Porting av 034 Motorsport "RS2" grenrør?

Anbefalte innlegg

Nei det ser dårlig ut. Etter finmåling fant jeg ut at monteringsflaten for turboen ikke er 100% plan. Må slipe ned litt med båndsliper og det fikk jeg ikke tak på i dag. I tillegg skal jeg på fest i kveld og da tror jeg morgendagen blir trasig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei det ser dårlig ut. Etter finmåling fant jeg ut at monteringsflaten for turboen ikke er 100% plan. Må slipe ned litt med båndsliper og det fikk jeg ikke tak på i dag. I tillegg skal jeg på fest i kveld og da tror jeg morgendagen blir trasig :)

 

Ok, god fæst: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter og ser på min manifold her nå, og den ser ikke så ille ut som jeg forventet etter å hørt deres kommentarer, heldigvis!

De har "bommet" litt på rører i en av kanalene, men det er ikke værre enn at jeg får slipt det fint

Og noen som vet hva de har brukt til å kutte i rørene med? Altså der de har kuttet ut for WG-uttaket og mot turboen? Er det noe slags plasma-kutter e.l? Den jobben har de ikke vært så altfor nøye med ser jeg...

Men uansett er ikke dette værre en at en time med dremel`n ordner det tror jeg! Utrolig rart at 034 ikke kunne brukt den halvtimen på finishen selv? Ville sluppet mye negativ PR da vil jeg tro : klø :

Får bare håpe sveisene er tette og anleggsflatene plane da, skal få sjekket dette over helga. Skal også få noen som har peiling til å se over litt og høre hva de mener :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ha en ganske stor lekkasje et sted.. enten eksos lekkasje foran turbo, eller en på trykksiden som hindrer deg i å få nok effekt ut av motoren..

 

Sjekk asap, før du overruser turbo, man vet jo aldri..

 

Det høres normalt ut lydmessig ved pådrag, men har høl i katalysatoren så kanskje vanskelig å høre eksos lekkasje framme i motor. kjenner ikke at det blåser eksos når jeg stikker hånda nedi da eller noe eksos i motorrom ved start av kald motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde liggende en stiv fjær til wg som er kjøpt hos krb. har ikke testa hvilket trykk jeg har med denne enda, men den var BETYDELIG hardere. Original fjøra hadde jeg null problem med å klemme helt sammen, imens krb fjæra var utrolig stiv. Regner med at jeg da bør få noenlunde ladetrykk. Turboen har nok vært overrusa før pga det har blitt kjørt med høl i slanger tidligere, så en GT2871/3071 er i budskjettet ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ha en ganske stor lekkasje et sted.. enten eksos lekkasje foran turbo, eller en på trykksiden som hindrer deg i å få nok effekt ut av motoren..

 

Sjekk asap, før du overruser turbo, man vet jo aldri..

 

Pakninga til gass spjeldet ble ødelagt når jeg hadde av dette.. klina på en del paknings stoff og brukte den gamle pakninga om igjen, skrudde godt til. Men det skulle vel ikke lekke så drastisk? I tilfelle lekasje på trykk sida så er det ved 1 bar trykk da og da åpner hull/sprekk seg helt for da får jeg jo ikke mer trykk. har ikke testa med stiv wg fjær enda pga alkohyl intak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pakninga til gass spjeldet ble ødelagt når jeg hadde av dette.. klina på en del paknings stoff og brukte den gamle pakninga om igjen, skrudde godt til. Men det skulle vel ikke lekke så drastisk? I tilfelle lekasje på trykk sida så er det ved 1 bar trykk da og da åpner hull/sprekk seg helt for da får jeg jo ikke mer trykk. har ikke testa med stiv wg fjær enda pga alkohyl intak.

 

Jeg tror faktisk mer på lekkasje på trykkside, enn eksos side.. Eksos siden tåler endel lekkasje før det merkes..

 

Må jo nesten være på et sted du har åpnet noen slangeklemmer el.l. når du bytta grenrør da..

Har sett gummislanger holde tett opp til et visst trykk, for så å lekke ut når trykket blir høyere.. (rift i slangen) Må nesten trykksette systemet for å finne ut av dette.. Men husk, ikke overdriv trykket du setter på.. holder det tett ved 1bar med stillestående luft fra en kompressor, så er alt ok..

 

Jeg synes det er rart om det ikke er noe sånt som er feil hos deg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekk slangen som går ut av bånn på tomgangsregulatoren og inn på innsuget,ikke lett å se, har du nylig øka ladetrykket er det mange gamle orginalslanger som takker for seg. Jeg røk 3 slanger på våler i sommer me1-1.5bar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekk slangen som går ut av bånn på tomgangsregulatoren og inn på innsuget,ikke lett å se, har du nylig øka ladetrykket er det mange gamle orginalslanger som takker for seg. Jeg røk 3 slanger på våler i sommer me1-1.5bar

 

Takk! Skal sjekkes asap! har silikon slanger ellers i innsuget så skjønte ikke helt at disse skulle lekke. har doble unbraco klemmer på dei også :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok en prøvetur med den stive fjøra og fulgte med på trykkmåleren. "BOFF!" sa det og slangen mellom IC og innsug smalt av. Trykkmåleren viste da 1,8 bar når slangen smalt av. Denne fjøra ønsker jeg da å bytte i ei mykere :P. På med original fjøra og stramme max, skrue på slangen igjen og presse max inpå tuten på cooleren og ut på prøvetur igjen. Da har jeg varierende trykk 1,0 - 1,2 bar. Sjekket slanger rundt gass spjeld/tomgangsregulator men fant ikke noe.. Hvordan trykktester dere systemet?? Har en rimelig stor kompressor liggende, men den gir jo kanskje litt mye trykk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant du ut noe mer Steinar? Noen andre som har montert?

Har fått slipt monteringsflaten for turbo, men nå er spørsmålet hvor plan må monteringsflaten være?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ting jeg lurer på ang den manifolden er hvorfor de ikke har lagd tetningsring slik det er på orginal grenrøret. Er jo nesten umulig å få det tett ellers

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant du ut noe mer Steinar? Noen andre som har montert?

Har fått slipt monteringsflaten for turbo, men nå er spørsmålet hvor plan må monteringsflaten være?

 

Det er overraskende store toleranser på det (egen erfaring) har sveisa flere manifolder hvor flens har vridd seg litt, har vært snakk om rundt 1mm ytterst på flensen, innerst på flensen er det nok en del mindre. Når turbo/manifold oppnår driftstemperatur utvider jo metallet seg og det tetter seg av seg selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ting jeg lurer på ang den manifolden er hvorfor de ikke har lagd tetningsring slik det er på orginal grenrøret. Er jo nesten umulig å få det tett ellers

 

 

Interesant teori må jeg si.

 

Jeg har hatt mange manifolder/grenrør med helt slette flater, jeg har hverken brukt pakning eller tettemasse, allikevel har det vært tett. Umulig?

 

Les posten over, så blir du nok litt klokere ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja, har hatt mange lakksjer jeg på manifolder uten slik ring. Fikk tilogmed planet både turboen og plata hos et mekanisk verksted, maskinen de brukte gjorde at det maks ble 0,000001mm forskjell eller noe slikt. Allikevell fikk jeg eksoslekkasje. Og jeg kjørte det varmt, rødglødende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja, har hatt mange lakksjer jeg på manifolder uten slik ring. Fikk tilogmed planet både turboen og plata hos et mekanisk verksted, maskinen de brukte gjorde at det maks ble 0,000001mm forskjell eller noe slikt. Allikevell fikk jeg eksoslekkasje. Og jeg kjørte det varmt, rødglødende.

 

med 0,000001mm forskjell er det tydligvis noe annet galt, feil type bolter kanskje? vil tippe at det iallefall er 0,1mm klaring rundt den orginale ringen, om ikke litt mer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

med 0,000001mm forskjell er det tydligvis noe annet galt, feil type bolter kanskje? vil tippe at det iallefall er 0,1mm klaring rundt den orginale ringen, om ikke litt mer...

Høres bra ut. Min er nå 0,05 mm innenfor gjengehull og mindre enn 0,15 mm utenfor. Med ny pakning og greier burde det gå bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også plant min måtte ta av 2,2mm på flate mellom topp og manifoild

0,4mm på turboflens og 0,3mm på wg flens.

Hadde nok aldri blitt tett ellers.

Har planer om og lage noen lokk til og tette alle flenser.

Slik at jeg kan sette 7-8 bar lufttrykk på for og teste at den er tett.

Tok og freste litt overflødige sveiser i samme jeg var i gang.

Har også porta en del, snart ferdig.

Skal bare kjøpe en liten luftsliper så jeg kan komme til helt inni røra med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et tips ang planing og få ting tett:

 

Når du sveiser rørene til en flens så vil flensen krumme seg utover på midten. Knepet er da å ikke planere hele flata, men kun slik at det er plant f.eks i en 1cm bred kant rundt åpningen i flensen. Ytterkant av flensen vil da sprike litt fra den andre anleggsflata. Legg så på et svært tynt lag med eksospasta(nesten ingenting) og skru jevnt til. Siden ytterkant av flensen spriker vil det skape et spenn som holder det hele tett selv om det blir litt temperatursvingninger :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jess da, da har det sprukket rundt nesten hele sveisen på røret til wastegate på manifolden min. : bh : Og så lekker det eksos både i flensen mot toppen og mot turbo, dette etter jeg har plant manifolden. Vi får se hva Paul mener om dette. Gidder ikke å begynne å reparere på det hvertfall...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jess da, da har det sprukket rundt nesten hele sveisen på røret til wastegate på manifolden min. : bh : Og så lekker det eksos både i flensen mot toppen og mot turbo, dette etter jeg har plant manifolden. Vi får se hva Paul mener om dette. Gidder ikke å begynne å reparere på det hvertfall...

 

samme har sjedd med min, røret fra wg til manifoilen bare knakk av her om dagen, har heldigvis fått sveiset det nå:) tror jeg må ta tilbake skryten om at dette var en bra manifoil: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte jo dette for at det skulle være BEDRE enn støpejerns manifolden som er original.. Det er den etter mitt syn ikke, når den sprekker etter et halvt års bruk... Og bilen har stått mye i ro, vi snakker om kanskje 5-10 000 km på denne tida, og det er normal pendling nordfjord - ålesund... Hvem vet, den kan jo ha vært sprukket lenge når det ser ut som dette!

DSC00802_3.JPG

DSC00800.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette her er helt latterlig.

 

Tror jeg heller ville kjøpt billigste grenrøret som finnes på Ebay før jeg hadde kjøpt dette av 034.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal sies at mitt rør var det første som ble produsert. Så det er godt mulig slike "barnesykdommer" er luket vekk på nyere versjoner, men synes uansett at når jeg betaler såpass penger så bør dette fungere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står en del om dette på s2 forumet, skal være annen kvalitet på det røret til wastegaten, er vis flere det har skjedd for, mitt holder tett enda

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.