Hvordan fungerer fotoboksen?

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan forklare hvordan fotoboksen fungerer?

ca 50 meter foran fotoboksen står det en boks og det er vel fra denne og inn til boksen bildet blir tatt? Hva er det i denne lille boksen? Noe føler av noe slag?

Er det også slik at det er noen puter under asfalten som beregner tyngden og akselavstand på bilen?

Hvor mange meter før fotoboksen må man bremse?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er dene boksen 50 meter før fotoboksen som beregner farta, hvordan den gjør det vet jeg ikke, men du behøver ikke å ha korrekt fart før du passerer den boksen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sett et par fotobokser uten den boksen foran? Er dette noe eldre greier?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heroppe er det tre streker foran fotoboksen som måler farten. De er avmerket på asfalten, og under ligger det følere som måler den.

 

Noen boks 50m foran fotoboks har jeg ikke sett.. Sikkert noe søring-triks det der.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Arve Hansen

Har sett et par fotobokser uten den boksen foran? Er dette noe eldre greier?

 

Uten å være sikker så tror jeg fotobokser med denne ekstra boksen kan ha eller har digitalt kamera. Kanskje den som sender bildene til sentralen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge vi slipper gj.snittsmålinger med digitale bokser er jeg fornøyd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fra politiinstruksen under automatisk trafikkontroll:

 

3. Automatisk trafikkontroll

Utstyr for ATK består av en detektor, radar eller sløyfer nedlagt i vegbanen, som registrerer kjøretøyer. Dersom farten er over det tillatte eller det foretas kjøring mot rødt trafikklyssignal, sendes signal til et kamera som tar ett eller flere bilder av kjøretøyet. Bildet eller bildene vil i tillegg til kjøretøyets kjennemerke også vise forseelsen, dato, klokkeslett og eventuelt andre hidden. Nærmere beskrivelse av utstyret vil fremgå av vedkommende utstyrs brukerveiledning e.l.

 

Omtrent alle steder det er fotoboks (som jeg har sett) så er det striper og merker i asfalten pga at de har lagt ned sløyfer.

 

BB

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

de jeg har sett har nedfreste induktive følere i veibanen ca 10-15 meter før selve kameraet. hastigheten blir beregnet mellom følerne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Arne Waadeland

de jeg har sett har nedfreste induktive følere i veibanen ca 10-15 meter før selve kameraet. hastigheten blir beregnet mellom følerne.

Disse "induktive følerene" er bare en PN-ledning lik den som er inni rørene i huset ditt frem til f.eks. stikkontakter. Den ligger i "sløyfe" 1-4 omdr. i veibanen alt etter dybde o.l., og er videre tvinnet inn til sløyferelèet. Bruker samme patent på automatiske portåpnere for kjøretøyer. Tøft å ha i garasjen, porten går automatisk opp og igjen når du kjører ut og inn :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Hermann Stakseng

Disse "induktive følerene" er bare en PN-ledning lik den som er inni rørene i huset ditt frem til f.eks. stikkontakter. Den ligger i "sløyfe" 1-4 omdr. i veibanen alt etter dybde o.l., og er videre tvinnet inn til sløyferelèet. Bruker samme patent på automatiske portåpnere for kjøretøyer. Tøft å ha i garasjen, porten går automatisk opp og igjen når du kjører ut og inn :)

Teknikeren som demonterte fotoboksen under broa ved Tåsen på gml.ringvei i Oslo sa iallefall at dette fungerte ved induksjon. Mer vet jeg ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Arne Waadeland

Teknikeren som demonterte fotoboksen under broa ved Tåsen på gml.ringvei i Oslo sa iallefall at dette fungerte ved induksjon. Mer vet jeg ikke.

Ja, det stemmer det. Det blir en annen induktans i sløyfen i bakken når det er metall over den. Dersom du kobler et multimeter på inngangen på en høyttaler og trykker membranen veldig fort ut og inn vil du få ut en veldig liten men målbar spenning. Transformatorer og dynamoen i bilen er bygget opp på samme prinsippet. Det er induktans i en spole, og en ledning i en sløyfe blir en spole. Induktansen endres ved rask gjennomføring eller nærføring av metall i/ved sløyfen og det blir indusert en spenning som relèet oppfanger. Kanskje ikke verdens beste forklaring, men men.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt at disse boksene ikke kan ta deg i motsatt kjørebane jeg, stemmer dete?

 

At de må ha den vinkelen du har mot kameraet, i rett veibane liksom?!?!?

 

Om det er følere i asfalten, vil disse da være uten drift ved høvlet asfalt? : flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Trond Gundersen

Har hørt at disse boksene ikke kan ta deg i motsatt kjørebane jeg, stemmer dete?(...)

Tidligere var det slik, men ikke nå lengre. Nå fanger kameraet opp alle kjørefgeltene. De legger også opp individuelle induktive sløyfer for hvert kjørefelt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sensorene ligger vel ganske langt ned i bakken, slik er det vel også på lyskryss. Der kjennes det om det er noe tungt som står på lyskrysset og så skifter det fortere.

 

Skulle tro at det var flere slike små bokser foran fotostålpen. På østlandet er det i alle fall på nesten alle.

 

Hva kommer det av at så mange blir tatt i disse boksene, når man ser de på lange avstander? Mulig der er værre når det er mørkt og det er da de blir tatt.

 

Kommer det gjennomsnittmålinger mellom hver boks som finner farten din. Kan dette bli et sabla rot på veien. Kjører du en strekning på 2 mil. Og den første mila kjører du i 100 km/t, må man ned i 60 på den neste mila. Jett om det blir kø på veiene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Trond Gundersen

Om det er følere i asfalten, vil disse da være uten drift ved høvlet asfalt? : flau :

 

Så lenge sløyfa er i orden så er det samme hva slags tilstand asfalten er i. Sløyfa ligger nok under asfalten.

 

BB

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm, får håpe det var et "ubemannet" kamera der da!

 

Hvor lang tid tar det før man får evt. bot da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Badowski

Så lenge sløyfa er i orden så er det samme hva slags tilstand asfalten er i. Sløyfa ligger nok under asfalten.

 

BB

Stemmer det. Hvor langt ned i asfalten den ligger, er med på å bestemme hvor mange runder sløyfen må ha. De jeg har montert fungerer perfekt ned til 30 cm, og følsomheten kan reguleres slik at de f.eks. ikke reagerer på sykler / MC e.l. I tillegg kan sløyfen tvinnes der den ikke skal detektere noe.

Må da presisere at jeg ikke har lagt sløyfer med hensikt å fange opp råkjørere :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Trond Gundersen

Hmmm, får håpe det var et "ubemannet" kamera der da!

Du ser godt om du blir tatt bilde av. Blitsen er skarp selv på høylys dag. Ble senest fotografert på onsdag, da jeg ble forbikjørt rett ved en boks som står der det er to kjørefelter i samme retning. Det syntes godt det ja.

Hvor lang tid tar det før man får evt. bot da?

Alt fra 2 til 8 uker er vanlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Trond Gundersen

Har hørt at disse boksene ikke kan ta deg i motsatt kjørebane jeg, stemmer dete?

 

At de må ha den vinkelen du har mot kameraet, i rett veibane liksom?!?!?

 

Om det er følere i asfalten, vil disse da være uten drift ved høvlet asfalt? : flau :

 

Nå er asfalt tykkelsen på de fleste større veier i norge godt over 20cm så da skal de høvle mye ;) ved fresing av asfalten fjerner de stort sett 4 eller 2 cm avhengig av utstyret de bruker for å legge ny asfalt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Rudi Sand

ved fresing av asfalten fjerner de stort sett 4 eller 2 cm avhengig av utstyret de bruker for å legge ny asfalt

 

Det er jo ikke alltid det skal legges ny asfalt, det hender de bare freser ned det gamle for å få det plant. Forbanna spare-Norge!

 

(Jeg har stått mye trafikk-dirigering ved asfaltarbeid)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rekordmange har så langt i år blitt bøtelagt av fotoboksene. Antallet er over doblet siden i fjor, og Staten håver inn penger.

 

Tall TV 2 Nettavisen har hentet inn fra Statens innkrevningssentral, viser at det fram til i går var utstedt 48.011 bøter til personer som har rast forbi en av landets fotobokser. I den samme perioden i fjor var antallet bare 17.207.

 

- Vi er ikke overrasket. Dette er et resultat av en økt satsning på området, sier politiinspektør Tov Svalastog i Politidirektoratet til TV 2 Nettavisen.

 

Millioner til Staten

Politiet har fått 18 millioner kroner øremerket til såkalt automatisk trafikkontroll (ATK) i årets budsjett, en stor sum i forhold til tidligere.

 

- Med pengene klarer vi å ta unna flere saker, det kan være film i kameraene lenger og de digitale kameraene kan stå lenger på, sier Svalastog.

 

Staten kan derfor smile ekstra bredt om dagen. De håver inn flere millioner kroner ekstra som følge av den store økningen i antall bøter.

 

Inntektene fra fotoboksene har økt fra 27 millioner kroner første halvår i fjor, til svulmende 91 millioner kroner så langt i år.

 

- Fotoboksene er ikke satt opp for å gi mest mulig penger i kassa, men for å redusere antall trafikkulykker. Vi håper antallet som blir tatt vil gå ned etterhvert, sier Svalastog.

 

Mange slipper unna

Selv om flere har fått bøter, er det også mange som har sluppet unna til tross for at de tråkket litt for mye på gasspedalen.

 

Ifølge Fredriksstad Blad slipper halvparten av de som blir tatt av en fotoboks i Østfold unna. Sakene ble henlagt på grunn av dårlig bildekvalitet og fordi det er vanskelig å identifisere utenlandske råkjørere.

 

Statens inntekter kunne dermed vært enda mye større enn de er i dag.

 

Hver femte tar deg

Vegdirektoratet har ikke oppdaterte tall på hvor mange bilder landets 290 fotobokser har tatt så langt i år, men sier de vil komme med dette om ikke alt for lenge.

 

I fjor tok fotoboksene 123.000 bilder til sammen. Året før var antallet 69.000.

 

NB! En liten trøst kan kanskje være at det ifølge Vegdirektoratet er bare ca. 58 av fotoboksene som til enhver tid utstyrt med kamera.

 

Kameraene flyttes derimot rundt, og er umulig å vite hvor er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.