Anbefalte innlegg

Hva vil ET si? Jeg vet jo hva det vil si men høye og lave tall?. Jeg har ET 37 på bilen. Men hvis jeg setter på ++ si ET 45 eller ET 30. Vil høye tall bygge mere innover eller utover? Saken er at jeg ser etter nye vinter felger. Og får å få de lenger ut mot skjermen (siden de er smale) skal jeg kjøpe felger med høyere eller lavere ET?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo lavere tallet er, jo mer bygger felgen utover.

 

Eks: ET 30 på min, ligger kant i kant med skjermbuen, ET 45 ligger langt innafor skjermbuen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innpress er avstanden fra kontaktflaten med navet til midten av felgen, så f.eks bred felg med lavt innpress betyr at det vil bygge mer ut, og motsatt.

Så jo lavere avstand det er mellom disse to (ET), jo mer vil det bygge utover i hjulbuen.

 

innpress.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva vil ET si? Jeg vet jo hva det vil si men høye og lave tall?. Jeg har ET 37 på bilen. Men hvis jeg setter på ++ si ET 45 eller ET 30. Vil høye tall bygge mere innover eller utover? Saken er at jeg ser etter nye vinter felger. Og får å få de lenger ut mot skjermen (siden de er smale) skal jeg kjøpe felger med høyere eller lavere ET?

 

Hei

Dersom det å kjøre lovlig er et poeng, så kan du maksimalt endre sporvidda 15mm, mao. 7,5mm på kvar side.

No veit eg ikkje kva som er standard innpress på S6-en, men på min S4 (-93mod) er det 45mm. Det minste innpresset eg har lov å ha er mao 37,5mm, men dei godtok ET37 hos biltilsynet.

 

PS: Har høyrt at endrar man sporvidda for mykje, aukar belastninga på hjullagera mykje og dei vil slitest fortare. Nokon som kan bekrefte/avkrefte dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med TÜV-papirer kan du få godkjent sporviddeendring ut over 15mm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ET37 org på min. Så det du mener er at jeg kan sette på ET30 da uten videre godkjenning?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten videre og uten videre....

 

Hvis man kun ser på ET, så ja ET30 kan settes på uten videre "dikkedarer" på en bil med ET37 originalt.

MEN - det er alltid et men.

Mitt helt personlige synspunkt er at man alltid bør få slike endringer ført inn vognkortet, for da unngår man eventuelle spørsmål og problemere ved både teknsikse kontroller og EU-kontroller (PKK).

 

Hjula skal jo ikke stikke utafor skjermene da.

Ikke bør de subbe i hjulbuene ved full fjæring heller.

 

Dette har for øvrig vært diskutert opp og i mente gjentatte ganger tidligere.

 

Søk, og du skal finne.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ET37 org på min. Så det du mener er at jeg kan sette på ET30 da uten videre godkjenning?

 

Jeg har ET 30 Knut Erik, funker fett det, men godkjenning har vi ikke sett ;)

 

Er ikke maks fravik til godkjent 5 pr side tro: klø : for godkjenning..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ET 30 Knut Erik, funker fett det, men godkjenning har vi ikke sett ;)

 

Er ikke maks fravik til godkjent 5 pr side tro: klø : for godkjenning..

 

7,5mm på en siden Trond, 15 totalt på en aksling altså.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten videre og uten videre....

 

Hvis man kun ser på ET, så ja ET30 kan settes på uten videre "dikkedarer" på en bil med ET37 originalt.

MEN - det er alltid et men.

Mitt helt personlige synspunkt er at man alltid bør få slike endringer ført inn vognkortet, for da unngår man eventuelle spørsmål og problemere ved både teknsikse kontroller og EU-kontroller (PKK).

 

Hjula skal jo ikke stikke utafor skjermene da.

Ikke bør de subbe i hjulbuene ved full fjæring heller.

 

Dette har for øvrig vært diskutert opp og i mente gjentatte ganger tidligere.

 

Søk, og du skal finne.....

Får si det på en annen måte da så det kansje blir lettere og forstå. Har 8,5" brede sommer felger på ET37 som jeg synes ligger perfekt i hjulbuen. Når jeg kjøper meg vinter felger nå så REGNER jeg med at jeg går for 7,5" bredde. Hvis jeg da regner 1" smalere felger og deler det på inner kant og ytterkant med samme ET så vil da vinter felgene ligge 1/2" lenger inn i hjulbuen. Derfor undersøker jeg litt hva ET jeg burde kjøpe på 7,5" felgen for å få den ut den 1/2" en igjen. Siden 8,5" ligger perfekt (synes jeg) i hjulbuen. Hvem ET skal jeg da kjøpe for å få tillsvarende utseende på 7,5" ere?

 

Edit: 1/2 " er jo 12,5 mm. Så hvis jeg kjøper ET 30 så flytter jeg jo hjulet 7 mm lenger ut. Da ser det bedere ut sammtidig som at det er innenfor grensa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får si det på en annen måte da så det kansje blir lettere og forstå. Har 8,5" brede sommer felger på ET37 som jeg synes ligger perfekt i hjulbuen. Når jeg kjøper meg vinter felger nå så REGNER jeg med at jeg går for 7,5" bredde. Hvis jeg da regner 1" smalere felger og deler det på inner kant og ytterkant med samme ET så vil da vinter felgene ligge 1/2" lenger inn i hjulbuen. Derfor undersøker jeg litt hva ET jeg burde kjøpe på 7,5" felgen for å få den ut den 1/2" en igjen. Siden 8,5" ligger perfekt (synes jeg) i hjulbuen. Hvem ET skal jeg da kjøpe for å få tillsvarende utseende på 7,5" ere?

 

Edit: 1/2 " er jo 12,5 mm. Så hvis jeg kjøper ET 30 så flytter jeg jo hjulet 7 mm lenger ut. Da ser det bedere ut sammtidig som at det er innenfor grensa.

 

Ikke helt sikker her, men jeg mener ET er det felgen bygger ut, uansett om man har 6" eller 9" så bygger de likt ut, tror ivertfall det er sånn, at ET er det som symboliserer hvor langt ut felgen går fra navet.. Jeg har 9" brede med 30 innpress :D trodde ikke det gikk før jeg fikk dem på, men det kaller jeg "nice fit"

 

7,5mm på en siden Trond, 15 totalt på en aksling altså.

 

Det var sånn det var ja..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Så hvis jeg kjøper 37ET nå på vinterhjulene så ligger de like langt ut mot buen som 8,5" gjør? Bare at de ikke bygger så mye innover?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener på det er sånn ja, spør dekkforhandler.. Merkelig at ikke Runar K har innlegg her enda :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knut-Erik, du sier du har ET37 på bilen din i dag.

Er dette originalt innpress, dvs. det samme som står i vognkortet?

 

Har kikka litt i "familiealbumet" og finner mange felger til din bil med ET40 og ET45.

 

Dette har litt betydning hvis du i tillegg til at ting skal se bra ut, samtidig ønsker at ting skal være lovlig og kunne godkjennes.

 

 

Så tilbake til sprøsmålet ditt.

 

En 7,5" felg med ET37 vil bygge 12,5mm mindre utover enn en 8,5" felg med ET37.

Med ET30 vil en 7,5" felg bygge 5,5mm mindre utover i forhold til den samme 8,5" felgen med ET37.

 

MEN - som sagt, den som ønsker å gjøre dette etter boka, må sjekke hva originalt innpress er iht. bilens vognkort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke helt sikker her, men jeg mener ET er det felgen bygger ut, uansett om man har 6" eller 9" så bygger de likt ut, tror ivertfall det er sånn, at ET er det som symboliserer hvor langt ut felgen går fra navet..

 

Nei, dette stemmer ikkje. Studer skissa i post 3, så har dere forklaringa... ;)

Det er senteret i felgen (midten på dekkets rullebane) som er pressa innover (inn-press) i forhold til felgens montasjeflate... : rolleyes

 

Ok. Så hvis jeg kjøper 37ET nå på vinterhjulene så ligger de like langt ut mot buen som 8,5" gjør? Bare at de ikke bygger så mye innover?

 

Nei, men som du skreiv tidligare, du skal kunne sette på ET30 uten videre godkjenning hvis det er ET37 som står i vognkortet som orginalt...

 

Eg fikk nettop skrevet ut nytt vognkort, der 4 forskjellige felgstørrelser med dekkdimensjon stod opplista, men det står ingenting om ET på desse, Eg var rimelig spent på om dei godtok ET37 sidan det orginalt er ET45(1mm for mykje endring av sporvidda). Dei sjekka det ikkje en gang. :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

PS: Har høyrt at endrar man sporvidda for mykje, aukar belastninga på hjullagera mykje og dei vil slitest fortare. Nokon som kan bekrefte/avkrefte dette?

 

Dett stemmer nok det , får du lavere ET, så vil jo fysikkens lover om kraft ganger arm gjelde. Du får en lengre arm som virker på hjullageret, og bilens vekt (kraft) er jo den samme, ergo mere belastning på hjullageret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er jeg og med..

 

Godt forklart Skeide.. : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står foresten at min innpres er 37 forran og 37 bak i vognkortet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står foresten at min innpres er 37 forran og 37 bak i vognkortet.

 

Da er original innpress på bilen din 45.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er original innpress på bilen din 45.

 

???

 

Kan du utdype den konklusjonen?

 

Min bil skal ha min. innpress 55mm ifølge vognkortet, og det er originaltinnpresset på min.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

???

 

Kan du utdype den konklusjonen?

 

Min bil skal ha min. innpress 55mm ifølge vognkortet, og det er originaltinnpresset på min.

 

Det er kanskje fordi at selv om en bilen er typegodkjent med en smalere og mindre felg som har høyere offset.

 

Selv om bilen min kom fra fabrikk på 8x18 ET45 med 245/40, så står det 7x16 ETXX med 205/55 16 i vognkortet.

 

At bilen din ikke kan bruke felger med ET50 er vel en liten overdrivelse, ala "bilen din blir håpløs å kjøre med 18 tommere" ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er original innpress på bilen din 45.

 

Både riktig og galt på en måte. Som riktig fordi alle Audi type C4 har 45 som innpress originalt. Men siden bilen det her er snakk om ble levert fra fabrikk med Avus 7,5x16" som har innpress 37, er det dette som står i vognkortet (selv om det ikke er noe forskjell på nav etc).

 

NB: Tar med dette utgangspunkt i at det er ET37 det står under innpress originalt i vognkortet og IKKE under merknader til alternativt innpress/felg. Egentlig en glipp under registrering i Norge men det er nå så...

 

Med dette sagt betyr det at (etter loven) max endring av sporvidde på bilen til Knut-Erik kan være 15mm i forhold til de oppgitte ET37. Så mens MIN bil etter loven kan bruke minimum ET 38 kan Mr. Jacobsen kjøre med så lavt som ET30. (misunnelig : bråk : )

 

Men en må heller ikke glemme dekkbredden i alt dette. Kanskje ikke så nøye når det "bare" er snakk om vinterdekk og null strekk men likevel. :)

 

Hvis en følger Svein Olav sitt eksempel med 8,5 ET37 (FELG 1) kontra 7,5 ET30 (FELG 2): Her vil FELG 1 som sagt bygge 5,5mm lengre UT enn FELG 2. Men hvis begge disse felgalternativene har 225mm bredde på dekket, vil dekket på FELG 2 bygge 7 mm lengre UT enn FELG 1 (pga 7 mm lavere ET). Er kanskje ikke så nøye i denne sammenheng, men i kombinasjon med god senk er dette viktige ting å tenke på. Er jo som regel dekket som subber, ikke felgen. :rolleye:

 

Detta blei kanskje et litt langt og unødvendig innlegg for noe som er diskutert utallige ganger før. Men men....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Både riktig og galt på en måte. Som riktig fordi alle Audi type C4 har 45 som innpress originalt. Men siden bilen det her er snakk om ble levert fra fabrikk med Avus 7,5x16" som har innpress 37, er det dette som står i vognkortet (selv om det ikke er noe forskjell på nav etc).

 

NB: Tar med dette utgangspunkt i at det er ET37 det står under innpress originalt i vognkortet og IKKE under merknader til alternativt innpress/felg. Egentlig en glipp under registrering i Norge men det er nå så...

 

Med dette sagt betyr det at (etter loven) max endring av sporvidde på bilen til Knut-Erik kan være 15mm i forhold til de oppgitte ET37. Så mens MIN bil etter loven kan bruke minimum ET 38 kan Mr. Jacobsen kjøre med så lavt som ET30. (misunnelig : bråk : )

 

Men en må heller ikke glemme dekkbredden i alt dette. Kanskje ikke så nøye når det "bare" er snakk om vinterdekk og null strekk men likevel. :)

 

Hvis en følger Svein Olav sitt eksempel med 8,5 ET37 (FELG 1) kontra 7,5 ET30 (FELG 2): Her vil FELG 1 som sagt bygge 5,5mm lengre UT enn FELG 2. Men hvis begge disse felgalternativene har 225mm bredde på dekket, vil dekket på FELG 2 bygge 7 mm lengre UT enn FELG 1 (pga 7 mm lavere ET). Er kanskje ikke så nøye i denne sammenheng, men i kombinasjon med god senk er dette viktige ting å tenke på. Er jo som regel dekket som subber, ikke felgen. :rolleye:

 

Detta blei kanskje et litt langt og unødvendig innlegg for noe som er diskutert utallige ganger før. Men men....

 

Godt resonert, dette er essensen i hvorfor man velger strekt dekk på bred felg og ET betyr nesten alt i hvordan dette blir seende ut.

 

Ja det er som regel dekket som subber og ikke felgen, men har fått til at felgen bakskjermen direkte også, anbefales ikke! 9,5x20 med 225/30 20 var kanskje litt mye...:rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.