Anbefalte innlegg

Hvordan er det egentlig å kjøre med spacere uten navfeste? Felgene blir jo da festet kun ved hjelp av boltene, og ryker de så ryker også hjulet av.

 

Problemet mitt er at jeg har navdiameter på 57,1 men samtidig så har felgene også kun 57,1. Hvordan fikser en dette evt? Må en sveise på lenger navfeste på bilen???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får kjøpt spacere som passer til din bil. HR har hvertfall noen.

Men det kommer jo helt an på hvor mye du skal bygge ut.

Ville ikke brukt universal spacer hvis det er feks snakk om 10mm...

Da vil jo hjulet bare henge i boltene og det er ikke sundt.

å gå fra 57.1 til 57.1mm nav er ikke noe problem.

På baksiden av spacer er det frest ut slik som det er på felgen slik at den passer rett på.

På framsiden er den frest slik ut som navet ditt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

JEg har kjøpt 8 mm spacere og de er nå helt flate :( Var opprinnelig fra 57,1 til 72 eller noe slikt. Så nå henger hjula kun etter boltene... ikke bra!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Tord Askvig

Hvordan er det egentlig å kjøre med spacere uten navfeste? Felgene blir jo da festet kun ved hjelp av boltene, og ryker de så ryker også hjulet av.

 

Problemet mitt er at jeg har navdiameter på 57,1 men samtidig så har felgene også kun 57,1. Hvordan fikser en dette evt? Må en sveise på lenger navfeste på bilen???

 

Det er ingenting som holder hjulet hvis boltene ryker utensett om du har spacer eller ikke...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Runar Kopperud

Det er ingenting som holder hjulet hvis boltene ryker utensett om du har spacer eller ikke...

 

Det stemmer, men før boltene ryker må de ikke bare holde hjulet på plass men også ivareta sentreringa av hjulet, dersom du kjører med spacere uten sentrering.

Universalspacere ville jeg ikke brukt: Er et helvete å sentrere hjulet ved montering og det er gode muligheter for kast i hjulet, med påfølgende slitasje på hjullager og andre understellskomponenter.

 

Den beste løsninga er spacere med sentrering. Bra spacere, i tillegg til H&R som allerede er nevnt, er FK. De har et kjempeutvalg. Og på sida http://www.spurverbreiterung.de finnes det og et digert utvalg.

 

Hilsen Andreas

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat kjøpt adaptere fra Cult Society, var i banken i sted :D

 

De var forholdsvis billige og de virker hyggelig å være i kontakt med også. Svarer på Engelsk på mail også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Runar Kopperud

Det er ingenting som holder hjulet hvis boltene ryker utensett om du har spacer eller ikke...

 

Ingenting som holde hjulet, men det er MYE mer "vekt" for boltene uten senter ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Andreas Westby

Det stemmer, men før boltene ryker må de ikke bare holde hjulet på plass men også ivareta sentreringa av hjulet, dersom du kjører med spacere uten sentrering.

Universalspacere ville jeg ikke brukt: Er et helvete å sentrere hjulet ved montering og det er gode muligheter for kast i hjulet, med påfølgende slitasje på hjullager og andre understellskomponenter.

 

Den beste løsninga er spacere med sentrering. Bra spacere, i tillegg til H&R som allerede er nevnt, er FK. De har et kjempeutvalg. Og på sida http://www.spurverbreiterung.de finnes det og et digert utvalg.

 

Hilsen Andreas

 

Spacerne mine hadde sentrering, men som sagt siden felgene mine er 57,1 så kunne jeg ikke bruke de. Noen som har bilde av ganske tynne spacere med 57,1 inn og utvendig? Skjønner ikke helt hvordan det ser ut....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Andreas Westby

Det stemmer, men før boltene ryker må de ikke bare holde hjulet på plass men også ivareta sentreringa av hjulet, dersom du kjører med spacere uten sentrering.

Universalspacere ville jeg ikke brukt: Er et helvete å sentrere hjulet ved montering og det er gode muligheter for kast i hjulet, med påfølgende slitasje på hjullager og andre understellskomponenter.

 

Den beste løsninga er spacere med sentrering. Bra spacere, i tillegg til H&R som allerede er nevnt, er FK. De har et kjempeutvalg. Og på sida http://www.spurverbreiterung.de finnes det og et digert utvalg.

 

Hilsen Andreas

 

Skjønner ikke problemet, felgen blir jo sentrert når boltene skrus inn i gjengene... Spaceren vil ha kun fungere som en avstandsholder, men dersom spaceren er veldig usentrert/skjev, så skjønner jeg at dette kan føre til risting pga eksentrisiteten som er oppstått. Har kjørt masse med universalspacer opp gjennom årene og aldri hatt noen problem med det, men helt enig i at "riktige" spacere er klart best, spesielt når man skal entre boltene...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Runar Kopperud

Skjønner ikke problemet, felgen blir jo sentrert når boltene skrus inn i gjengene... Spaceren vil ha kun fungere som en avstandsholder, men dersom spaceren er veldig usentrert/skjev, så skjønner jeg at dette kan føre til risting pga eksentrisiteten som er oppstått. Har kjørt masse med universalspacer opp gjennom årene og aldri hatt noen problem med det, men helt enig i at "riktige" spacere er klart best, spesielt når man skal entre boltene...

 

Jeg forstår litt av problemet, blir nemlig samme problemstilling som jeg hadde på 19" uten senterring, der fikk jeg ikke hjula 100% i senter før jeg fikk sentreringsring ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Tord Askvig

Ingenting som holde hjulet, men det er MYE mer "vekt" for boltene uten senter ;)

 

Ja fordi boltene må bære hele bilens vekt som skjær istedenfor at man får en friksjonsflate mellom felgens og bilens kontaktflate. Men man får også en friksjonsflate på spaceren da... Siden stålboltene har endel høyere kapasitet enn friksjonsflaten, vil jeg tro at i praksis så bærer boltene ca like mye med eller uten spacer... Men skal ikke si skråsikkert... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Tord Askvig

Jeg forstår litt av problemet, blir nemlig samme problemstilling som jeg hadde på 19" uten senterring, der fikk jeg ikke hjula 100% i senter før jeg fikk sentreringsring ;)

 

Har felger uten sentreringsring bak på Passaten, og ikkeno problem å sentrere de, må bare være litt mer nøye når man entrer boltene. Det skal jo ikke være slark mellom boltene og felgen og da vil man sentrere automatisk eller..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Runar Kopperud

Har felger uten sentreringsring bak på Passaten, og ikkeno problem å sentrere de, må bare være litt mer nøye når man entrer boltene. Det skal jo ikke være slark mellom boltene og felgen og da vil man sentrere automatisk eller..?

 

Ikke 100%, kanskje 99% men det er alikevell ikke nok til å unngå vibrasjoner... dette er ihvertfall min erfaring.

 

Foresten... hvorfor får du ikke tak i senterreingsringer? Er jo LITT enklere å ta hjula på også da og problemet forsvinner uansett da. De 20 kronene det koster har du råd til ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Tord Askvig

Ikke 100%, kanskje 99% men det er alikevell ikke nok til å unngå vibrasjoner... dette er ihvertfall min erfaring.

 

Foresten... hvorfor får du ikke tak i senterreingsringer? Er jo LITT enklere å ta hjula på også da og problemet forsvinner uansett da. De 20 kronene det koster har du råd til ;)

 

Fordi forfelgene er til VW/Audi og bakfelgene er til Mercedes...

Sharif hadde ikke senterringer som passa og importøren hadde ikke på lager... Riktig at jeg ville brukt 20 kr på dette hvis mulig ja, men er faktisk ikke noe problem uten heller, men jeg frykta det... Må bare legge til at jeg er veldig fornøyd med kvaliteten på OZ og en ting til: De er veldig lette! At "tette" 20" felger skulle være lettere enn mine 19" eikefelger hadde jeg aldri trodd! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Runar Kopperud

Ja fordi boltene må bære hele bilens vekt som skjær istedenfor at man får en friksjonsflate mellom felgens og bilens kontaktflate. Men man får også en friksjonsflate på spaceren da... Siden stålboltene har endel høyere kapasitet enn friksjonsflaten, vil jeg tro at i praksis så bærer boltene ca like mye med eller uten spacer... Men skal ikke si skråsikkert... ;)

 

Det jeg mente er at vekten på boltene blir utrolig mye høyere når en ikke har sentrering..... dette gjelder selsvagt både med og uten spacer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Tord Askvig

Det jeg mente er at vekten på boltene blir utrolig mye høyere når en ikke har sentrering..... dette gjelder selsvagt både med og uten spacer

 

Har aldri hatt noe problem med dette, på mange av felgene er det jo bare en simpel liten plast foring som sentrerings ring, tror neppe denne bærer så veldig mye vekt...

 

Eneste problemet er å få i boltene, man må jo holde dekket og sette i boltene, dersom man da trekker til boltene i "mønster" og trekker bra til før man jekker ned bilen så har jeg aldri hatt problemer med rist / kast av denne grunn. Det kommer som regel av dårlig balansering eller lodd som har falt av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Tord Askvig

Spacerne mine hadde sentrering, men som sagt siden felgene mine er 57,1 så kunne jeg ikke bruke de. Noen som har bilde av ganske tynne spacere med 57,1 inn og utvendig? Skjønner ikke helt hvordan det ser ut....

 

Her har du et bilde av spacere med navn.

hr_spacer.gif

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Christian Johnsen

Her har du et bilde av spacere med navn.

hr_spacer.gif

 

De er like som mine var før jeg dredde, men finnes de også i f.eks. 8 mm med 57,1 både inne og ute?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter hva jeg så så gjør de det ja.

Finnes i disse utgaver: 5, 8, 10, 15, 20, 25 og 30mm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Tord Askvig

Det jeg mente er at vekten på boltene blir utrolig mye høyere når en ikke har sentrering..... dette gjelder selsvagt både med og uten spacer

 

Vekten/belastningen på boltene er vel ca 1/20 av bilens vekt pr bolt (med 20 bolter) uavhengig av spacer eller ei, hva er det ellers som fører bilens vekt ned gjennom hjulene og til bakken?? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Poenget er vel at hjulet "hviler" på senterringen og holder det stabilt på navet slik at boltene ikke får stressbrudd. Uten senterring må boltene holde hele vekten på bilen oppe samtidig med vridningsbelastningen under akslerasjon/brems.

Husk at spacere kun er ment for utstilling og ikke til kjøring, er nok sikkert en grunn til det. Sporvidden på bilen endres og med påfølgende belastning på hjuloppheng.

Tror ikke det kan ventes mye forståelse fra noe forsikringsselskap hvis de får inn en krøllet bil der et hjul har falt og det er brukt spacere, TUV-godkjent eller ikke.

Ikke at jeg har noe imot spacere men ville ikke slurvet eller tatt sjangsen på noe billig greier der, er jo det punktet på bilen som tar all belastningen mellom bilen og underlaget.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Runar Kopperud

Vekten/belastningen på boltene er vel ca 1/20 av bilens vekt pr bolt (med 20 bolter) uavhengig av spacer eller ei, hva er det ellers som fører bilens vekt ned gjennom hjulene og til bakken?? ;)

 

Trodde navet normalt tok av det meste av vekten ilag med boltene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Tord Askvig

Spacerne mine hadde sentrering, men som sagt siden felgene mine er 57,1 så kunne jeg ikke bruke de. Noen som har bilde av ganske tynne spacere med 57,1 inn og utvendig? Skjønner ikke helt hvordan det ser ut....

 

De 15mm spacerne jeg brukte på RSL-hjula hadde 57,1mm åpning og 57,1mm diameter på sentreringen. Jeg brukte plast-senterringen som felgene ble levert med og det gikk rett på.

 

De jeg hadde var fra FK

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til fatterns a6 fulgte det med en praktisk "tapp" som man skrudde inn i bolthullet, og deretter trer man hjulet innpå denne. Da går det mye lettere å få på dekket. Om man bruker denne samtidig med at man fester på spacere så skulle det vel gå ganske greit.

 

Samtidig synes jeg det høres merkelig ut at den lille tappen på 2mm, mao senterringen, skal ha noen bærende effekt på bilen. Hovedårsaken til at den er der vil jeg anta er å sikre riktig sentrering av hjul. Jeg manglet senterringen til en felg, og spurte dekkforhandler om det var noe prob. De sa at det kun var for sentrering, så det var det ikke. Kjørte deretter hele vår, sommer og høst, inkluderte en tur til Paris t/r uten prob.

 

Hva er forresten årsaken til at adaptersett er godkjent for bruk, mens spacere er det ikke? Bestefar har ca 15mm adaptere på sin 5*130 felger (adapter for 5*112) på a8.n. ET på felgen tror jeg er 52. Forresten 9,5*18 Keskin KT5 Cup.

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Christian bjerga

Poenget er vel at hjulet "hviler" på senterringen og holder det stabilt på navet slik at boltene ikke får stressbrudd. Uten senterring må boltene holde hele vekten på bilen oppe samtidig med vridningsbelastningen under akslerasjon/brems.

Husk at spacere kun er ment for utstilling og ikke til kjøring, er nok sikkert en grunn til det. Sporvidden på bilen endres og med påfølgende belastning på hjuloppheng.

Tror ikke det kan ventes mye forståelse fra noe forsikringsselskap hvis de får inn en krøllet bil der et hjul har falt og det er brukt spacere, TUV-godkjent eller ikke.

Ikke at jeg har noe imot spacere men ville ikke slurvet eller tatt sjangsen på noe billig greier der, er jo det punktet på bilen som tar all belastningen mellom bilen og underlaget.

 

Enig i det som sies her. Men tror neppe det finnes tilfeller der biler med TUV godkjente spacere har mistet hjulet pga dette...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.