Corradon går ikke rent..HJELP!

Anbefalte innlegg

Har jo pratet en stund om at corra ikke går rent. Tenkte jeg skulle gjøre en del med det idag, og byttet plugger. Siden bilen nykket, (virker som den går på sirup) når lambda er tilkoplet, koplet jeg ut denne for en stund siden, men fikk tak i en universal lambda idag, men går bilen rett?? Neida..

 

Hva kan da være galt? Bilen kan gå nesten helt rett, for så å få ett skikkelig sirup nykk, hvis jeg bremser, faller turtallet så mye at bilen kan finne på å stoppe, dette både med og uten lambda. Når bilen er kald, kan den finne på å vandre opp til 3 000 rpms, for så sakte dale. I løpet av 30 sek er den nede i 8 - 900 rpm.

 

Byttet som sagt lambda uten at det hjalp. Er det noen som kan forklare meg i enkle trekk hvordan lambdaene skal koples sammen? Den universale skal skøytes sammen med pluggen til den originale. Original lambda og plugg hadde tre ledninger, 2 hvite og 1 sort (mener jeg), mens denne universale hadde to sorte, og en blå. Koplet blå på sort, og sort på hvitt. Men vet ikke om det stemmer. Det luktet ikke som at det skulle stemme helt.

 

Trenger masse forslag, bilen skal på verksted i morgen, og de skulle bla justere tenningen på bilen. Bilen går ikke helt rent, når det er drift på den, heller. Den kan godt finne på å nyee i feil tenninger, osv, kjenner det ikke stemmer..

 

HJELP!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min har også det rusing-symptomet når den er kald. Sjekk tråden et annet sted.

 

Er det ingen mulighet for å lese av feilkoder osv på disse som på audi??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

Min har også det rusing-symptomet når den er kald. Sjekk tråden et annet sted.

 

Er det ingen mulighet for å lese av feilkoder osv på disse som på audi??

 

Normal sett, ja, men min bil er chippet, og sperrer for all tilgang fra vagcom.

 

Har ikke ide hvilken chip som står i, men hvis noen har en sns chip, eller original chip, så....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet ikke om dette er til hjelp men..... her har du noen mulige feilkilder du kan sjekke opp:

 

- Blå Temperatur sensor defekt eller kabelbrudd

- Lambda defekt, kabelbrudd eller koblet feil

- Manglende tomgangsskrue

- Defekt tomgangsbryter

- Gasspjeld henger seg opp, lukker ikke riktig eller vaier henger seg opp.

- Sinnnsyk Chip eller defekt styreenhet eller kabelbrudd

- Utette undertrykk slanger

- ISV defekt eller henger seg opp pgs skitt og lort

- Bolten på reimhjulet til Veiva kan være løs eller utslitt slik at tenningen stadig forskyver seg

- Fordeler, rotor og/eller pluggkabler

 

 

Lykke til

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Geir Axel Aass

Jeg vet ikke om dette er til hjelp men..... her har du noen mulige feilkilder du kan sjekke opp:

 

- Blå Temperatur sensor defekt eller kabelbrudd

- Lambda defekt, kabelbrudd eller koblet feil

- Manglende tomgangsskrue

- Defekt tomgangsbryter

- Gasspjeld henger seg opp, lukker ikke riktig eller vaier henger seg opp.

- Sinnnsyk Chip eller defekt styreenhet eller kabelbrudd

- Utette undertrykk slanger

- ISV defekt eller henger seg opp pgs skitt og lort

- Bolten på reimhjulet til Veiva kan være løs eller utslitt slik at tenningen stadig forskyver seg

- Fordeler, rotor og/eller pluggkabler

 

 

Lykke til

 

Den blå temperatur sensoren ble byttet for en måned siden og lambda ble byuttet igår. Kan være denne er kopletr feil, da dette var en universal lambda.

 

Var en på VWvortex som sa at hvis lambda ble koplet feil, at heating ledningene gikk feil med pluss osv, kunne hjernen godt ha kokt til grøt..håper jo ikke dette. Holder uansett på med å prøve å få tak i en ny digifant, så jeg kan prøve dette. Har også en tro på chipen. Den er ikke mye tess, tror jeg, men vet ikke fabrikat eller noe til den, så..

 

ISV: hvordan rengjøre denne..??

 

 

Nå spørs det jo hvordan ting blir når verkstedet ser på bilen nå..håper de finner ut en del..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ISV: hvordan rengjøre denne..??

 

Skru ut ISV.

Blås igjennom ISV med en mix av Bremse rengjøringsspray og WD-40.

ca 30 sek Bremse rengjøringsspray og deretter WD-40 i 5 sek.

 

Hold på med dette til det ikke lenger kommer ut møkka væske, men den samme væske du spyler inn.

 

Innstilling:

 

Fjern skruelakken og benytt en 3mm-Unbraco til å løsne justeringsskruen. Juster skruen slik at det kommer minimalt med luft ut når du blåser igjennom ISV. Dvs det skal komme minimalt med luft ut på den siden skruen sitter i. Noen ISV blir helt tette, andre ikke.

Sikre skruen med skrue lakk og monter tilbake.

 

Thats it ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Geir Axel Aass

Skru ut ISV.

Blås igjennom ISV med en mix av Bremse rengjøringsspray og WD-40.

ca 30 sek Bremse rengjøringsspray og deretter WD-40 i 5 sek.

 

Hold på med dette til det ikke lenger kommer ut møkka væske, men den samme væske du spyler inn.

 

Innstilling:

 

Fjern skruelakken og benytt en 3mm-Unbraco til å løsne justeringsskruen. Juster skruen slik at det kommer minimalt med luft ut når du blåser igjennom ISV. Dvs det skal komme minimalt med luft ut på den siden skruen sitter i. Noen ISV blir helt tette, andre ikke.

Sikre skruen med skrue lakk og monter tilbake.

 

Thats it ;-)

 

Hmm, hvem ende? Den enden som lufta blir blåst inni som du spyler full av snabelstoff, så kommer den ut i andre enden, eller...?? Hva justerer du på ISV? Tomgang?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av arne jakobsen

Hmm, hvem ende? Den enden som lufta blir blåst inni som du spyler full av snabelstoff, så kommer den ut i andre enden, eller...?? Hva justerer du på ISV? Tomgang?

 

Du både spyler og blåser igjennom ISV fra motsatt ende som justeringsskruen sitter i. Dette ser du lett når du tar den løs.

 

Du justerer at den lukker seg best mulig slik at trykk (luft) ikke blåser tvers igjennom. Du mister ladetrykk dersom ISV ikke lukker seg skikkelig, men er åpen hele tiden. Det er derfor mange monterer ISV reroute etc...

 

Ergo blås igjennom fra motsatt side hvor skruen sitter og juster skruen slik at minst mulig luft strømmer igjennom når du blåser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Geir Axel Aass

Du både spyler og blåser igjennom ISV fra motsatt ende som justeringsskruen sitter i. Dette ser du lett når du tar den løs.

 

Du justerer at den lukker seg best mulig slik at trykk (luft) ikke blåser tvers igjennom. Du mister ladetrykk dersom ISV ikke lukker seg skikkelig, men er åpen hele tiden. Det er derfor mange monterer ISV reroute etc...

 

Ergo blås igjennom fra motsatt side hvor skruen sitter og juster skruen slik at minst mulig luft strømmer igjennom når du blåser.

 

Jeg har montert re route jeg..men den ble vell ikke stort bedre. Men har vært veldig inne på tanken på at den kanskje er full av dritt. Kan også være at den står vid åpen for alt jeg vet.

 

Får se i morgen, da får jeg vell igjen bilen, håper jeg..aller helst håper jeg verkstedet finner ut av alt og bytter det som må byttes..

 

 

Skal ta en rens og blåse til jeg blir blå..Bremse rens, det får mann på bensins stasjonene.?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tja, hvis du har reroute allerede..... spørs vel om du da har noen problemer med ISV. Men skader sikkert ikke å rense den.

 

Bremse rens får du på bensern og Biltema/Mekonomen etc

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Geir Axel Aass

tja, hvis du har reroute allerede..... spørs vel om du da har noen problemer med ISV. Men skader sikkert ikke å rense den.

 

Bremse rens får du på bensern og Biltema/Mekonomen etc

 

Kan godt hende ISV har tatt kvelden, heller det enn Fant'n.

 

Får ta en rens på den å kikke hva jeg kan få til. Kan jo være den lekker, eller står åpen hele tiden...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg hadde akkurat samme problem som deg det viste seg å være boltene på veiva til reimhjulet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Chresten Thorwarth

jeg hadde akkurat samme problem som deg det viste seg å være boltene på veiva til reimhjulet

 

Lager de boltene så sinnsykt mye krøll da?

 

Håper verkstedet er oppegående nok til å bytte de..Hvis ikke, koster de allverdens å bytte da?

Kanskje lurt å bytte de uansett?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

når boltene løsner seg såpass blir jo tenningen feil hele tiden og biln vil stå å ruse opp og ned i tomgang, til slutt klarte jeg ikke å få start på bilen min.

 

du må mest sannsynlig bytte reimhjulet også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang. pris er ikke boltene så dyre det er jo mest arbeid hvis du bruker et verksted da!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Chresten Thorwarth

Ang. pris er ikke boltene så dyre det er jo mest arbeid hvis du bruker et verksted da!

 

Tipsa verksted duden om dette nå..han hadde visst holdt på en stund idag, på å finne ut av det, uten å bli spess klok. Håper dem finner ut noe fornuftig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er isv? Hvilken funksjon har den? Hvordan monterer man isv-reroute, og hvor rerouter vi den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

Hva er isv? Hvilken funksjon har den? Hvordan monterer man isv-reroute, og hvor rerouter vi den?

 

Nå kan du lure, nå...;)

 

ISV er tomgangs stabilisator ventilen, den justerer en del på tomgangen, og re routing gjøres med å gi den signal(luft) fra ett annet sted enn der den egentlig skal ha det for. Får klarere signal, og bedre "effekt".

 

 

Enklest å vise på bilde, og det har mann ikke her nå..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fremgang:

 

 

Fikk bilen igjen idag, og verkstedet fant ingenting lurt med tenning..de klarte rett og slett ikke finne ut av tingene. Bilen gikk som en tørst høne fortsatt...

 

De hadde fått byttet ett par vakum slanger, og renset tomgangs motoren.

 

Så fikk jeg litt ideer, hørte rykter om ny donor bil hos høggeren, bilen var blitt overkjørt av en lastebil (!) og alt, mer eller mindre forann torpedoveggen var flatt. Fikk berget ut fanten, og co potensiometeret.

 

Jeg fikk koplet opp potensiometeret i stad, men da ble bilen værre. Stoppet hver gang jeg nådde ett lyskryss, så jeg har litt teorier at denne kan stå for en del av ulykken.

 

Åpnet den nye digifanten i stad, og denne så helt u skadet ut, så jeg skal prøve å bytte fant. Min fant er chippet, og "ombyggd" men ingen vet til hva, eller fra hva...vil prøve med en som er ok, og se om det virker bedre da.

 

Andre ideer? Bilen ryker svart enda, og rykker, som om den får alt for mye bensin, med lamda innkoplet. Lambda har også en defekt ledning, og jeg sliter litt med å få skøytet denne. Denne er "revet" nesten av helt nede med pluggen, som er i bilens enda, ikke den til pluggen altså. I tillegg så blir jeg ikke klok på farge kodene på bilen, hvem kabel som går hvor.De kablene som går inn på lambda plugg, bilsiden er rød/hvit , brun, lilla, og sort. Den sorte er det som nesten er revet helt av...ut av pluggen på lambda siden er det brun, som jordes til jordingspkt i motoren, blå og 2* hvit..vet liksom ikke hvor jeg skal kople den sorte kabelen som er revet, for å kjøre en bypass v pluggen...

 

Hjelp!!

 

Nye ideer mottas med takk, hvis noen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom det er noen trøst kan jeg godt sjekke kablene på min.. Men jeg er usikker på om det kan hjelpe deg på noe vis..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

Dersom det er noen trøst kan jeg godt sjekke kablene på min.. Men jeg er usikker på om det kan hjelpe deg på noe vis..

 

Det gjør nok ikke det, hvis du ikke er en hai til å være logisk, og til å måle med multimeter..

 

For jeg kan jo se hvor den sorte kabelen skal hen, men er usikker på om ting er koplet om i selve pluggen...så jeg tør ikke bare dra av den sorte kabelen, og kople den sammen med en av de andre på lambda- siden av pluggen...uten å vite hvem signal og farge den skal koples til..

 

Ellers kunne jeg bare kjørt en bypass på den ene kabelen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var jeg nettopp nede og byttet digifant, men det hjalp ikke en dritt. Regner med det er lambda som står for en liten del av krøllen, da bilen ikke går rett, når lambda er innkoplet (den sorte helve***s ledningen) , MEN der er en eller annen forbannede sensor som gir hjernen noe helt annet å tenke på enn drift av bilen...(kvinnfolk???)

 

Trenger flere gode forslag...da kan vi utelukke, digifant, blå temperatur føler, thermostat, div vakumslanger, tomgangs motor, og nesten lambda. Er det noen av gutta her nede i sør som har vag com, som kunne hjulpet til og sett om vi fikk kontakt med abbonenten? Verkstedene har ikke gjort det, da gamle hjernen var chippet (sørlands chips), og sperret all tilgang..

 

Hjelp videre..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kobl fra lambdaen, vil gå litt feitere på lav/mellom gass.

 

Når lambdaen er frakoblet bruker styreenheten forhåndsinnstilte bensin og tenningskurver. Bilen skal gå helt greit da.

 

Sort ledning er signal

2 hvite er oppvarming

Den 4 dje ledninga er referansejord (måler hvor god jording det er i eksosanlegget, er det dårlig jording må det korrigeres for at lambda verdiene ikke er feil...)

 

Legg opp en ekstra jording fra blokk/topp direkte til - polen på batteriet, dårlig spenning fører til at digifanten går i nødmodus.

Da øker den åpningstiden på dysene med 25%, da går den fett...

Sjekk også strømkablene fra dynamo til starter til batteri.

Mål også ladespenning, bør være over 13.8 volt

 

Bolten til reimhjulet er jo og ett vanlig problem på G60, ofte så hjelper det ikke å bytte bolt og hjul da det fort blir skader i veiva... så da gjennopstår problemet fort igjen dessverre.

 

Når reimhjulet blir løst/kast begynner reima å ule og bilen går hakkette, ser det på ladetrykket og at det hopper opp&ned

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Ole Opsahl

Kobl fra lambdaen, vil gå litt feitere på lav/mellom gass.

 

Når lambdaen er frakoblet bruker styreenheten forhåndsinnstilte bensin og tenningskurver. Bilen skal gå helt greit da.

 

Sort ledning er signal

2 hvite er oppvarming

Den 4 dje ledninga er referansejord (måler hvor god jording det er i eksosanlegget, er det dårlig jording må det korrigeres for at lambda verdiene ikke er feil...)

 

Legg opp en ekstra jording fra blokk/topp direkte til - polen på batteriet, dårlig spenning fører til at digifanten går i nødmodus.

Da øker den åpningstiden på dysene med 25%, da går den fett...

Sjekk også strømkablene fra dynamo til starter til batteri.

Mål også ladespenning, bør være over 13.8 volt

 

Bolten til reimhjulet er jo og ett vanlig problem på G60, ofte så hjelper det ikke å bytte bolt og hjul da det fort blir skader i veiva... så da gjennopstår problemet fort igjen dessverre.

 

Når reimhjulet blir løst/kast begynner reima å ule og bilen går hakkette, ser det på ladetrykket og at det hopper opp&ned

 

Den sorte ledniningen på "bilsiden" av pluggen, altså bilens del av pluggen er nesten revet av. Her er det en sort (revet av), rød/hvit, "lilla", og en brun..Er nok derfor bilen går som en fi**e med lambda innkoplet. Men, for å kjøre en bypass på den sorte, kople den rett til lambda, hvor skal den koples inn da...?? hvilken farge på lambda? Har da to hvite og en blå kabel som går ned til lambda..tenker å kjøre en bypass, og klippe den sorte kabelen, og kople denne rett inn på lambda, men vet ikke hvem farge den skal koples inn på..

 

Takker for kjempe info!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare dra ut kontakta som sitter på motorfestet eller bare klipp ledningene rett av og prøv bilen uten lambda...

 

Går den ikke bedre da kan du utelukke lambdafeil og koble den til igjen.

 

Har bilen fjusket hele tiden eller er den blitt sånn plutselig?

 

Hva er gjort med motor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.