Corradon går ikke rent..HJELP!

Anbefalte innlegg

Opprinnelig postet av Ole Opsahl

Bare dra ut kontakta som sitter på motorfestet eller bare klipp ledningene rett av og prøv bilen uten lambda...

 

Går den ikke bedre da kan du utelukke lambdafeil og koble den til igjen.

 

Har bilen fjusket hele tiden eller er den blitt sånn plutselig?

 

Hva er gjort med motor?

 

Som det står i første posten, tok jeg og koplet ut lambda da bilen startet gå dårlig. Da gikk han mye bedre. Så jeg har kjørt uten lambda til tirsdag denne uken, da jeg monterte ny lambda, uten at det ble no bedre. Denne har jeg etter oppkoplingen koplet ut, og kjørt uten. Jeg var hos merkeverksted og finn anvisninger på hvordan kjøre en bypass til den ledningen. Ledningen er jordingen til signal, så denne kjørte jeg rett til jord.

 

Jeg bytte også hjerne igår, bilen gikk reint, men får en del anfall hvor han går lavt ned på turtall (typisk 500 rpm) for så å stige til 2500 - 3000 rpm. Altså overhode ikke stabil. Jeg kan i allefall utelukke at feilen ligger i hjernen, men det kan virke som at der er for mye bensin ute og går til tider.

 

I går da jeg kjørte til en butikk, (ca 6km) døde bilen 5-6 ganger på turen. Alle ganger var når jeg tråkket inn clutchen, og bremset. Da døde han bare. Turtall falt så lavt at den ikke klarte hente seg inn igjen..Fikk ikke kjøpt O ting til tomgangs skruen idag, men det har de kanskje på en bensin stasjon...??

 

De symptomene som står over, er i tillegg til hva som skjer når lambda er innkoplet. Når lambda er innkoplet, og jeg ligger i 2-2500 rpm og gir gass, stiger turtall svært sent, og det virker som at der er mange korte forsinkelser før den er oppe og går som den skal. Kan virke som han får så mye bensin, at han ikke får svelgt unna, når du tråkker på speeden..Med lambda innkoplet dør bilen og vandrer på tomgang slik som ovenfor, + han nykker helt jævlig når mann gir gass. Iflg verksted skal lambda være riktig tilkoplet, og er helt ny!

 

Mistenker tenningen for å ha forskjøvet seg, og at bilen blir helt gal når noen av signalene blir riktige (lambda), mot alle de gale signalene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av arne jakobsen

Som det står i første posten, tok jeg og koplet ut lambda da bilen startet gå dårlig. Da gikk han mye bedre. Så jeg har kjørt uten lambda til tirsdag denne uken, da jeg monterte ny lambda, uten at det ble no bedre. Denne har jeg etter oppkoplingen koplet ut, og kjørt uten. Jeg var hos merkeverksted og finn anvisninger på hvordan kjøre en bypass til den ledningen. Ledningen er jordingen til signal, så denne kjørte jeg rett til jord.

 

Jeg bytte også hjerne igår, bilen gikk reint, men får en del anfall hvor han går lavt ned på turtall (typisk 500 rpm) for så å stige til 2500 - 3000 rpm. Altså overhode ikke stabil. Jeg kan i allefall utelukke at feilen ligger i hjernen, men det kan virke som at der er for mye bensin ute og går til tider.

 

I går da jeg kjørte til en butikk, (ca 6km) døde bilen 5-6 ganger på turen. Alle ganger var når jeg tråkket inn clutchen, og bremset. Da døde han bare. Turtall falt så lavt at den ikke klarte hente seg inn igjen..Fikk ikke kjøpt O ting til tomgangs skruen idag, men det har de kanskje på en bensin stasjon...??

 

De symptomene som står over, er i tillegg til hva som skjer når lambda er innkoplet. Når lambda er innkoplet, og jeg ligger i 2-2500 rpm og gir gass, stiger turtall svært sent, og det virker som at der er mange korte forsinkelser før den er oppe og går som den skal. Kan virke som han får så mye bensin, at han ikke får svelgt unna, når du tråkker på speeden..Med lambda innkoplet dør bilen og vandrer på tomgang slik som ovenfor, + han nykker helt jævlig når mann gir gass. Iflg verksted skal lambda være riktig tilkoplet, og er helt ny!

 

Mistenker tenningen for å ha forskjøvet seg, og at bilen blir helt gal når noen av signalene blir riktige (lambda), mot alle de gale signalene.

 

Om den har fusket hele tiden?? Ja for så vidt, jeg dro ut lambda etter 30 mil med rykking og risting. Var samme dag jeg kjøpte bilen.

 

Hva er gjort med bilen?

 

Chip, konfilter, "ombygg hjerne" (ikke spør hva han har gjort om, tror ikke de vet det selv), 944 bensintrykksregulator, universal lambda fra bosch, ny blå temperatur føler, ny termostat, nye plugger, byttet vakuum slanger, og rengjort tomgangs motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av arne jakobsen

Da var jeg nettopp nede og byttet digifant, men det hjalp ikke en dritt. Regner med det er lambda som står for en liten del av krøllen, da bilen ikke går rett, når lambda er innkoplet (den sorte helve***s ledningen) , MEN der er en eller annen forbannede sensor som gir hjernen noe helt annet å tenke på enn drift av bilen...(kvinnfolk???)

 

Trenger flere gode forslag...da kan vi utelukke, digifant, blå temperatur føler, thermostat, div vakumslanger, tomgangs motor, og nesten lambda. Er det noen av gutta her nede i sør som har vag com, som kunne hjulpet til og sett om vi fikk kontakt med abbonenten? Verkstedene har ikke gjort det, da gamle hjernen var chippet (sørlands chips), og sperret all tilgang..

 

Hjelp videre..

 

 

Da er vi enda ett hakk videre, byttet Bankesensor oghjerne idag, og byttet til den Digifanten som ikke er chippet..bilen gikk fortsatt som ett dass. Startet å rykke når jeg gav gass fra lave turtall, og vandret plutselig opp til 3500 rpm(!) når jeg stod på tomgang. Altså vandring fra 500 rpm til 3500 rpm.

 

Han på verkstedet fikk ikke kontakt med denne hjernen heller, så da er feilsøking på gamle måten eneste mulighet til å finne ut noe. Nå var visst ikke hans verktøy helt i 100, den kommuniserte ikke så godt med gamle innsprøytninger, så biler fra 88 -90 hadde han problemer med..men jeg trenger flere tips, begynner slippe opp for alternativer.

 

Har noen få muligheter igjen;

Hallgiver

ISV (helt fucked?)

Dårlig Jord

Feil justert tenning

Bolten på veiva

 

Det skal selvfølgelig også sies, at i service innstillingene på kjøre computeren, viser at bensin forbruket på tomgang ikke er helt som jeg mener det skal være. Mener dette skal være 2,1-2,0 mens min vandrer mellom 1,6-1,9 og dette er jo feil . Ladetrykk varierer også fra 65 - 72 på tomgang..dette mener jeg også er lavt. På full speed drar bilen glatt 255 på ladetrykks måling, så...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det noen som nevnte "avrevet ledning, mellom spjeldet og noe annet lurt?";)

 

Fixed! Og bilen går som ett ur..Skjønner ikke at hverken jeg eller de to verkstedene jeg har hatt til å se på bilen, samt alle hobby mekaniker gutta ikke har sett dette..

 

Nykker litt enda, når lambda står i, men det tror jeg bare er Co som må justeres litt. Ligger nå på 2,1 på tomgangs forbruk, og lader 85 - 92 avhengig av om Labda er innkoplet, eller ikke...DEILIG! Bilen går som han skal..Regner med det blir en liten tur på versted til mandag, for å justere CO, så regner jeg bilen for å være i boks motormessig..

 

Kan endelig konse finansene rundt lakkering igjen..!!

 

Takker for alle tips!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sliter fortsatt med å få bilen til å gå rent..og alternativene er nå vekk...

 

Igår jeg var ute og kjørte, koplet jeg til lambda igjen, bilen nykket jevne og trutt når jeg lå i en jevn hastighet. Over fartshumpene, hvor jeg slapp gassen, og gav gass etter å ha kommet over de, ble bilen skikkelig gal, virket som den druknet i bensin, rett og slett. Bilen gikk, men falt på tomgang, gikk seigt opp igjen, før den kom for full maskin igjen og gikk bra. Samme scenario hver gang jeg gikk over en fartshump.

 

Så idag, jeg fikk tak i dyserens av seriøst kraftig type, fyllte tanken med dette og bensin, samt la opp ekstra jord til jordingspunktet til lambda. Bilen ble enda værre, ettertennte bensin i potta, fikk tennings smell i motoren, når jeg gav på, og var skikkelig løen, vibrerte no veldig nede i motor rommet. Koplet ut lambda, og bilen blir "grei". Det virker som at bilen selv da, ikke går helt rett og får mye bensin, men den er mye bedre uten lambda innkoplet. Lambda er helt ny, Co er justert og Lambda verdiene var innenfor skalaen, slik de skulle.

 

Noen flere ideer??

 

Kan det være FPR som lager helvette, og som pøser på med bensin? Bilen er chippet, og har 68 mm reimhjul. FPR er fra en Porsche 944, og skal levere 3.5 bar, noe som etter min viten skal være riktig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror ikke det er FPR en.

Kjørte selv med 4bar og 68 hjul uten nevneverdige problemer.

Ligger nok ett annet sted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen andre ideer på plass da?? Eller må jeg krype til korset og få ett verksted til å gå igjennom bilen på gamle måten? Altså feilsøke fra A - B..??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikset!!!

 

Gikk over bilen idag, med kikkert, lupe, stetoskop og det som værre er. Fant ett lite hull i ene vakuum slangen til hjernen..hang i to tråder :D :D Har gått over de flere ganger, uten å finne det. Kappet av den biten, og plugget den til igjen, og bilen gikk som snus!!

Helt gratis, til og med!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av arne jakobsen

Fikset!!!

 

Gikk over bilen idag, med kikkert, lupe, stetoskop og det som værre er. Fant ett lite hull i ene vakuum slangen til hjernen..hang i to tråder :D :D Har gått over de flere ganger, uten å finne det. Kappet av den biten, og plugget den til igjen, og bilen gikk som snus!!

Helt gratis, til og med!!

 

Denne slangen skal være NØYAKTIG 1000 mm lang. Innvendig diameter er av ukurant dimensjon så vidt jeg husker 3.2mm eller 3.5mm, så greiest å kjøpe ny på møller.

 

Kortere slange vil føre til at map sensor tror motoren lader ett høyere trykk en hva som faktisk stemmer.... (tynne slangen medfører trykktap, derfor er det tatt utgangspunkt i det når hjernen skal beregne ladetrykket)

 

På denne måten kan man lure hjernen til å gi litt ekstra bensin, men kapper man slangen for mye kan det bli ugunstig mye bensin...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra du fant det ut Arne. : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av arne jakobsen

Fikset!!!

 

Gikk over bilen idag, med kikkert, lupe, stetoskop og det som værre er. Fant ett lite hull i ene vakuum slangen til hjernen..hang i to tråder :D :D Har gått over de flere ganger, uten å finne det. Kappet av den biten, og plugget den til igjen, og bilen gikk som snus!!

Helt gratis, til og med!!

 

hmm.. kan ha samme problem på min golf g60... hopper og spretter no voldsomt på turtall nå jeg starter.. opptil 2500 og ned til at bilen nesten stopper.. så vups går den greit på tomgang.

Kjører litt og slepper gassen og samme skjer igjen!! :(

Fløut og få stopp i diverse lyskryss.. Kan dette være det samme?

Og hvor går den vakumslangen fra - til? Ikke studert motoren så mye enda!! hehe.. :D

Kan no skyldes noe slik at bilen går i sirup!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av arne jakobsen

Fikset!!!

 

Gikk over bilen idag, med kikkert, lupe, stetoskop og det som værre er. Fant ett lite hull i ene vakuum slangen til hjernen..hang i to tråder :D :D Har gått over de flere ganger, uten å finne det. Kappet av den biten, og plugget den til igjen, og bilen gikk som snus!!

Helt gratis, til og med!!

 

hmm.. kan ha samme problem på min golf g60... hopper og spretter no voldsomt på turtall nå jeg starter.. opptil 2500 og ned til at bilen nesten stopper.. så vups går den greit på tomgang.

Kjører litt og slepper gassen og samme skjer igjen!! :(

Fløut og få stopp i diverse lyskryss.. Kan dette være det samme?

Og hvor går den vakumslangen fra - til? Ikke studert motoren så mye enda!! hehe.. :D

Kan no skyldes noe slik at bilen går i sirup!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Symptomene dine tyder på defekt isv aka tomgangsregulator. Jeg har samme på Corradoen, men skal bytte isv på den. Da blir det nok tenker jeg.

 

Det skal også gå an å rense isv, men det har ikke jeg fått til ihvertfall.. : flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Symptomene dine tyder på defekt isv aka tomgangsregulator. Jeg har samme på Corradoen, men skal bytte isv på den. Da blir det nok tenker jeg.

 

Det skal også gå an å rense isv, men det har ikke jeg fått til ihvertfall.. : flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

Symptomene dine tyder på defekt isv aka tomgangsregulator. Jeg har samme på Corradoen, men skal bytte isv på den. Da blir det nok tenker jeg.

 

Det skal også gå an å rense isv, men det har ikke jeg fått til ihvertfall.. : flau :

 

Knuttis, det er jo fordi du drakk opp rødspriten...!!

 

Tror nok symptomene dine er ganske like mine..sjekk over alle ledninger, spess de som går inn på spjeldet, og sjekk de to vakuum slangene, og sjekk de godt. Ta av slangen oppe ved hjernen, start bilen, og sett slangen på tunga. Den skal henge godt der, hvis ikke, har du vakuum lekk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

Symptomene dine tyder på defekt isv aka tomgangsregulator. Jeg har samme på Corradoen, men skal bytte isv på den. Da blir det nok tenker jeg.

 

Det skal også gå an å rense isv, men det har ikke jeg fått til ihvertfall.. : flau :

 

Knuttis, det er jo fordi du drakk opp rødspriten...!!

 

Tror nok symptomene dine er ganske like mine..sjekk over alle ledninger, spess de som går inn på spjeldet, og sjekk de to vakuum slangene, og sjekk de godt. Ta av slangen oppe ved hjernen, start bilen, og sett slangen på tunga. Den skal henge godt der, hvis ikke, har du vakuum lekk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den henger godt på tunga. Byttet isv idag, men den henger fortsatt. Monterte også 68mm hjul og chip idag. Som dag og natt i forskjell.. :D

 

Skal lete litt videre neste uke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den henger godt på tunga. Byttet isv idag, men den henger fortsatt. Monterte også 68mm hjul og chip idag. Som dag og natt i forskjell.. :D

 

Skal lete litt videre neste uke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm... takk for svaret gutter.. skal ta meg en ordentlig søndags skjekk!! :D se hva jeg finner.. ;)

Kommer tilbake med konklusjonen!! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm... takk for svaret gutter.. skal ta meg en ordentlig søndags skjekk!! :D se hva jeg finner.. ;)

Kommer tilbake med konklusjonen!! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.