Anbefalte innlegg

Har fått en ganske kraftig "klonkelyd" frå høgre framhjul.

Lyden oppstår når eg svingar (litt) kraftig til venstre for så å rette opp igjen. Kan høyres ut som eit sykkelhjul som blir punktert med stor kraft. (Er dårlig på å forklare lydar) Det var nokon som snakka om drivledd/aksling eller noko i den dur... Kan det vere det? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal ikke se bort i fra at det er drivleddet ditt,

har det samme problemet på min a4, utrolig udigg klonkelyd..

 

 

Mvh Kurt M Lundquist

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok.., veit nokon om dette er ein dyr del?

Vanskelig operasjon å bytte det?

Nokon som har andre formeiningar om kva det kan vere? :rolleyes:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er et drivledd (eller drivknute, som det ofte kalles) så er den forholdsvis dyr (til alle biler). Fra underkant av tusing på Biltema, uhørte priser på din Audi-pusher.

 

Hvis drivleddet er dårlig, så burde du også kunne høre knatrelyder ved fullt rattutslag. Er det ellers noen andre symptomer, som uregelmessigheter i styringen? Kan du kjenne klonket i rattet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette har vært oppe før, og der har det vært foreslått bl.a fjærbeinslager, drivknute, løse hjulbolter og hjullager! Har selv samme lyden og tror mest på fjærbeinslageret! Drivknuten skal vel ikke lage bare et klonk, men flere metalliske "klikkelyder" hvis den er defekt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har litt uregelmessig styring ja. Dreg kanskje litt mot venstre og tar nokre bra avgjersler av og til, men det kan vel vere sporing også? Køyrer på 215/45/17... Får lyden berre når eg svingar til venstre og rettar opp igjen. Innbiller meg også at eg får lyden ein sjelden gong når eg køyrer over humpar, men det kan også vere at humpen har vore rett etter ein venstresving. (Som eg synes høres logisk ut, når eg tenker på kor eg har køyrt opp i humpar)

 

Føler ingenting på rattet...

 

Fjærbeinslager er det ikkje. Det har eg allerede bytta!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan ikke være en av foringene på bærebruen på høyre side som er gåen da?

Har hørt om folk som har fått klonkelyder når de svinger når en av foringene på bærebruen har tatt kvelden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spes det med vandringen er symptom på dårlige foringer.. Rister det i rattet når du bremser? Har du forsøkt å jekke opp bilen og ristet i hjulene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trur ikkje det kan vere foringane heller. Dei bytta eg rett før jul...

Jekka opp bilen forrige veke og lakka kalipperane mine framme. Då prøvde eg å rive og slite litt i dekket, men det bevegde berre på seg tilsvarande det det ville ha gjort til vanlig :P (Rattet bevegde seg når eg røyvde på dekket) Trur eg går for å prøve å skifte drivleddet.

 

Er det nokon måte eg kan finne ut om det virkelig er drivleddet eller ikkje? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Sture Nerhus

Trur ikkje det kan vere foringane heller. Dei bytta eg rett før jul...

Jekka opp bilen forrige veke og lakka kalipperane mine framme. Då prøvde eg å rive og slite litt i dekket, men det bevegde berre på seg tilsvarande det det ville ha gjort til vanlig :P (Rattet bevegde seg når eg røyvde på dekket) Trur eg går for å prøve å skifte drivleddet.

 

Er det nokon måte eg kan finne ut om det virkelig er drivleddet eller ikkje? : klø :

Som nevnt tidlegare, kjem det som oftast ein hard tikkelyd av drivknuten ved fullt rattutslag. Dersom dette "klonket" ditt kun kjem ein gong ved oppretting etter rattutslag, ville eg ha mistenkt fjørbeinslageret. Dersom dette går tregt, må fjøra vridast til eit visst punkt før lageret går rundt, og lyden som då kjem, er frå fjøra. Klonk, spoing osv... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Hermann Stakseng

Som nevnt tidlegare, kjem det som oftast ein hard tikkelyd av drivknuten ved fullt rattutslag. Dersom dette "klonket" ditt kun kjem ein gong ved oppretting etter rattutslag, ville eg ha mistenkt fjørbeinslageret. Dersom dette går tregt, må fjøra vridast til eit visst punkt før lageret går rundt, og lyden som då kjem, er frå fjøra. Klonk, spoing osv... :)

 

Som sagt, i alle fall ein gong oppom her. Nei, det er ikkje fjørbeinslageret. Det har eg allerede bytta, fordi eg trudde det var det då lyen oppstod! Så prøv igjen! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har bytta fjørbeinslager, men likevel så får jeg en klonkelyd når jeg kjører ned fra kanter. Da slår antakelig skåla over dempertårnet ned i tårnet. Dette er vi vel kommet frem til er riktig....

 

At bilen trekker litt til sidene kan være dårlig justert forstilling/slakke i foringer, og også drivknute. I starten kan det komme klikkelyder fra knuta, etterhvert som den slites mer blir det metalliske skrapelyder. Knute til en 5'er typ85 koster ca 1700 inkl vacn-rabatt på møller, trekk i fra ca 400 som du får i pant på den gamle. Mulig det er andre priser på typ89/b4.

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har "fjærspenn" da?

Eller kan det kanskje være demperen som begynner å bli gåen? Jeg har fått en tilsvarende lyd bak til meg. Den kommer når jeg svinger og kjører over ujevnheter. Og dette har vel "vi" blitt enige om at det er mest sannsynlig demperen som har tatt kvelden (eller at jeg har fått luft i demperen).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eskild Leikanger

Du har "fjærspenn" da?

Eller kan det kanskje være demperen som begynner å bli gåen? Jeg har fått en tilsvarende lyd bak til meg. Den kommer når jeg svinger og kjører over ujevnheter. Og dette har vel "vi" blitt enige om at det er mest sannsynlig demperen som har tatt kvelden (eller at jeg har fått luft i demperen).

 

Jepp, det er nok demparen trur eg.

Snakka med Møller og dei sa at det ikkje var drivleddet, for det ville lage ein jamn "klakkelyd" heile tida... Så snakka eg med det lokale verkstedet her og dei trudde at det kunne vere demparen som var ødelagt eller noko som var laust på den, som måtte skruast til. Berre ga bilen til dei eg :P Så nå får eg det reparert ;)

 

Og Eivind (Windspoll) Snakka med som sagt med møller. Kosta 2007,- for eit drivledd : faint :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Sture Nerhus

Jepp, det er nok demparen trur eg.

Snakka med Møller og dei sa at det ikkje var drivleddet, for det ville lage ein jamn "klakkelyd" heile tida... Så snakka eg med det lokale verkstedet her og dei trudde at det kunne vere demparen som var ødelagt eller noko som var laust på den, som måtte skruast til. Berre ga bilen til dei eg :P Så nå får eg det reparert ;)

 

Og Eivind (Windspoll) Snakka med som sagt med møller. Kosta 2007,- for eit drivledd : faint :

 

Jeg har også vært nede med fjærbeinet en gang, for å stramme til. Men det var ikke mulig å stramme mer, så jeg tok alt sammen fra hverandre. Skrudde tight sammen igjen, men lyden er fortsatt den samme. Virker nesten litt ukompakt hele greia....Får få noen med lik bil til å prøve den nede på våler, håper jeg, så kanskje jeg får svar på om noe er galt eller ikke....

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har slik lyd fra høyre side foran jeg og....

har byttet:

demper, fjerbeinslager, bærekuler,styrestag, foringer på bærebru og krenginshemmer... men lyden er der stadig, men jeg også syntes det virker som om fjærbeinslageret sitter litt løst, men er ikke mulig å stramme mer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virka som om demparen ikkje var godt nok skrudd fast, så heile demparen måtte skruast ut med meg. Då demparen blei skrudd ut, blei det oppdaga at ei foring på bærebrua var det masse slark i. Ikkje i sjølve foringa, men i festet. Så her må det til ei ny bærebru.. :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Sture Nerhus

Virka som om demparen ikkje var godt nok skrudd fast, så heile demparen måtte skruast ut med meg. Då demparen blei skrudd ut, blei det oppdaga at ei foring på bærebrua var det masse slark i. Ikkje i sjølve foringa, men i festet. Så her må det til ei ny bærebru.. :(

 

Har du mulighet til å ta et bilde eller legge ut et delenr på denne delen? Foringene som bolten som holder bærearma går igjennom, blir pressa inn i arma med min. 5 tonns trykk. Har godset i bærearma utvidet seg slik at denne foringa ikke sitter godt?

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, her snakkar du i tunger for meg :P

Ikkje eg som byttar bærearma, men eit autorisert verksted. Litt for komplisert for meg dette her. Han mekanikaren (Audi-freak med S4) som skal fikse det sa at det var ødelagt i eit feste der det gikk tre boltar gjennom. Det festet var ødelagt slik at når han skrudde laus demparen vridde heile bærearma seg.

 

Kan det stemme det eg skriv? : klø :

Har ikkje så altfor mykje peiling.

 

Trur det blir ei bærebru frå Veng og ikkje original. Meina at den hadde delenummer 00 17 36. (KAN vere feil)

 

Håpe at det var i alle fall til litt hjelp :rolleyes: ;):P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da skjønner jeg hva du mener. Den delen du snakker om sitter ytterst på bærearma, mao skrudd fast der, med tre bolter igjennom bærearma. I denne delen igjen fester man bærekula. Jeg bytta en slik på min, da den ene bolten, de tre sitter på ei plate som legges oppå bærearma, knakk når jeg løsna mutteren. Kosta 90 kr. Men: De hullene som boltene går igjennom er ovale, slik at det er mulig å justere camber bl.a. Så om mutrene ikke er trukket til, så vil denne plata også vri seg når man strammer fjærbeinet. Om hullene er ovale, er alt som det skal være med bærebrua di. Må bare stramme boltene litt.

 

Den plata med boltene i koster 90 kr på møller.

 

mvh

 

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, fortsatt litt vanskelig å forstå, men blei litt klokare ;) Han mekanikaren skulle i alle fall kjøpe ei ny bærebru og sette på den.

 

Tek det lang tid å bytte bærebru? (Har skrekk for STOR rekning :P)

 

Får berre håpe at lyden forsvinn no då... :rolleyes:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sikker på at han mener bærebru og ikke bærearm? Det er to helt forskjellige ting. Ingen ting i bærebrua som er festa til fjærbeinet, så det må være bærearma. Tar ikke lang tid å skifte, men må sannsynligvis presse inn to foringer i brua før den monteres, om de ikke følger fra fabrikk. Foringene koster ca 150kr stk. mener jeg å huske.

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm... det kan vere bærearm. Delenummer 00 17 36 på VENG

 

Og der står det bærearm når eg sjekkar ja. Bærearma må byttast ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.