesialmutter med 2 spor, Biltema har til 80kr).

Stemmer det, 60 Nm skal den strammes med, jeg såg feil i tabellen. Det er lokket over støtdemperen som skal ha 150 Nm. Som Petter sier, sjekk mutteren i fjørbeinslageret. Dersom ikke problemet forsvinner da, må du ha montert noe feil sammen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De vrir seg enda når jeg svinger også når jeg vrir på dem...

 

Har brukt samme deler som var på før jeg bytta.

Jeg har kun stramma det som er under med vanlig håndmakt, men om det skulle gjøres med 60Nm så skal det litt krefter til om en kun bruker en fastnøkkel...

Må jeg bruke luft der også da? eller noe som er mere fansy?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Anders Grytten

De vrir seg enda når jeg svinger også når jeg vrir på dem...

 

Har brukt samme deler som var på før jeg bytta.

Jeg har kun stramma det som er under med vanlig håndmakt, men om det skulle gjøres med 60Nm så skal det litt krefter til om en kun bruker en fastnøkkel...

Må jeg bruke luft der også da? eller noe som er mere fansy?

Som Petter skrev, får du kjøpt dette verktøyet på f.eks. Biltema. Strammet for hånd med to fingre, nei det er ikke nok... Uansett kan jeg ikke se for meg at det skulle være grunnen til at du ikke får tightet mutteren på toppen. Har du sjekket om mutteren stopper fordi det ikke er mer gjenger?? Feilmontasje eller feil demper?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke fått sjekka om det ikke er mere gjenger igjen, men da er det vel bare å sette på en skive da.

Om det er feil demper kan være et alternativ.

 

Men det verktøyet dere snakker om, hva er det?

Har bare brukt vanlig "sntandard" utstyr jeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.