Slarke i forstilling på corren..

Anbefalte innlegg

Begynner med det første. Bilen er senket 40mm og skal etter det angivelig vært på 4-hjuls. Når jeg plukket av dekkene, merket jeg at de likevel er slitt på innerste siden. I tillegg sporer den mye og vandrer bra på slitt vei.

 

Når jeg svinger kommer det av og til en "knerte-lyd" fra forstillingen et sted. Nå var jeg ute en tur, og røsket i hjulene foran. Da merket jeg at det er slakke innen bremsene på venstre siden. Dvs at hjulet beveger seg når jeg tar tak i det og drar, og det samme gjør bremseskiven. Kan det være at leddet på drivakselen må byttes? Er det det som kalles ytre drivledd kanskje?

 

Masse arb å bytte noe slik? Kjøpe nytt eller brukt?

 

Har bestilt alle foringene til forstillingen som skal byttes neste uke, kanskje greit å bytte dette samtidig? Så blir det 4-hjuls og godkjenning av senkesett etter det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom drivknuten din er slitt vil det komme markant tikking under kjøring, spesielt ved fullt rattutslag. Tror ikke denne har noe med ditt problem å gjøre. Hjullageret er mer sannsynlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det slark eller vrir du hele fjørbeinet. Har du sjekket styrekulene og opphengskulene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merker slarken kun i hjul og bremseskiven.

 

Tar tak oppe og nede, eller på høyre og venstre side og rikler den frem og tilbake. Resten av fjærbeinet sitter fast..

 

Har snakket med en annen her, som også mener at det må være hjullager..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

Merker slarken kun i hjul og bremseskiven.

 

Tar tak oppe og nede, eller på høyre og venstre side og rikler den frem og tilbake. Resten av fjærbeinet sitter fast..

 

Har snakket med en annen her, som også mener at det må være hjullager..

Da kan det nesten ikke vært annet enn hjullageret. Dersom det er samme patent på Corren din som på Passaten jeg hadde, må du ha skikkelig verktøy for å skifte. Skiftet på min, og vil anbefale at du har tilgang til hydraulisk presse/ters. Sentermutter på drivakslingen må av og akslingen ut. Deretter av med bremseskiven og navet (som terses av). To stk. segerringer holder da lageret på plass(+ noen tonn). Dersom du ikke har tilgang på mobil hydraulisk presse, må du sikkert av med hele fjørbeinet og ta med til et verksted for å få lageret ut og det nye inn. Hadde du ikke bodd så langt unna kunne du fått lånt presse av meg ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en kompis med presse som skal hjelpe meg. Håper det går bra.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om det er slik på din, eller om demperen er skrudd fast i nedre kant mot navet.

demper.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo prøve å stramme til hjullageret før du eventuelt bytter. Bare pass på så du får dratt til skikkelig, men heller ikke for mye. Latmannsarm bør brukes for å få nok moment.

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal prøve på det idag først, hvis det ikke hjelper bytter jeg det sammen med foringene neste uke.

 

Må kjøre japs ei ukes tid nå.. huff.. : oppgitt

 

Toyota, uten abs, skinn, elvindu, elspeil, kjørecomputer osv.

 

Men med strikkmotor, kjipt plastinteriør, sveivevinduer og gåene foringer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eivind Windspoll

Du kan jo prøve å stramme til hjullageret før du eventuelt bytter. Bare pass på så du får dratt til skikkelig, men heller ikke for mye. Latmannsarm bør brukes for å få nok moment.

 

mvh

Mulig jeg tar feil, men det er vel ikke konisk lager fremme på denne bilen, slik at det ikke lar seg stramme som på bakhjulet. Er imidlertid ikke mutteren/bolten som holder drivakslingen på plass skikkelig tilskrudd, vil man få slark i lageret.

 

Tiltrekkingsmoment:

Mutter : 265 Nm

Bolt M14 : 120 Nm + 90 grader

Bolt M16 : 200 Nm + 90 grader

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hørt begge deler, så jeg er litt i tvil.

 

Skal ihvertfall undersøke strammemuligheten, men det er utsatt til imorra. Mr. Sky Vodka kom tidlig på besøk idag.. : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det er et slikt lager du har framme.

hjullagersatser.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har slikt lager som du har pil til på bildet, og den eneste strammemuligheten for lageret er mutteren i navet, som er festet til en "bolt" som går inn i drivknuten. På gt'n jeg hadde gikk drivknuten igjennom navet, og når mutteren ikke var strammet til hadde jeg slark der. Jeg hadde slark bak på min nye nå, begge sider. Og etter å ha strammet til på den ene siden kjentes det fortsatt ut som om det var slark der. Men når andre siden også ble strammet, så ble alt kompakt og fint :) ble faktisk veldig mye mer presis ved kjøring, spesielt ut av kurver.

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay.. Så da må jeg lete meg frem til en mutter "bak" bremseskiven som jeg skal stremme?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

Okay.. Så da må jeg lete meg frem til en mutter "bak" bremseskiven som jeg skal stremme?

Nei, ikke bak bremseskiven, men midt i senter av den sitter en bolt eller mutter. Du trenger sikkert ikke av med hjulet heller for å komme til den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den sitter som Herman sier "midt i hjulet". Men det kan være en kapsel som dekker til, slik at ikke smuss og skitt skal legge seg til på gjengene. Du løsner denne kapselen greit ved bruk av et lite flatt jern og litt hamring. For å løsne kapselen må du av med hjulet. Men for å få strammet til navet må hjulet være på og bilen stå på bakken (hvis ikke går alt bare rundt). Jeg foretrekker å bruke en ca 10 cm forlenger på hylsa jeg setter i navet, og støtter denne opp så den står rett med en garasjejekk el trekantfot el.l. Står den litt skeivt, og du trekker til med den kraften som er krevd, kan du ødelegge mutteren om hylsa løsner fra mutteren.

 

Nå får du hive innpå noen små hvite tabletter og komme deg ut å få fiksa slarken :D

 

mvh

 

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Små hvite tabletter? Tror ikke det øker sjansene for at jeg løper ut i regnet og strammer nå nei. Godt i farten.

 

Veldig fine forklaringer på dere gutter. :)

 

En ting siden jeg allerede har oppmerksomheten deres..

 

Girkassen raper når jeg girer fra 2. til 3.gir ved 6000rpm.

 

Er det noe jeg må lære meg å leve med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slitte synkronringer eller for dårlig/for lite olje. Du kan jo skifte olje på girkassen og se om det hjelper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay. Synkringer er noe arb å bytte regner jeg med..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

Okay. Synkringer er noe arb å bytte regner jeg med..

Jepp, begynn derfor med oljeskift og bruk kvalitetsolje av riktig viskositet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holdt på å glemme det viktigeste... GRATULERER MED DAGEN.. Skjønner nå hvorfor du ikke er helt i 100 i dag :)

(Fant ikke kort med verdensmester på ;))

hbcoach.gif

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker du.. :D

 

Jeg er i kjempeform jeg.. Festen starter om noen strakser. : ja :

 

Kan det være like greit å kjøpe girolje på Møller da? Eller kan bilspectra greie å finne like kurant olje til en billigere penge? Hadde også vært fint å vite hvordan jeg bytter olje på girkasser..

 

Skal synkringene begynne å bli slitne allerede på 170000?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

Kan det være like greit å kjøpe girolje på Møller da? Eller kan bilspectra greie å finne like kurant olje til en billigere penge? Hadde også vært fint å vite hvordan jeg bytter olje på girkasser..

 

Skal synkringene begynne å bli slitne allerede på 170000?

Giroljen skiftes så sjelden at det gjør ikke noe om den koster litt penger.

I underkant av girkassen sitter det en nokså stor plugg med umbrakoinnfestning, denne skrus ut for å tappe av oljen. Påfyllingshullet og nivåhullet er det samme, slik at ny olje fylles på til det renner ut. Pluggen til dette sitter ved siden av den ene utgående drivakslingen (lik tappepluggen med umbrako).

Levetiden på synkronringene er avhengig av flere ting, bl.a. hvordan du girer, hvilken olje du bruker, nok olje osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.