Anbefalte innlegg

Har problemer med lading.

 

Bilen lader stort sett bra når jeg starter opp, men ved ca 3000rpm kutter ladinga og voltmeteret faller til 11V (batteriets spenning)

Det skjer ofte i nedoverbakke når hjulene og tyngdekraften drar motoren rundt eller når jeg ligger i 100 i 5 gir.

Når det da først detter ut er det vanskelig å få den til å lade igjen, men å sette i fri, ruse opp og la den falle til 800rpm hjelper noen ganger...

 

Er dette reima? (den er morken, og hører en liten reimlyd fra den)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan stramme reima med å bruke strammebolten på dynamoen (flytter dynamoen bort fra motoren). Om det ikke hjelper, bytt børster m/regulator (sitter i samme enhet). Børstene koster 100-150 hos Torshov o.l.

 

Om dette ikke hjelper er det enkleste å skaffe en dynamo fra høgger, da "vinninga går opp i spinninga" med å mekke på en slik gammel sak. Bytta på min nå i vinter etter masse kødd, ville ikke lade før jeg rusa opp på 4000 en gang etter oppstart. Til slutt lada den ikke i det hele tatt....

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg setter en tier på regulatoren eller reima..

 

Er det hele dynamoen lukter det penger..

 

Reima er ganske slitt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville prøvd å byttet reima først jeg. Det bør du jo gjøre uansett om dynamoen er gåen eller ikke, visst det er slik som du sier at den er svært slitt.

Hvis reima er slakk, så kan det hende at den greier å "dra med seg" dynamoen på "lavt turtall", men når du går opp i turtall (over 3000rpm skrev du vel), så vil reima bare begynne å slure, og dreiehjulet bare spinne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Eskild, bytt reima først, den er tross alt det billigste i ladesystemet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har reima allerede, siden jeg skal bytte alle reimene ved en anledning..

 

Fikk på litt silikonspray, og nå funker den opp til ca 4-5000 uten problemer..

 

*håpe på at det "bare"(tar jo 100år å bytte) er reima*

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reima skal være forholdsvis enkel å bytte. Den sitter ytterst av alle reimene på motoren, samt at det bare er to bolter på dynamoen, som må skrues litt ut, for å slakke den nok til å få reima av.

 

Dynamo på høggern koster opp til 1000 kr, ny fikk jeg pris 2100 (inkl pant på den gamle ca 1000). Men det var en firmaavtale jeg kunne benytte. Uten spesielle rabatter blir det ca 3000.

 

jeg valgte høggern.....

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.