Vindushever - snart defekt?

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en Audi A6 99, hvor vindushevermekanismen på høyre fordør er i ferd med å takke for seg. Jeg regner ikke med at det er motoren det er noe galt med for den går, den bare jobber mye tyngre enn på de andre vinduene. Hvordan kan jeg eventuelt utelukke at det er motoren?

 

Er det noen som har erfaring med dette? Noen som vet hvor jeg kan få tak i denne vindushevemekanismen, eller motor til en hyggelig pris, og sist men ikke minst er det noen som har byttet dette - er det en omfattende jobb?

 

Takknemlig for innspill/hjelp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Espen Ferbu

Hei

 

Har en Audi A6 99, hvor vindushevermekanismen på høyre fordør er i ferd med å takke for seg. Jeg regner ikke med at det er motoren det er noe galt med for den går, den bare jobber mye tyngre enn på de andre vinduene. Hvordan kan jeg eventuelt utelukke at det er motoren?

 

Er det noen som har erfaring med dette? Noen som vet hvor jeg kan få tak i denne vindushevemekanismen, eller motor til en hyggelig pris, og sist men ikke minst er det noen som har byttet dette - er det en omfattende jobb?

 

Takknemlig for innspill/hjelp

 

Du kan kanskje plukke av innertrekket og smøre opp de glideskinnene inni døra, det kan umulig skade.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min 97 passat så har jeg måtte bytte ut skinne/vaier opplegget på begge sider foran med ett års mellomrom.

De gikk litt tungt hos meg før det røk også, det som skjedde til slutt var at vaieren røk (med masse morsomme ulyder). Når jeg byttet den første og så at vaieren var rusten (6 år med fuktig luft...) så åpnet jeg på førerdøra og smurte opp opplegget der også, men vaieren der hadde allerede antydning til å flise seg opp. Førerdøra holdt ca 1 ett år etter jeg smurte opp (den røk nå i januar). Motorene var like fine.

Det som er sykt er de ikke selger vaieren løs (det er ikke noe problem å bare demontere den), men kun hele metallplata med skinner, trinser, vaier og alt. Da blir det selvfølgelig en del dyrere, tror det kostet rundt en tusenlapp per dør.

 

BB

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan oppfører ruta seg?

Stopper den halvveis og går ned igjen ?

 

Somregel på de bilene går vinduet ut av skinnene, og det kan virke som det er dårlig motor.

 

En grei forklaring for hjemmemekking :

http://www.audiworld.com/tech/int45.shtml

 

HTH

 

Kjetil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis den er kjøpt etter 17.6.99 så har du 5 års reklamasjonsrett på vinduet. Så lenge det ikke er brukerfeil, men det er det vel ikke siden det er snakk om vinduet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har samme problem på høyre framdør fattern også. det er en a6 99-mod. Den går litt opp, men møter motstand så den går ned igjen. Har fått høre at motoren må byttes, men det synes jeg også høres rart ut. Får vel prøve litt hobbymekk en gang de er bortreist...ellers er nok det lite aktuelt ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Evind nevner, så har jeg samme problem. Ruta går sakte oppover, til den møter motstand, så går den ned igjen. Irriterende!

 

Skal forsøke å smøre opp vaierne...det hjelper sikkert en liten stund

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat samme problemet, måtte skaffe den lille plastikk delen i nevnte artikkel på audiworld, og etter det var alt OK. Ltt jobb med å stille inn døren igjen etterpå, men maks 2-4 timer for hobbymekanikeren.

 

Enkel test for å se om det er motoren, er å dra litt i ruta oppover, så den kommer inn i riktig spor. Er den "frisk" og fin derifra og opp, er det ganske sikkert guidene som sklir ut.

 

HTH

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært borti dette problemet på et par biler, ordnet det veldig enkelt med å spraye siliconspray på pakningen rundt vinduet, bare kjør vinduet helt ned og spray, tar ca 15 sek. !!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært borti dette problemet på et par biler, ordnet det veldig enkelt med å spraye siliconspray på pakningen rundt vinduet, bare kjør vinduet helt ned og spray, tar ca 15 sek. !!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.