Anbefalte innlegg

Får opp feilmelding på høytrykksventil til AC kompressor.

 

Noen som vet hvor denne sitter? triks??

 

Testet to "sensorer" som sitter på på-fyllings røret rett forann radiator (94 A80 2,3 Avant), de virker ok ser det ut til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du fylt opp med gass i det siste? Hvis det er blitt fylt for mye vil denne slå ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har jeg ser du!

Men det ble fyllt ihht spec. DVS 0,8Kg. Dette ble gjort hos VAG, så jeg regner med at det skulle være ok.

 

Men det er vel en liten historie bak dette.

Når jeg kjøpte bilen, var annlegget tomt for gas\veske. Da kom jo feilmelding om at det var for lavt trykk i systemet opp. Men ikke noe annet. Så etter fylling kom altså feil på overtrykk sensor ("slirning eller blokkering av ac kompr. overtrykksventil") ifølge kodene på displayet.

 

Den ene av de to sensorene er til radiator vifta og den andre er en trykk-sensor. Om jeg shorter den til vifta, starter vifta. OM jeg shorter den andre skjer det ingenting, og feilmelding på display er den samme.

 

Så, noen hete tips??? ligger det noen sensor i kompressoren!?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble anlegget tømt(vakumert) før det ble fylt? Hvis ikke kan det ha vært igjen en del gass/væske og dermed er det for mye på systemet. I så fall er det bare å slippe ut litt via ventilen ved siden av de to bryterne/sensorene. Ta litt i gangen og se om det starter.

Et annet alternativ er at sensoren for høytrykk er defekt/har hengt seg opp. Er ikke 100% sikker på hva som er hva av de forskjellige følerne. Står muligens i ETKA?

Det sitter ikke noen sensorer på kompressoren så vidt jeg vet, men det er sensorer på røret inne i bilen i tillegg til de foran kjøleren(kondensatoren?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble tømt og vakumert også.

Lurte vel på om det var en mulighet og lure systemet slik at jeg lett kan finne ut feilen. Men da må jeg finne sensoren som er defekt. Mente jeg hadde funnet den, men det skjedde som sagt ikke noe da jeg shortet den.

 

Mystisk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har målt litt på de to sensorene. Den til venstre (rød) har 0 ohm mellom kontaktene, den til høyre har uendelig (men den er til vifta).

Så da lurer jeg på om noen kunne tatt samme målingen på den røde sensoren for og kunne sammenligne.

 

Delenummer: 8A0 959 482 AA

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel vel, løsningen var langt fra "vanskelig".

 

For og koke det hele ned, så var det et bytte av display-enhet som var årsaken til det hele...Selvom de har like delenummer, så er det individuell programmering til bil\modell.

Den som stod i min 80 var fra en S4, og derfor letet den etter endel sensorer som ikke var der!!!

Greit og visst før jeg rev ut hele dasj+++

 

Med rett enhet fungerte det, bortsett fra at kompressorens klutsj var dårlig og laget mye lyd.

Byttet den og nok en gas-fylling, så er alt ok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.