Anbefalte innlegg

Jeg har ac på min coupe 2.3E, men den blåser jo faen meg som et varmeapperat som skulle vært på den russiske tundraen.

 

Lurer rett og slett på hvor jeg får fyllt opp gass, da den gamle typen R12..

 

Var innom Albjerk, og de kunne ikke, og babla noe om at gassen var ulovlig..

 

Hvor kan jeg etterfylle gass, eller noen andre tips for å få kjøling i kjerra??

 

ER VARMT!!! : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

freon r12 er ikke lov lenger men man får erstatning gass, vet om det virker like effektivt men jeg fylte på S4 min og den blåste kaldt igjen, husker ikke hva erstatningskoden var nå men.

Men det kan være andre årsaker til at det ikke vil blåse kaldt å så det verdt å sjekke..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor fyllte du på det?

 

Kan være noe annet, men elektronikken funker og vifta starter når jeg skrur på ac.. Så prøver med gass... Kjekt å få fyllt opp om det skal være noe annet også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Erstatningsgassen heter R413a og har merkenavnet Isceon-49. Dette er en gass som kan fylles rett på R12-anlegg uten noen ombygging, kjølefirmaer har dette.

 

Hvis gassen er borte er det grunn til å tro at det er lekkasje på anlegget, så det er nok lurt å finne den også. Hvis du skrur av hetten på en av ventilene og trykker på "pinnen" med fingeren og det slipper ut litt gass er det ingen fare, da er det bare å fylle på hos et slikt firma, men er anlegget helt tomt bør man feilsøke litt - et kjølefirma er behjelpelige med dette.

 

Bilverksteder har hverken kompetanse eller utstyr til noe annet enn R134a ("ny" gass, alle 94-modeller eller nyere), så der er det ikke mye hjelp å få..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har tips til slike firmaer rundt drammen/oslo?

 

Drammen kjøl og frys utførte ikke dette lenger..

 

Takker for svar som har kommet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med mindre du har noen russiske doktore i vennekretsen tror jeg du kan glemme R12... R12 er utfaset(versting miljømessig), men du kan fylle R134a som er et erstatningsmedie. Det kan alle kjølefirmaer levere(om du leverer bilen på merkeverksted leier de som oftest inn et kjølefirma som gjør jobben). Levèr like gjerne bilen direkte til de.

 

For å være litt pirkete så er det halvt riktig å si "gass" siden det er både gass og væske i a/c-anlegget ditt. Kjølemediet blir også fylt på i væskeform.

Freon er folkenavnet på kjølemedier, men Freon er bare et merkenavn på et R22 kjølemedie(f.eks. som Audi er et bilmerke). Firmaet som leverte Freon markedsførte deres R22-medie MYE tidligere helt til de fant ut at det var/ble et stort miljøproblem... Da var det greit å kalle det R22 igjen iflg de....: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er et firma i oslo som heter Thorleif aas bilklima, Brobekkveien 104a tlf 23245757 som fikser alt slikt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man fyller R134a MÅ man skifte oljen i anlegget, da R134a ikke er kompatibel med mineraloljen som brukes i R12-anlegg.. Ved konvertering av R12-anlegg til R134a er det anbefalt å bruke f.eks. en PAO-olje, som er kompatibel med alt sammen inkludert rester av gammel olje.

 

Forresten, R22 er en gass beregnet på stasjonære kjøleanlegg og har en del høyere trykk enn R12/R134a, så denne er uegnet i aircondition-anlegg i biler.

 

Og så er det *veldig* viktig å vakuumere anlegget ordentlig før man fyller gass hvis det har vært fullstendig tømt, å slurve med dette kan fort bli dyrt..

 

R12 = Diklordifluormetan, CCl2F2

R134a = Tetrafluoretan, CF3CH2F

(R22 = Klordifluormetan CHClF2)

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men dette kan vel firmaer som driver med dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som var litt raskere enn meg... ;)

 

Opprinnelig postet av Eyvind Spangen

Erstatningsgassen heter R413a og har merkenavnet Isceon-49. Dette er en gass som kan fylles rett på R12-anlegg uten noen ombygging, kjølefirmaer har dette.

 

Er du sikker på dette? Du har ikke stokket litt om på tallene da? Du mener kanskje R143a?(R143a = syntetisk HFK blanding) En 400-serie kjølemedie har "glide" og jeg ville mye heller konvertert til R134a(enkelt tilgjengelig og har veldig like egenskaper som R12)

 

EDIT: Fyll på sporvæske så kan man finne eventuelle lekkasjer med en UV-lampe senere

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vil jeg tro, ja. Poenget var bare at det finnes erstatningsgasser som kan fylles rett på R12-anlegg som funker bra, en komplett R134a-konvertering blir fort ganske dyrt..

 

Men som sagt, er all gassen borte blir det litt jobb med feilsøking for å finne lekkasjen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Petter Schrøder

Noen som var litt raskere enn meg... ;)

 

 

Er du sikker på dette? Du har ikke stokket litt om på tallene da? Du mener kanskje R143a?(R143a = syntetisk HFK blanding) En 400-serie kjølemedie har "glide" og jeg ville mye heller konvertert til R134a(enkelt tilgjengelig og har veldig like egenskaper som R12)

 

EDIT: Fyll på sporvæske så kan man finne eventuelle lekkasjer med en UV-lampe senere

 

Er sikker på at det er R413a ja. R400-blandingene er azeotropiske, altså vil den avdampede gassen ha samme blandingsforhold som væsken.

 

R143a er trifluoretan og ikke egnet i bil-systemer. Litt av poenget med erstatningsgasser er å eliminere behovet for oljeskift, da det krever en del demontering og utskiftning av komponenter.

 

R413a består av 88% R134a, 9% R218 og 3% R600a. R134a er det som kjøler hovedsaklig, mens R218 og R600a-komponentene er der for å transportere oljen rundt i anlegget som ved bruk av R134a. R218 er oktafluorpropan mens R600a er isobutan.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, det er jo ganske mange blandinger på markedet så det kan godt stemme.

Rengjøringen er en ulempe(les: ekstra pesetas..), men det er laget standard skyllemetoder så et kjølefirma burde kunne gi en pris på det.

 

Jeg fikk forøvrig fylt på R134a på klimaen min ifjor og da tappet de ut 0.3kg og fylte på 0.8kg. Har sjekket for lekkasjer senere og hadde ingen. Oljen kan absorbere ganske mye medie.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Derfor er det greit å bare trykke med neglen på en av fylleventilene på anlegget. Er det trykk der, kan man bare prøve å fylle og se hva som skjer. Hvis anlegget er helt tomt er det mer jobb å finne ut av det..

 

 

Forresten går det ikke an å skylle gjennom kompressoren, den må enn så lenge tas ut og tømmes manuelt. Det er bare noen ytterst få kompressorer som har tappeskrue..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av hans martin bråten

det er et firma i oslo som heter Thorleif aas bilklima, Brobekkveien 104a tlf 23245757 som fikser alt slikt.

 

Har brukt disse på min S2 og kan anbefale de.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde litt problemer med dårlig kjøleefffekt på min bil, og ble da anbefalt av Møller/VAG-pusheren å kontakte disse:

 

Auto utrustning

22 68 29 00 (Magnar)

Persv. (3?) Ulven

 

Tok forøvrig aldri kontakt med de, har en kjølemontør i slekta så jeg fikk ordnet med påfylling av gass privat, det ble bra igjen da.

 

BB

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Leif-Helge Kolstadløkken

Har brukt disse på min S2 og kan anbefale de.

 

Blir nok en telefon til de, da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eyvind Spangen

Derfor er det greit å bare trykke med neglen på en av fylleventilene på anlegget. Er det trykk der, kan man bare prøve å fylle og se hva som skjer. Hvis anlegget er helt tomt er det mer jobb å finne ut av det..

 

Metoden med å slippe ut litt medie via en fylleventil er det liten vits å gjøre. Siden a/c-anlegget kjøler dårlig er det lite kjølemedie(forutsetter at kompr. starter), og siden du ikke får tak i R12 får du heller ikke fylt opp anlegget igjen. Da er det ingen vei utenom å bytte medie. Siden det fortsatt er R12 på anlegget ditt har det mest sannsynlig ikke blitt byttet tidligere og da er det på tide å bytte det nå.

Du kan prøve å kjøre maks kulde og lav viftehastighet og se om det kommer kald luft ut av dysene da. Gjør det det er det lite medie, men a/c-anlegget fungerer som det skal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er snakk om et gram eller noe slikt som unnslipper. Poenget er bare å se om det står trykk i anlegget eller ikke. Står det trykk der er det bare å etterfylle gass siden det er overtrykk ennå og det ikke har kommet inn luft/fuktighet, er det helt tomt må man gjennom vakuumering og en mer omstendelig prosedyre. Verre er det ikke, og en enkel måte å kunne forutse om det kommer til å koste noen hundrelapper for å få fylt erstatningsgass eller om det blir flere tusen for en mer komplisert prosess..

 

En annen sak er at etterfylling av R12 i disse dager kun forgår "under bordet" og ikke er direkte billig. Uansett gir denne testen en pekepinn på om det er en stor eller liten lekkasje. Er det ennå trykk i anlegget kan man egentlig regne med at det vil funke i mange år bare ved fylling, men er det helt tomt er det en større lekkasje som må fikses.

 

Hvis kompressoren slår inn skal rørene på høytrykkssiden (de tynne) av systemet bli varme mens rørene på lavtrykkssiden (de tykke) skal bli kalde, når anlegget er i god stand blir de så kalde at det blir rim/is på dem, selv en varm sommerdag..

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå sporer vel diskusjonen av topic'en men..

 

Jeg ser ikke helt nytten i denne testen. Greit, man kan sjekke om det er trykk på anlegget, men det gir ingen pekepinn om det er en stor eller liten lekkasje på et 15år gammelt a/c-anlegg. Til det har det gått for lang tid.

 

Er anlegget tomt eller har det kommet inn luft i anlegget må også oljen byttes, men oljeskift ville jeg uansett gjort siden oljen er så gammel og for å senere unngå varmgang og evt. havari av kompressoren(som koster skjorta).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eyvind Spangen

Det er snakk om et gram eller noe slikt som unnslipper. Poenget er bare å se om det står trykk i anlegget eller ikke. Står det trykk der er det bare å etterfylle gass siden det er overtrykk ennå og det ikke har kommet inn luft/fuktighet, er det helt tomt må man gjennom vakuumering og en mer omstendelig prosedyre. Verre er det ikke, og en enkel måte å kunne forutse om det kommer til å koste noen hundrelapper for å få fylt erstatningsgass eller om det blir flere tusen for en mer komplisert prosess..

 

En annen sak er at etterfylling av R12 i disse dager kun forgår "under bordet" og ikke er direkte billig. Uansett gir denne testen en pekepinn på om det er en stor eller liten lekkasje. Er det ennå trykk i anlegget kan man egentlig regne med at det vil funke i mange år bare ved fylling, men er det helt tomt er det en større lekkasje som må fikses.

 

Hvis kompressoren slår inn skal rørene på høytrykkssiden (de tynne) av systemet bli varme mens rørene på lavtrykkssiden (de tykke) skal bli kalde, når anlegget er i god stand blir de så kalde at det blir rim/is på dem, selv en varm sommerdag..

 

Litt OT men det kan nesten høres ut som om du jobber med kjøleprodukter. Stemmer dette eller er du bare et unikum? :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spangen har hatt en slik jobb før. Nå er han "bare" student. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eyvind Spangen

R12 = Diklordifluormetan, CCl2F2

R134a = Tetrafluoretan, CF3CH2F

(R22 = Klordifluormetan CHClF2)

 

Stemmer disse navnene? Alle inneholder etan/metan (C2H6/CH4)??

 

Diklordifluormetan --> Cl2F2CH4

Tetrafluoretan --> F4C2H6

Klordifluormetan --> ClF2CH4

 

Litt offtopic kanskje :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved nærmere ettersyn ser jeg at de formlene der er helt på jordet. Var bare raskt avskrevet et hefte jeg har om resirkulering av kjølemedier, og der er det tydeligvis noen som ikke har fulgt med i timene.. :D

 

Og nei, jeg jobber ikke med kjøleanlegg, men har gjort det, og har også "holdt vedlike" kunnskapen siden jeg har vært en del borti AC-anlegg for bil..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om et sted i Grenland som fyller gass?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.