#1 Skrevet September 13, 2006 Ble stoppet i teknisk kontroll i dag!og møtte på en ordentlig drittsekk rett og slett!fikk mangellapp på frontmonert intercooler,senkesett og for store dekk og felger. dekk og felger tror jeg at jeg skulle få fiksa!men intercooleren lurer jeg fælt på hva jeg skal gjøre med!?? han sa at jeg måtte skaffe dokumentasjon på intercooleren men der tror jeg kan bli vanskelig!eller dokumentasjon på endringer i motor som han så pent skrev! er eneste mulighet og sette på orginal intercooler? og vise den på bilsakskyndig med det?håper det er noen som kan hjelpe meg litt med hva jeg kan gjøre i denne saken!!??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 13, 2006 Kan igrunn ikke være noe grunn til å nekte å ha en frontmontert ic, men ofte har jo biler det pga ombygd elektronikk og turbo...og det skal godkjennes... Så kan du dokumentere original effekt, kan jeg ikke se noe problem med hvor ic står. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 13, 2006 Dette veit jeg ikke mye om, men det bør evt. sjefen for veistasjonen der bilen skal vises vite. En FMIC alene øker vel ikke hk nivået i bilen din så voldsomt at akkurat den biten skulle bli et problem og om de i det hele tatt kommer til å effektmåle bilen din er vel heller usikkert. Det er vel bare det at den er chippet i tillegg vel....+++? Kan i så tilfelle ikke komme på noe særlig annet enn å sette bilen tilbake i originalstand ved visning. Hadde ringt å hørt med "øversten" om hva de mener er ulovlig med bilen din og hvilke dokumentasjoner de krever i så måte. Uansett.....lykke til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 13, 2006 Kjedelig. Finnes nok av vanskelige biltilsynfolk rundt om. På senkesett, felger og dekk må du ha Tuv papir eller tilsvarende som sier at det er godkjent til bilen. Når det gjelder ic så spørs det hva som står på mangellappen din. Man har lov å montere en annen ic på bilen så lenge den er levert med det originalt. Om han mente at den du har montert gir effektøkning så får du si til de at de får bevise det. Det heter seg at man kan ha en effektøkning på 10-15% over original effekt uten at det har noen betydning for godkjenning/avgifter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 13, 2006 Snart får vi ikke kjøre bil i minusgrader .. øker kaldluften , IC kan de da ikke henge seg opp i ??? eller ??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 13, 2006 Snart får vi ikke kjøre bil i minusgrader .. øker kaldluften , IC kan de da ikke henge seg opp i ??? eller ??? Det var det han Bt karen hengte deg opp i at større ic kjølte ned luften mer og dermed ble det mer effekt i bilen enn det som sto oppført i vognkort! jeg sa at det trodde jeg var så miniamalt at det trodde jeg ikke hadde noe betydning!men det ville han ikke høre på!jeg sa også at grunnen for at jeg satte på fmIc var mest for utseende sin skyld og ikke for og få mer effekt! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 13, 2006 Dette veit jeg ikke mye om, men det bør evt. sjefen for veistasjonen der bilen skal vises vite. En FMIC alene øker vel ikke hk nivået i bilen din så voldsomt at akkurat den biten skulle bli et problem og om de i det hele tatt kommer til å effektmåle bilen din er vel heller usikkert. Det er vel bare det at den er chippet i tillegg vel....+++? Kan i så tilfelle ikke komme på noe særlig annet enn å sette bilen tilbake i originalstand ved visning. Hadde ringt å hørt med "øversten" om hva de mener er ulovlig med bilen din og hvilke dokumentasjoner de krever i så måte. Uansett.....lykke til. ja var det da! så vill helst ikke ha for mye effektmålinger! men var bare Ic han la merke til og hengte seg opp i! ja får prøve og ringe i morgen!syntes hvertfall det er helt idiotisk! Jo takk skal du ha! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 13, 2006 En annen ting han snakka som jeg ble bekymra for er at han sa at jeg måtte skaffe all dokumentasjon på norsk!?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 13, 2006 En annen ting han snakka som jeg ble bekymra for er at han sa at jeg måtte skaffe all dokumentasjon på norsk!?? Dette skal ikke være nødvendig men det er desverre noen som er veldig pirkete. Når jeg godkjente S2`en var alle papira på tysk og det var ingen problem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 14, 2006 Uten å være 100% sikker, mener jeg at jeg leste i kjøretøyforskriften at relevant språk var norsk, tysk eller engelsk... Finner forskriften på vegvesen.no. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 14, 2006 Uten å være 100% sikker, mener jeg at jeg leste i kjøretøyforskriften at relevant språk var norsk, tysk eller engelsk... Finner forskriften på vegvesen.no. Igjen vil søkefunksjonen komme til redningen, konklusjonen var visst at tysk dokumentasjon SKAL holde i massevis, men man kan jo møte på drittsekker.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 14, 2006 Sitat fra forskriften: "Når ikke annet er sagt, skal dokumentasjoner/bevitnelser/garantier og øvrige underlag ha tekst på norsk, svensk, dansk, engelsk eller tysk." § 1-15. Spesielle unntak for bil Bil som er i den utførelse den ble levert fra fabrikken (original utførelse) er unntatt fra kravene i denne forskrift såfremt det fremlegges registreringsdokumentasjon eller dokumentasjon fra fabrikant eller kompetent uavhengig laboratorium som viser at kravene for godkjenning i annet EØS-land eller USA er tilfredsstilt, jf. § 3-1 nr. 8 og § 6-11 nr. 4. Bilen må imidlertid ha lykter med farge som angitt i kapittel 28. Unntaket etter første ledd gjelder uavhengig av om bilen tidligere har vært registrert i annet land. For bil som tidligere har vært registrert gjelder de krav som gjaldt på tidspunkt for registrering. Bil som ikke tidligere har vært registrert må tilfredsstille de kravene som gjelder når bilen fremstilles for godkjenning i Norge, eventuelt godkjenningstidspunkt i annet land hvis dette kan godtgjøres. Bil som ikke tidligere er registrert må uansett oppfylle følgende krav: - § 13-2, dekk på bil - støykrav, jf. direktiv 92/23/EØF som senest endret ved direktiv 2001/43/EF, - § 16-2, bilbelter, jf. direktiv 77/541/EØF som senest endret ved direktiv 2000/3/EF for bil i gruppe M1, - § 24-5, støy fra bil, jf. direktiv 70/157/EØF som senest endret ved direktiv 1999/101/EF, - Kapittel 25, avgasser, jf. direktiv 70/220/EØF som senest endret ved direktiv 2002/80/EF og direktiv 88/77/EØF som senest endret ved direktiv 2001/27/EF og - § 49-1 opplysninger om CO2 -utslipp og drivstofforbruk, jf. direktiv 80/1268/EØF som senest endret ved direktiv 1999/100/EF. 70/157/EØF er den forskriften du skal slenge i bordet. også ber du om at han på BT skal finne frem de kravene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 14, 2006 Sitat fra forskriften: "Når ikke annet er sagt, skal dokumentasjoner/bevitnelser/garantier og øvrige underlag ha tekst på norsk, svensk, dansk, engelsk eller tysk." § 1-15. Spesielle unntak for bil Bil som er i den utførelse den ble levert fra fabrikken (original utførelse) er unntatt fra kravene i denne forskrift såfremt det fremlegges registreringsdokumentasjon eller dokumentasjon fra fabrikant eller kompetent uavhengig laboratorium som viser at kravene for godkjenning i annet EØS-land eller USA er tilfredsstilt, jf. § 3-1 nr. 8 og § 6-11 nr. 4. Bilen må imidlertid ha lykter med farge som angitt i kapittel 28. Unntaket etter første ledd gjelder uavhengig av om bilen tidligere har vært registrert i annet land. For bil som tidligere har vært registrert gjelder de krav som gjaldt på tidspunkt for registrering. Bil som ikke tidligere har vært registrert må tilfredsstille de kravene som gjelder når bilen fremstilles for godkjenning i Norge, eventuelt godkjenningstidspunkt i annet land hvis dette kan godtgjøres. Bil som ikke tidligere er registrert må uansett oppfylle følgende krav: - § 13-2, dekk på bil - støykrav, jf. direktiv 92/23/EØF som senest endret ved direktiv 2001/43/EF, - § 16-2, bilbelter, jf. direktiv 77/541/EØF som senest endret ved direktiv 2000/3/EF for bil i gruppe M1, - § 24-5, støy fra bil, jf. direktiv 70/157/EØF som senest endret ved direktiv 1999/101/EF, - Kapittel 25, avgasser, jf. direktiv 70/220/EØF som senest endret ved direktiv 2002/80/EF og direktiv 88/77/EØF som senest endret ved direktiv 2001/27/EF og - § 49-1 opplysninger om CO2 -utslipp og drivstofforbruk, jf. direktiv 80/1268/EØF som senest endret ved direktiv 1999/100/EF. 70/157/EØF er den forskriften du skal slenge i bordet. også ber du om at han på BT skal finne frem de kravene. Takker for alle gode forslag og hjelp så langt! gått man har et sted man kan spørre etter hjelp!! Men sikkert jeg som er dum men finner jeg de paragrafene inne på veivesenets sider? tenkte jeg skulle lære meg det som står i forskrift 70/150/EØF! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 14, 2006 var kansje gammelt ment til meg den me foreskrift 70/157/EØF? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 14, 2006 Igjen vil søkefunksjonen komme til redningen, konklusjonen var visst at tysk dokumentasjon SKAL holde i massevis, men man kan jo møte på drittsekker.. Om du bruker søkefunksjonen, så vil du finne denne tråden, og komme til det motsatte av det du mener. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=34628 (6-9 pkt5);"Ved enkeltgodkjenning kan det kreves fremlagt bevitnelse/dokumentasjon for tilfredsstillelse av angitt standard. Bevitnelsen/dokumentasjonen kan kreves oversatt til norsk hvis den ikke foreligger på norsk, svensk eller dansk." Som man kan se, her står ikke tysk nevnt. Slike tilfeller der man går inn og godkjenner felg/senk osv, går under enkeltgodkjenning, ergo kan det kreves på norsk (dersom den ikke foreligger på svensk/dansk). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 14, 2006 Om du bruker søkefunksjonen, så vil du finne denne tråden, og komme til det motsatte av det du mener. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=34628 Slike tilfeller der man går inn og godkjenner felg/senk osv, går under enkeltgodkjenning, ergo kan det kreves på norsk (dersom den ikke foreligger på svensk/dansk). My bad.. lenge siden jeg leste den tråden og leste ikke på nytt før jeg sa noe.. Skal ta denne feilen til etterretning ved senere anledninger.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 14, 2006 Var det du som stod på Mustadflåa igår, sånn rundt ca kl.1815? Jeg kjørte så pent jeg bare klarte, alikevel så de stygt på meg følte jeg... Har resirk og org. eksos, men alikevel puffer og blåser den litt Lykke til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 14, 2006 Var det du som stod på Mustadflåa igår, sånn rundt ca kl.1815? Jeg kjørte så pent jeg bare klarte, alikevel så de stygt på meg følte jeg... Har resirk og org. eksos, men alikevel puffer og blåser den litt Lykke til ja var nok desverre det!! ja så de kikka bort på deg. men de var vel så opptatte med og prøve og finne flere ting de kunne ta meg for de hadde vel ikke tid.hehe.. Jo takk det trenger jeg:o 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 14, 2006 Tydeligvis noen på biltilsynet som har mere peiling enn andre.. Var å godkjente senkesett på bilen min på gjøvik med fmic godt synlig uten gitter i fronten og film på rutene.... Er ikke noe moro å bli stoppet å få en sånn skrått som pirker på alt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 15, 2006 Tydeligvis noen på biltilsynet som har mere peiling enn andre.. Var å godkjente senkesett på bilen min på gjøvik med fmic godt synlig uten gitter i fronten og film på rutene.... Er ikke noe moro å bli stoppet å få en sånn skrått som pirker på alt... Hei er det lenge siden du gjorde det ell? har ringt rundt hos forskjellige som som driver med tunning i går og i dag! og de mener at det bare er noe fordømt tull! er ikke bevist ell dokumentert på noen måte at større IC gir mer effekt i seg selv alene! kansje i samengeng med å skru opp høyere trykk! men det beskyldte han meg ikke for! han mente at en større Ic ga stor effekt økning og måtte dokumenteres og stemple i vognkort! jævla drittsekk rett og slett!! gikk dt grit og få godkjent senkesettet med tuv pappirer ell? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet September 15, 2006 Hei er det lenge siden du gjorde det ell? har ringt rundt hos forskjellige som som driver med tunning i går og i dag! og de mener at det bare er noe fordømt tull! er ikke bevist ell dokumentert på noen måte at større IC gir mer effekt i seg selv alene! kansje i samengeng med å skru opp høyere trykk! men det beskyldte han meg ikke for! han mente at en større Ic ga stor effekt økning og måtte dokumenteres og stemple i vognkort! jævla drittsekk rett og slett!! gikk dt grit og få godkjent senkesettet med tuv pappirer ell? Blir litt oppgitt over det der jeg.. Var i fjor sommer jeg godkjente det, og var null problem og få senkesettet godkjent.. Jeg stilte opp med piggfrie vinterhjul (siden jeg ikke har sjans for å få godkjent sommerhjula).. Hadde tuv papirer på tysk og det var det eneste papiret jeg hadde med.. jekka opp bilen kun foran og sjekka nummera på fjørene, og sa det sikkert var i orden bak siden det stemte foran.. Ble reint overraska jeg.. Var en litt eldre mann, så hadde jo egentlig forberedt meg på det værste... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet September 15, 2006 Ble stoppet i teknisk kontroll i dag!og møtte på en ordentlig drittsekk rett og slett!fikk mangellapp på frontmonert intercooler,senkesett og for store dekk og felger. dekk og felger tror jeg at jeg skulle få fiksa!men intercooleren lurer jeg fælt på hva jeg skal gjøre med!?? han sa at jeg måtte skaffe dokumentasjon på intercooleren men der tror jeg kan bli vanskelig!eller dokumentasjon på endringer i motor som han så pent skrev! er eneste mulighet og sette på orginal intercooler? og vise den på bilsakskyndig med det?håper det er noen som kan hjelpe meg litt med hva jeg kan gjøre i denne saken!!??? Æsj, så uflaks du har kim !! Han du møtte på var vel ikke en fyr med litt rødlig hår og briller ? I såfall, han er MEGET skeptisk ! Var bare så vidt jeg fikk godkjent Felg/Dekk+Fjører i vognkortet mitt når jeg var nedpå der i fjor ! Men fikk det da til etter hvert, etter 2dager att og fram ! Mitt tips til deg : - Ta deg en tur på Møller bil og få de til å skrive ut orginal dokumentasjon angående orginale felger ( størrelser, typer, ET o.s.v ) fra ETKA, få dem til å stemple og underskrive ! Så finner du ut størrelse/bredde + ET på felgene dine, samt størrelser dekk + hastighetsmerking. Skriv ned dette og legg det fram ! Hvis ET og rulleomkrets ( orginal kontra de du har ) ikke varierer så mye så får du dette godkjent ! EVENTUELT. Som Håkon Olerud sier, møt opp på piggfri vinterdekk ! - Senk ( fjører ) bare å vise frem tüv, og få dem til å kontrollere at det står VA på fjørene foran og HA på dem bak ! Så skulle den være i boks ! - IC ( det er bare bullshit, du har ingen markant effektøkning ) Du bare tilfører mer kaldluft så du slipper å "dra tom" systemet for luft ved pådrag ! Eller tar jeg helt feil her Koster vel 5-600kr om du skal ha dette skrevet inn og godkjent i vognkort ! Er endel arbeid om du skal sette tilbake bilen i helt orginal tilstand, så du må nok bare bite i det sure eplet å få det godkjent ! Lykke til Kim 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet September 15, 2006 dette bekrefter vel bare hvor bra folka hos bt tolker lover og regler: rolleyes . varierer jo så mye at det nesten ikke er vits i å følge dem: bråk : , hvet ikkeom en får det godkjent uansett. beklager, litt ot men følte bare for å slenge litt drit om bt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet September 15, 2006 Angående godkjenning av senk, så er dette stort sett "worst case scenario" av hva du kan komme borti av krav.. http://dev.sparklingblue.net/pics/bilforumet/senkesett_godkjenning.pdf Angående regler, så er det bare å be om henvisning til hvilket regelverk dem snakker om, og deretter ta utgangspunkt i det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet September 15, 2006 !eller dokumentasjon på endringer i motor som han så pent skrev! er eneste mulighet og sette på orginal intercooler? Det de ber om her er val bare bremsepapir fra rullende landevei, helst med påskrift om at FMIC er montert under bremsingen. Er effekten orginal da (eller tilnærmet) har du ingen problemer. Iog med at du har FMIC har de vel en liten mistanke om at den er trimmet. Derfor skriver de dokumentasjon på endringer i motor 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...