Anbefalte innlegg

Har planer om kanskje å prøve mine ferdigheter med lakksprøyten snart. Lurer på å hellakkere en bil, eventuelt skfte farge.

Hva bør jeg passe på for å få ett best mulig resultat? Må vel først matte ned bilen, for deretter å legge på ett lag med grunning (ved skifte av farge). Også finnes det vel ett stoff man bruker for å "fylle ut" steinspruter o.l., og ett annet stoff igjen til bruk på plast (støtfangere etc.), eller hva?

Og er det noen som har tips om hvor en kan kjøpe lakk og de andre stoffene man trenger for en lakkeringsjobb til en overkommelig pris?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger ikke legge grunning sålenge bilen bare er mattet. Og hvis du bruker maskin for å matte, pass på å ikke "kante" maskinen. Steinsprut bør du slipe ut jevnt. Sliper du ned til metallet kan det være en fordel å legge syregrunning før du sparkler, selv om det ikke er normalt å gjøre det. Hvis du ikke legger fyller er det viktig å grunne over sparklet ettersom det suger til seg lakken, det blir ikke pent! Vil anbefale deg å ta kontakt med en lakkerer så du kan få noen tips derfra. Det finnes liksom ingen mal på hva som er rett og galt, de fleste har sine egne teknikker for å få det pent :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var noen som sa til meg at jeg burde legge på ett strøk med grunning først hvis jeg skulle skifte farge. Slik at den nye fargen "dekker" bedre den gamle. Og dette synes jeg høres logisk ut. . .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det synes ikke jeg...den nye fargen og grunningen har ikke samme farge allikevel...

 

Og som Kenneth sier (han er lakkerer så vidt jeg vet) så er ikke dette normalt.

Grunning brukes på spesielle materialer (plast) eller på bart stål.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunningen og den nye fargen har ikke samme farge nei, men grunning'en er vel lettere å dekke over. Men det er mye mulig at dette ikke er nødvendig. Det er jo akkurat derfor jeg la ut en tråd her på forumet, hehe. . .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe lakk dekker bedre enn annen. Litt avhengig av farge, men kjøper du HS (High Solid) lakk burde du ikke ha noe problem der! Hvilken farge hadde du tenkt deg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, hvor får jeg eventuelt tak i HS-lakk da?

Har ikke helt bestemt meg for en farge ennå, men jeg har sett en farge som jeg synes er meget pen. Vet ikke hva den heter, og er ikke sikker på hvordan skal jeg beskrive den, men det er "en blanding" av turkis, mintblå -grønn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk en kompis av meg som er lakkerer til å bestille lakk, grunning, fyller, tynner og lakkmykner for meg. Da fikk han 35% rabatt på veil. pris. Selv ville jeg fått 10-15. Så om du kjenner noen som driver med lakk, så kan du høre med dem om de kan bestille for deg.

 

Det er vel også mulig å tilsette farge i grunningen, slik at ikke steinsprut vises så godt om steinspruten går igjennom lakken (men ikke grunninga). Stygt med hvite hakk i rød lakk fant jeg ut etterhvert, desverre.... :(

 

Husk også at du må ha vannavskiller på kompressoren, slik at ikke lakkproduktene blir "vannet ut". Og så må det jo være rett temperatur og støvfritt for et godt resultat.

 

Men alt dette kan sikkert den lokale lakkereren mer om enn meg, så du får hive deg rundt å skaffe opplysninger fra dem. Ta med deg bilen også, så får du sikkert et par gode råd på veien.

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det med å tilsette farge i grunningen var ikke så dumt. Da kan man jo "berge" seg ved enkelte steinspruter og riper.

Jeg får vel prøve å ta kontakt med den lokale lakkeren ja, men bilen blir det verre med å få med seg, for den har jeg ikke enda. Lurer på å kjøpe meg en som er litt eldre enn den jeg har, som et prosjekt i framtiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.