A6'en dør/kutter ved 140Km/t

Anbefalte innlegg

Har et lite problem med A6'en min. Bilen går som en kule opp til ca 130Km/t når jeg kommer opp i ca 140Km/t virker det som den kutter diesel tilførselen. Har lest av feilkoder 2 ganger og da sier den at det har vært for høyt trykk i turbo/manifoil.

Bilen var slik før den ble chippet også men tenkte ikke noe på det første gang jeg leste av feilkoden (BB gjorde det med VAGCOM)

 

Er det noen som vet hva det kan være?

Selvfølgelig var ikke feilkoden der når jeg hadde bilen inne på service (fikk byttet øvre og nedre bærearm på garanti + oljeskift i gearkassa)

Kan det være noe feil med noen følere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje samferdselsministeren har snikinnført fartssperre på bilen din? :):D:P

 

Er det konsekvent slik oppførsel?

Skjer det aldri under høy belastning ved lavere hastigheter f.eks. i tung oppoverbakke og akselerasjon?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke merket det før det blir belastning i 4/5 gear. går som en kule fra 1-3 gear høyt og lavt turtall. blir turtallet for lavt gearer den bare ned men når 3. geare er brukt opp og det blir belastning "dør" den og da må jeg ned i ca 60Km/t før den går som en kule igjen.

 

Skulle ikke forundre meg om staten hadde vært her på kveldstid en gang og fiksa bilen nei;) :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den dør nok pga for mye ladetrykk, da kutter turboen....

Min spm er da :

Er denne chippet ? da kan det være pga dårlig mapping på chip

Slanger til ic/turbo som lekker.

Magnet ventilen som er fuckt

"Lugger" den ved normal kjøring og ?

 

Ryker den mye ved pådrag ? Helt svart ?

 

 

 

 

 

:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være en luftmengdemåler som er sliten. En kompis har lignende feilsymptomer på sin Passat...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jan-Åke: Bilen er chippet, men var slik før den ble chippet. Bilen lugger ikke ved normal kjøring. Har ikke sett at den ryker ekstremt mye svart ved pådrag.

 

Kenneth: Luftmengdemåleren er byttet for for under 1/2 år siden. Kan jo være def igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen andre som har vært borti dette problemet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg hadde nesten det samme på passaten min for en uke siden å det var lmm. jeg hadde dessverre det motsatt jeg da. hadde ikke noe bånndrag men gikk delevis greit når jeg lå i 120-140....

 

 

(svart røyk på eksosen hadde jeg også å begynnelsen. det er sot i eksosanlegget. begynn å dra bilen ut mere på girene å det vil forsville. gjorde det hos meg ihvertfall....)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen måte jeg kan sjekke LMM'en på ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

La bilen stå på tomgang og dra av kontakten på LMM. Hvis det ikke er noen endring da, er den mest sannsynlig defekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kutter den som ved redline eller bare prøver den å riste i filler bilen i 140?

 

Hvis du har tilgang til en VAG-COM eller noen låner deg et VAG1551 (eller tilsvarende verktøy) kan du jo måle hva som skjer ved 140.. Da er det litt lettere å forstå symtomene.

 

Sjekk MAF mot RPM (002/003) tror jeg.. (MAF = LMM)

Er ingen diesel mann, så jeg har aldri prøvd TDI Timeren, men den kan sikkert også gi deg noen clues.

 

http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/tdi.html

 

HTH

 

~kal

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg prøver å presse den over 140 med motstand (oppoverbakke) er det akkurat som om den struper dieseltilførselen må da senke hastigheten til ca 60 Km/t hvis jeg da gir gass (har vel girt ned til 2/3 gear) så går det greit og jeg kan gi full gass uten at jeg merker noe til problemet. Mellom 130-140 går den ikke helt rent. Du merker at det er noe som ikke stemmer.

Hvor er det LMM'en sitter da? er det fårlig å kjøre uten den til Hamar for eks. for testing om bilen oppfører seg på samme måte? (skal til svigemor på på lørdag)

Har ikke selv VAG-COM men skal seff. skaffe det senere (får håpe problemet er løst før det)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres jo nesten ut som fuel-cut-off funksjonen har adaptet seg til et lavere nivå..

 

Nuhvel, LMM/MAF'en finner du i det 'skjøtestykket' rett etter luftfilterboksen din. Der vil du se en lite hardt rør med 2 eller 4 skruer før den går over i flexi rørene.

 

Det vil også være en 4 pins kobling på denne som er signalene til ECUen. Som Baard Christiansen nevnte her tidligere, du kan jo nappe ut denne for å se om bilen reagerer anderledes eller ei (bilen vil slite med å holde tomgang). Da vil du også få en feil i DTC (feilminnet) om at det er "low voltage" på MAF'en.

 

Men, ettersom den bråstopper på 140 og ikke går snodig på tomgang, høres det ikke ved første ørekast at det er MAFen som er feil.. Det som skjer ved MAF feil er at ECUen ikke helt klarer å regne ut coktailen av luft og bensin (eller diesel i ditt tilfelle), og at du derfor får enten dårlige eller fyldige mixer.. (akkurat som nachspiel)..

 

Du må nesten se på tenning o.l. om det kan ha blitt noe tull med map'et på chip'en din, eller en annen ECU feil. Du kan jo og prøve å grunninnstille (slette alle 'lærte' parametere) motoren for å se om det hjelper. Det beste hadde vært om du fikk lånt VAG-COMen og registrert parameterene så du ser hva som skjer akkurat i det motoren fusker. Det kan også være turboen som fjusker når det blir litt trykk og den må få en recovery periode (ref. ladetrykk Jan-Åke Kolås). Den tror jeg mest på utifra hva jeg leser.

 

Om det er farlig eller ei? Vet ikke, er det tenningsfeil kan du jo skade motoren om den tenner for tidlig, men holder du deg under 120 sparer du iallefall motor og lappen.. Om det er turboen, så er det nok ikke bra å ha for mye trykk, Om det er noen av oksygen sensorene, er det kun miljøet du hærper....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fattern hadde en A8 2.5 tdi som var chippet, den ble så sløv at jeg kjørte i fra den med tdi caddyen vi hadde......da var det LLM som køddet

 

et annet alternativ er magnetventilen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kjetil Laasby

Kutter den som ved redline eller bare prøver den å riste i filler bilen i 140?

 

Hvis du har tilgang til en VAG-COM eller noen låner deg et VAG1551 (eller tilsvarende verktøy) kan du jo måle hva som skjer ved 140.. Da er det litt lettere å forstå symtomene.

 

Sjekk MAF mot RPM (002/003) tror jeg.. (MAF = LMM)

Er ingen diesel mann, så jeg har aldri prøvd TDI Timeren, men den kan sikkert også gi deg noen clues.

 

http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/tdi.html

 

HTH

 

~kal

 

Vet ikke om det har noe å si ang. åroblemet mitt men har en liten risting i bilen. trodde først at ikke hjulene var riktig avbalangsert men det er de nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av John-Arild Martinsen

Vet ikke om det har noe å si ang. åroblemet mitt men har en liten risting i bilen. trodde først at ikke hjulene var riktig avbalangsert men det er de nå.

 

Da kan du nok forberede deg på å bytte bærearmer...

 

Er nok forstillinga di som begynner å si takk for seg.

 

En rask sjekk kan du jo ta ved å jekke opp bilen foran, og så ta godt i hjulene og riste. Dersom du finner slakk her, kan du bare bestille time hos Møller!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Vidar Ibenholt

Da kan du nok forberede deg på å bytte bærearmer...

 

Er nok forstillinga di som begynner å si takk for seg.

 

En rask sjekk kan du jo ta ved å jekke opp bilen foran, og så ta godt i hjulene og riste. Dersom du finner slakk her, kan du bare bestille time hos Møller!

 

Har vært inne på Møller ang. aksjon. (øvre/nedre bærearm byttet på ene siden (husker ikke hvilken)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan vel hende du trenger å bytte flere da...

 

kanskje andre sida må byttes også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Vidar Ibenholt

kan vel hende du trenger å bytte flere da...

 

kanskje andre sida må byttes også

 

Det kan det jo selvfølgelig være men rart at ikke Møller Ensjø fant det ut da den var inne for forstillingsundersøkelse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde ikke du inne bilen til garantibytte av disse armene??

 

i så fall så bytter dem vel kun det som strengt tatt er nødvendig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Vidar Ibenholt

hadde ikke du inne bilen til garantibytte av disse armene??

 

i så fall så bytter dem vel kun det som strengt tatt er nødvendig...

 

Ja det stemmer de ble byttet på garanti.

 

Skulle ikke forundre meg om det var noe galt på andre sia som den ikke tok eller sa ifra om.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du kan jo raskt sjekke bærearmene selv ved å jekke opp og prøve å vrikke på hjulet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal nok prøve det vet du. Får vel sette bilen inn på verkstedet igjen for å finne ut hvorfor den "kutter" på 140 men først må jeg bryte fartsgrennsa (får håpe ikke onkel leser dette)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.