Lakkrens/polering. Hånd/maskin/proffe?

Anbefalte innlegg

Hvordan er det med lakkrens? Er dette noe man kan gjøre selv?

Blir det bedre om man setter bort dette til noen proffe?

 

Hva slags polering anbefaller dere? Testet en slik poleringsmaskin fra Biltema. Noen som har testet denne. Kan ikke si jeg fikk det helt til. Noen tips her.

Mulig jeg brukte feil polering. Man skal ha litt på denne ene kluten på manskinen å så etterpå bytte klut å kjøre over? Hvor lenge?

Følte at det var lettere å legge på med hånd?

 

Passaten jeg kjøpte nå er nok ikke pollert før, så den bør kanskje lakkrenses etter 3 år?

 

Bruker dere avfetting på flaske å sprøyer på nederst først?

 

Hvordan bilshampo til høytrykkspyler bruker dere? Noen som har testet Biltema sin å fått bra resultat? Får ofte litt matt lakk etterpå.

 

Håper noen har noen gode tips eller steder jeg kan lese litt om dette. Søkte litt på foumet om lakkrens. Men ble ikke så mye klokere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte en billig poleringsmaskin på Bilspectra. Kjøpte også flytende voks som jeg smurte på med en svamp. Lot den så tørke, og polerte av med maskinen. Gikk som smurt det, og ble fin og blank etterpå.

 

Pappa skulle polere en 94mod som sikkert ikke er polert siste årene, og da ble det skjolder i lakken. Han brukte da noe lakkrens greier, med mild rubbing.

 

Først når jeg gikk over med Sonax voksen jeg brukte ble lakken på den bra igjen.. Rart det der..

 

Høytrykks-spyler blir aldri brukt rett mot lakken, bare for å fukte bilen før vask.. :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg bruker et to trins program. først vasker jeg bilen selvsagt (avfetting kan være greit visst du har sinnsykt møkkete bil) lar bilen så tørke og begynner med autoglym sin super resin polish som både renser og pollerer. deretter bruker jeg autoglym sin extra gloss protetion... Blir fin fint resultat av det......

 

ps : er ikke så glad i maskin for den kommer ikke til overalt.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker maskin bare på store overflater. Har masse polerduk til håndarbeidet.. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes høytrykksspyler er en uting. Bruk vanlig hageslange, det holder lenge. Jeg gjør som Arve, går over med Autoglym super resin polish. Deretter ett lag med Autoglym extra gloss protection. Blir alltid bra resultat :)

Kjøpte poleringsmaskin for et par år siden og har prøvd den en gang. Møkkagreier. Lettere for hånd etter min mening.

 

Problemet med hvite striper på sortegjenstander slipper du dersom du først behandler pakninger/støtfangere/lister med stoff egnet til dette formålet (Kiwi skokrem), før du polerer bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gjør dette mye enklere nå enn tidligere...

 

Etter behandling hos Arendal Bilpleie vasker jeg nå bilen ved behov med litt varmt vann og Auto Glym Shampoo...vips så er bilen ren og pen og veldig blank...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er hvordan jeg gjør det....

 

2 ganger i året hos en proff - koster 1500,- pr. gang inklusiv rubbing, fjerning av små riper, voks og topp coat.

 

Ellers så vasker jeg bilen ved behov. Om vinteren gjerne med avfetting. Jeg benytter kun avfetting rundt dørhengsler, motorrom og andre krinkelkroker for å fjerne skitten om sommeren. Spyler alltid bilen MEGET godt før jeg begynner med svamp og Lahega Shampo. Bruker minst to bøtter vann pr vask! Etter tørk bruker jeg proffprodukter fra 3M, de har en sinnsykt lettarbeidet og effektiv rubbing som fjerner alt av urenheter før jeg legger på voks fra samme firma. Vil jeg ha ekstra glans/beskyttelse så legger jeg top coat fra 3M oppå der igjen. En slik behandling varer et halvt år med en vask i uken. Inne bilen benytter jeg interiørrens fra Turtle (ja faktisk) hvis setene er flekkete. Denne fungerer bra syntes jeg. En malerkost er effektiv til å fjerne støv i alle kroker.

 

Til rubbingen foretrekker jeg å benytte maskin men til voks og top coat så går det helt fint å benytte hendene :) Ihvertfall med produktene fra 3M da de tørker ekstremt fort og er veldig takknemlige å jobbe med.

 

Mvh

KMR

Oslo

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte en litt dyrere poleringsmaskin med mindre pute/svamp enn de svære "hoppetussene" (180mm pute). Den er jeg veldig fornøyd med når jeg bruker Cartec polish og Extra gloss'en. Noen av "hoppetussene" har dessuten så liten motor at de knapt roterer når man begynner å polere.

 

Jeg ble fortalt å droppe trekkene til å ha utenpå svampen på poleringsmaskinen og holde maskinen på skrå inn mot lakken(for å bruke kanten av svampen). Kutter bort mer og mer av svampen etterhvert som den blir slitt. Bruker èn svamp til påføring av polish og en annen til polering. Fungerer supert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukte han sandpapir på lakken???? :confused: Og fikk det så bra igjen???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble nesten for bra. Bilen ble vel ikke omlakkert midt i bildeserien??

Hvilke produkter ble brukt for å få en forferdelig stygg flekk til å se ut som den var nylakkert?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, wet sanding. Helt vanlig metode for å fjerne riper og etsemerker fra f.eks fulelort. De fleste showbiler i mint condition og med utstillingslakk er mattet ned totalt etter lakkering. På den måten fjerner dem "appelsinhud" og ujevnheter i lakken. Deretter rubber de lakken og legger på voks oppå, lag på lag.

MEN, du skal vite hva du gjør før du begynner med våtpapir på en BMW til over en mill.

 

Og nei, bilen er ikke nylakkert i bildeserien. Bare 7 1/2 time hard work.

 

Produkter nevner han i linken og alle er fra Meguiars. Men vanligvis så matter de ned med våtpair str 2000 - 4000 og deretter rubber dem med grov, så finere og avlsutter med voks og top coat. Over there så liker dem i tillegg wet look og legger gjerne noe show (off) coating opp der igjen :)

 

Mvh

KMR

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.