Anbefalte innlegg

Har noen 16" Azev A jeg lurte på å lakere hvite... hvordan skal dette gjøres for best resultat...og gjerne slik at det er mulig å rekke det innen våler, en kamerat kan få ordnet pulverlakkering, men det er noe vente tid antagligvis.....

 

Noen som har forslag?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du et sted og stå kan jeg ta meg lakk sprøyta og maling hjem fra jobben til uken:)

 

Bor jo ikke så langt fra hverandre heller så.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil anbefale deg pulverlakkering, mye bedre holdbart på felger.

Lakkerte mine felger med vanlig lakk i hvit. Og etter sommeren så var det masse stein sprut i lakken på felgen. Så hadde jeg værtdeg så hadde jeg ventet og fått de pulver lakkert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pulverlakk er knall. Har kjørt hele vinteren med mine, og frem til nå faktisk, og enda ikke en eneste steinsprut på de. Legg et lag med klarlakk over, så får du fint gjennskinn i de også. Lette å holde rene blir de i hvertfall.

 

Men gjør godt grunnarbeid. Om felgene er lakkert med våtlakk fra før, kan du risikere at våtlakken koker når felgen/pulverlakken varmes opp. Tror det er noe ovnlignende greier, blir i hvertfall 200 grader for at lakken skal tørke. Vanlig for våtlakk er vel 40-60 (lakkboks).

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pulverlakk : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar...venter til etter våler jeg da for å får de lakkert...

 

men takker så mye for tilbudet Andres....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør få dem glassblåst før du lakker :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går greit å sandblåse, men da må man legge to lag med pulverlakk. Pulverlakkering blir det dessuten en struktur i, i motsetning til våtlakk som blir glatt. Jeg starta med å glassblåse, men da målet var å fjerne all lakk osv på felgen, ble det i meste laget med arbeid. Sto vel kanskje 25(!) timer på hver felg, før jeg sendte de til sandblåsing. Men om du vet at felgene er lakkert med pulverlakk, så går det greit å glassblåse slik at du ikke har noen ujevnheter i overflaten.

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

//Off-Topic//

 

Korleis virkar pulverlakkering? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Sture Nerhus

//Off-Topic//

 

Korleis virkar pulverlakkering? : klø :

 

Fungerer akkurat slik en vanlig lakk gjør, men styrken/holdbarheten er enormt mye bedre. Pulverlakk er vanlig å bruke i industrien, på utendørs metallkonstruksjoner og plater. Om du lakkerer ei tynn lita metallplate, så kan du bøye denne uten at lakken sprekker opp. Med vanlig våtlakk vil godset da bli ubeskyttet, og følgelig begynne å ruste.

 

Pulverlakkering utføres kun hos autoriserte verksteder. Sarpsborg karosseri, som reklamerer med retting og lakking av felger, bruker kun våtlakk til info.

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Sture Nerhus

//Off-Topic//

 

Korleis virkar pulverlakkering? : klø :

 

Så når de gjorde dette på American Chopper på Discovery, de glassblåser først felgen, så sprøyter de felgen med pulver som er magnetisk ladet og som fester seg til felgen, deretter "baker de felgen i en stor ovn" (vet ikke hva de mener med det siste, om den bare står og tørker i ett varmt rom eller om den faktisk blir varmet opp i en ovn).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Magne Gunleiksrud

Så når de gjorde dette på American Chopper på Discovery, de glassblåser først felgen, så sprøyter de felgen med pulver som er magnetisk ladet og som fester seg til felgen, deretter "baker de felgen i en stor ovn" (vet ikke hva de mener med det siste, om den bare står og tørker i ett varmt rom eller om den faktisk blir varmet opp i en ovn).

 

Blir varmet opp til 200 grader i noe som man vel kan kalle en kombinasjon av ovn og et varmeskap.

 

OT: Mye bra på Discovery ja, bl.a. AC.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mr. Lindgren ser ut til å ha svaret på alt :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eivind Windspoll

Det går greit å sandblåse, men da må man legge to lag med pulverlakk. Pulverlakkering blir det dessuten en struktur i, i motsetning til våtlakk som blir glatt. Jeg starta med å glassblåse, men da målet var å fjerne all lakk osv på felgen, ble det i meste laget med arbeid. Sto vel kanskje 25(!) timer på hver felg, før jeg sendte de til sandblåsing. Men om du vet at felgene er lakkert med pulverlakk, så går det greit å glassblåse slik at du ikke har noen ujevnheter i overflaten.

 

mvh

 

Glassblåsing gir det beste resultatet for alu. felger.

Og pulverlakk er jo heller ikke akkurat lik våtlakk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glassblåsing er så absolutt å anbefale, men i hvertfall på mine felger fra 1989 (!) var det ikke mulig å finne ut om det var våtlakk eller pulverlakk. Dermed måtte alt bort, i hvertfall der det ville bli synlig. Og å glassblåse alt på en felg, slik at bare godset er igjen, tar som sagt laaaang tid. Nå viste det seg at det var pulverlakk fra fabrikk, da det som var igjen av lakk, "hjulbanen" (i hvertfall der dekket sitter...) , ikke "kokte" når jeg fikk de pulverlakkert felgene.

 

Fin side den Per viser til, brukte den endel mens jeg holdt på med felgene sist høst.

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kenneth Jensen

Mr. Lindgren ser ut til å ha svaret på alt :P

 

I dette tilfellet var det Google som hadde svaret ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.