-76 Passat som går på 3 sylindrer

Anbefalte innlegg

Har litt problemer med en Passat eg har. Har hatt den inne til EU kontroll etter att den har stått noen år uten skilt. Var ikke så mye feil på den, men noe var det.

 

Blant annet att den gikk for det meste på 3 sylindrer, sylinder 1 er bare så vidt med noen ganger (om eg tar av pluggen endrer den bare såvidt gange). På grunn av dette blir HC verdien høy (og ikke godkjent) siden den ikke får en komplett forbrenning. Nye plugger er montert, pluggledningene er godt som nye (har prøvd med andre også) og rotor og fordelerlokk er godt som nytt. Coilen ohmet eg, og utifra verdiene eg fikk skal den vere i orden. Tok ut en og en tennplugg for å sjekke gnisten, og gnisten på sylinder 1 var like god som på dei andre utfra de eg såg. Begynner virkelig å lure på hva som er galt, siden ikke sylinder 1 vil vere med: rolleyes

 

Er det noen her inne som kan vere behjelpelige med råd og tips, og kanskje egne erfaringer? Får håpe det:)

 

Har ett spørsmål ang. forgasseren også. Hvilken av skruene er blandingsskrue og tomgangsskrue på bildene? Må få justert motoren noe siden den går litt for fett.

forgasser.JPG

forgasser2.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få tatt en kompresjonstest eller aller helst en sylinderlekasjetest. Kan være at det er feil på en ventil eller et stempel.

 

Skru evt av toppdekselet, sveiv motoren rundt for hånd og se etter om alle ventilløftere beveger seg likt/normalt mht. åpning/lukking av ventil. Kanskje en ventil på sylinder en henger i åpen stilling?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok en kompresjonstest på den i dag. Resultatene eg fikk var:

 

Sylinder 1 - 7,1

Sylinder 2 - 8,8

Sylinder 3 - 7,5

Sylinder 4 - 7,5

 

Dette er målt i bar (med en Biltema kompresjonstesterm, den som skrus nedi tennplugghullet) Syns ikke det var spesielt store avvik, men kanskje det er nok?

 

Prøvde også å tømme en teskje med motorolje i sylinderen, for å se om det vart bedre resultat. Men resultatet ble marginalt bedre, så det er neppe stempelringene som er problemet.

 

Har også tatt av toppdekselet for inspeksjon, og begge ventilløfterene følgte med kammen.

 

Synes det virker veldig spesielt dette...noen med flere tips på framgangsmåte?

 

I morgen skal eg prøve å ta ut tennpluggene i sylinder 2, 3 og 4. Deretter dra rundt motoren for hand. Vil da få en god pekepinne på hvor tett den er...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter egen erfaring kan man se en fin gnist ved visuell insp. av pluggen, men det er ikke alltid denne er bra nok for en fin forbrenning. Hvordan er tilstanden til fordelerlokket og tennkablene? Og pluggene, for den saks skyld?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.