Anbefalte innlegg

Hei, fra et nytt medlem på forumet.

 

Kort presentasjon: Kjører 1995 Audi A6 2,8 , bor i Skedsmo, 32 år gammel og blodfersk medlem i klubben.

 

Har kjørt Audi'en i 2 år nå, og er kjempe fornøyd etter å ha prøvd Mercedes og Renault tidligere. Kjører en del i løpet av året, så nå har jeg rundet 240 000km, og Audi'en har begynt å si fra om litt ekstra pleie!

Spørsmålet er om jeg skal selge den å få tak på en nyere, eller friske den opp. Har lyst til å prøve meg på det siste, men da dukker det opp spørsmål. Håpet er at noen her kanskje har de rette svarene?

 

1. Når bilen blir stående litt på tomgang detter plutselig turtallet ned, for så å sprette opp igjen. Er ikke batteriet fulladet (må lade opp batteriet ofte, selv om dette er nytt) stopper motoren, men er ikke vanskelig å start igjen??

 

Mistenker at det er en utett pakning som er skylden(?), kombinert med at dynamoen begynner å gi litt dårlig strøm.

 

2. En hyggelig medtraffikant har satt sine spor på bakre støtfanger. Et forsøk på å demontere denne viste seg utrolig vanskelig (en mekanikker i nabolaget skjønte det heller ikke). Bak sidedekslene i brønnen under gulvet i bagasjerommet fant jeg 6 bolter som er skrudd ut (det er hengefeste), sidefestene i plast fikk jeg hektet av, men fangern sitter like fordømrende fast??

 

3. Lyset til tempraturmåler, kilometerteller og serviceintervall er dødt, selv om pærene funker. De bare sluknet i vinter. Pelte det hele fra hverandre og sjekket pærer og kontakter? Er det en sikring etc. jeg har gått glipp av??

 

4. Bruker litt olje i løpet av en måned, så det er nok endel som begynner å bli utett inne i motoren. Vurderer sterkt å ta en full overhaling, men dette kostet en formue hos Audi forhandleren. Noen som kan anbefale et skikkelig verksted for denne jobben? og eventuelt hva man kan regne med at dette koster?

 

Takknemlig for alle svar

 

Med vennlig hilsen

Asgeir Stordahl

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen i klubben!

 

Jeg har en fatter med 2.6 c4 og 300k på telleren.

 

Når vi plukket fra hverandre dynamoen viste det seg at selve ankeret var slitt. Ikke børstene altså.. Enden på visa ble å kjøpe en byttedynamo til 3000,- på butikk. Du får pant for den gamle. Dersom du er heldig er det bare å bytte børster og evt regulator.

 

Problemet med turtall som går litt opp og ned kan skyldes så mangt. På 2.6'en var det to tette dyser og en vakumlekkasje som var skyld i det. Har byttet en dyse bare, og byttet slanger på vakumen, så nå går den mye bedre. Selv om den andre dysen også burde byttes..

 

Når det gjelder lyset til instrumentene.. Du har sjekket pærene så du er sikker på at det ikke er de? Isåfall så er det en jordings- eller kontaktfeil bak i instrumentet ditt. Et kjent problem på mange vag. Prøv først med rens og wd40, dersom det ikke hjelper må du frem med loddebolten. :) Evt finne et medlem som kan hjelpe deg.. ;)

 

Hvor mye olje bruker den? Har den brukt like mye de 2 årene du har hatt den? Både v6 og spesielt v8 bruker jo noe olje.. Er eksosen blå? Svetter den noe? Det er minst like viktig å finne ut hvor oljen tar veien som å finne ut at den bruker olje. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljeforbruket har jeg vært borti. Jeg hadde en 92 med 2.8 som slukte flere liter olje per måned. (4-5 liter!). Det rare var at ljeforbruket var iek merkbart verken på eksosen eller synlig i kjølevannet, ei heller noen synlige lekkasjer. Jeg regner med at den ble forbrent og at katalysatoren (ene?) fjernet oljelukt og røyk.

 

Jeg tok den enkle metoden og kvittet meg med bilen :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoren svetter og i tillegg er det lekkasje fra ihvertfall en pakning, men dette er ikke nok i forhold til forbruket. Det kommer i svak eim av olje en sjelden gang, men som regel er det lukt- og blårøykfritt. Ikkeno i kjølevannet heller: pussig!

 

Imidlertid har forbruket væt ganske konstant i de 2 årene: ca 0,5 liter på måneden. Litt mye!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye kjører du i mnd, da?

 

-du sa jo du brukte bilen mye...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et oljeforbruk på 1 liter per 1000 km sies jo å være akseptabelt, min brukte 4-5 liter per 1000 km :rolleyes:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Asgeir Stordahl

nå har jeg rundet 240 000km, og Audi'en har begynt å si fra om litt ekstra pleie!

 

 

HEI Asgeir og velkommen til klubben/forumet :)

 

Vil påstå at en C4 holder mer enn 240 000km ;) Min Audi 100 2.3E er på 250 000km hvert øyeblikk, og den skal nok kontinuerlig fikses på ja! Inten problem ved disse modellene vil jeg tro.

Mitt FØRSTE tips; kjøp Haynes manualen for å enkelt kunne dille med småting selv om du ikke er superkjent med C4en fra før av ;)

 

1. Når bilen blir stående litt på tomgang detter plutselig turtallet ned, for så å sprette opp igjen. Er ikke batteriet fulladet (må lade opp batteriet ofte, selv om dette er nytt) stopper motoren, men er ikke vanskelig å start igjen??

 

Har egentlig litt av det samme på min, og jeg har gjort to ting som har hjulpet på litt.

1. bytte motor temp måler

2. renset tomgangsregulatoren

 

er fortsatt ikke helt i mål, men dette kan altså være dysene?(Per eller hvem det var??)

 

2. En hyggelig medtraffikant har satt sine spor på bakre støtfanger. Et forsøk på å demontere denne viste seg utrolig vanskelig (en mekanikker i nabolaget skjønte det heller ikke). Bak sidedekslene i brønnen under gulvet i bagasjerommet fant jeg 6 bolter som er skrudd ut (det er hengefeste), sidefestene i plast fikk jeg hektet av, men fangern sitter like fordømrende fast??

 

Drev akkurat med dette forrige fredag.

1. sidene av fangeren skal dyttes hurtig ned og bendes litt ut i overkant (sitter på en måte mothaker/klips oppe og nede)

2. hengerfestet er skrudd fast i selve fangeren, sitter ikke fast i karosseriet nei (hverfall ikke på min, der satt hengerfestet med 3stk 23-24mm bolter i fangeren)

3. skal være å løsne de 6 boltene ja, evt har du vel noe vinkeljern på din også pga hengerfestet. De to nærmest baklukeåpningen er vel 17mm, så er den innerste en 16mm som sitter med en 17mm mutter på undersiden av bilen.

 

Skulle ikke være mer hokus pokus enn dette!

 

 

NB! Treff på McD Lørenskog (ved Skårer) den 18de, velkommen skal du være! Fra 1900->

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og takk for svar og tilbakespill

 

Heynes er kjøpt inn og brukt. Imidlertid har jeg ikke funnet noen som omhandler V6-motorene.

 

Skal prøve meg på støttfangeren igjen i helga. Skal sjekke den mot oppskriften nedenfor, så får vi se hvem som er lurest :-)

 

Oljeforbruket på bilen i forhold til kjørelengde: er ca 2 liter på 1000km. Dvs ca dobbelt så mye som "tommelfingerregelen" til Per, minus det som jeg ser lekker ut av motoren da.

 

Tomgangsproblemet virker det som det kan være flere ting som er med å kødder. Får begynne i den ene enden å se hva jeg finner ut.

 

Mulig jeg tar meg en tur bort på MC-Donald på tirsdag, men hvor lenge er dere der? Må først et annet sted, så jeg må komme litt utpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Asgeir Stordahl

Heynes er kjøpt inn og brukt. Imidlertid har jeg ikke funnet noen som omhandler V6-motorene.

 

Hvis du kan lese tysk, så kan du skaffe boka "So Wird's Gemacht" for din 100, denne omhandler også V6, og er generelt mye bedre enn Haynes på alle felter. Jeg tror Automobilia har disse bøkene, eller du kan evt bestille den direkte fra forlaget med Visa eller.no.

 

http://www.delius-klasing.de

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kampen om støtfangeren bak er vunnet!!!!!

 

Fant plutselig 2 godt skjulte bolter på baksiden under lyktene, like ved de 6 hovedboltene. Takk Ola det var du som satte meg på sporet: 2 ubetydelige små guffne bolter som holdt alt sammen ihop.

 

Nå er neste utfordring å få renset, sparklet, prime'a, lakkert og blanklakkere hele greia. Blir dette bra er fangern foran neste!

 

Titta litt i motoren også: tok vekk plastdekslene og her var det grisete. Må få vaska skikkelig for å få overblikk.

 

Spørsmålet er hva er beste å vaske motoren med? Er det en ide å få steamet med høytrykk, og i tilfelle er det noen som vet hvor jeg kan få gjort dette? Må få tatt skikkelig under også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min personlige mening er at høytrykksspyler ikke har noe i motorrommet å gjøre... God motorvask og hageslange. Dekk til ømfintlige komponenter (fordeler, dynamo osv).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Asgeir Stordahl

Takk Ola det var du som satte meg på sporet: 2 ubetydelige små guffne bolter som holdt alt sammen ihop.

: ja : Føles bra å omsider ha hjulpet noen på forumet :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først etter nesten 1700 svar :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

korrekt! :D

 

For å si det slik, vært MYE dødtid på jobben i det siste hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.