Trasig klima---på 94 80 Avant

Anbefalte innlegg

Tenkte og få has på den kranglende klima'n når jeg kommer meg hjem fra N.sjøen.

Har to problemer:

1. en defekt temp sensor.

2. Kompr. starter ikke.

 

-Annlegget er nettopp fylt opp.

-Trykksensorer er sjekket, og de er ok.

-Komp. vil ikke starte pga. feilmelding fra en trykksensor?

-Feil på en luft temp. sensor, viser -49.

 

Er en temp sensor ett eller annet sted i luft-anlegget. Denne er defekt og gir en temp på -49!! noe som gjør at coupe temp.reg blir noe tullete. Men jeg vet ikke helt hvor denne sitter. Ifølge akte skal den være rundt vifta ett sted. Men kan vel ikke umiddelbart se at den er der.

Noen som har tips? kunne tenke meg noen tips før jeg begynner og hive ut dashbord (i tilfelle jeg ikke trenger)).

 

Og så var det denne hersens kompr. som ikke vil starte. Har byttet trykksensor, men uten at feilmeldingen forsvant.

 

Trenger noen kjølende tips her!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg hadde også noen problemer med å få ac'n til å fungere på Golf'n min. Jeg trodde det var tomt for væske, men det viste seg at det var kompessoren som ikke ville starte. Sjekket at denne fungerte ved å koble den direkte på batteriet, og etter dette så har anlegget fungert fint.

 

Bare et lite tips dette da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tempsensoren sitter foran radiator på min bil. Så den burde du finne et eller annet sted foran i fangeren din.

Ang kompressoren kan det være en dårlig kontakt eller noe til trykk sensoren eller brudd i en kabel.

Sjekk evt om du kan starte kopressoren manuelt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jo tenkte og koble kompr. direkte for og se.

Men det er ikke det at den ikke vil starte, for det gjør den for så og slå seg av etter 1 sek. Så vil den ikke starte igjen, før evt jeg starter bilen på nytt. For så og gjøre det samme stuntet.

 

Men, vil det si at du egentlig bare tjuvkoblet kompr. koblet tilbake og så var alt ok??

 

Den temp.sensoren jeg nevnte ligger ett eller annet sted inne i luft annlegget. Har forstått det slik at den føler temp etter viften, men vet ikke hvor den ligger. har tatt ut hanskerommet og viften. Derfra er det ikke mulig og se noen sensor. Så regner jeg med at neste skritt er ut med dash om jeg ikke finner den noe annet sted.

 

På min ligger det to stk trykksensorer i påfyllingsrøret forann radiator. Begge disse er ok, Men allikevel er det registrert feil på trykk "Slirning eller blockage av AC kompressorns övertrycksventil".

Har målt litt i pluggen til sensorene. Jeg måler +11V. Har ingen referanse, så jeg vet ikke hva jeg skal se etter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du fått fikset det?

Noen løse tanker om problemene:

Jeg mener at kompressoren min går kun ca 1 sek når jeg prøver å starte den i utetemperaturer på under 3-4 plussgrader. Hvis da en av temp sensorene tror at det er -49 grader så kan kanskje det være grunnen til at kompressoren ikke går lenger?

 

Har du sett på lista for OBDkodene?(klimakodene, OnBoardDiagnostics). Der står det jo sensor i taket, instrumentpanel, i fronten osv. Siden du ikke finner sensorene så kan jo det hjelpe. Listene ligger forøvrig her:OBD + feilkodeskjema

 

Jeg kan sikkert hjelpe til med referanseverdier fra min klima, men da er det fint om du tar et bilde av hvor du måler for å få like målinger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Petter:

 

har ikke gjort noe enda (er i n.sjøen t.o.m 30 juni). Men skal ta en skikkelig gjennomgang med en gang jeg kommer hjem.

 

Har sjekket obd koder. Er endel feilkoder som dukker opp. Husker ikke alle i farten, men på den sensoren som kommer opp med -49, står det i listen at den sitter inne i annlegget etter vifta. Temp.verdier på den som sitter i taket og den i dash er ok. Også den som sitter bak fanger viser normal verdi.

 

Jeg har tro på at den som sitter inne i annlegget (-49), er med på og gjøre at klima'n regulerer feil (uten kmpressor på!). I AUTO (uten kompr.), så skal jo annlegget regulere temp til satt verdi når det for eks er kaldere (vinter). Men det gjør den ikke. Må nesten sette temp til max for at det skal komme god varm luft ut av dysene. Men da er det full guffe med varme.

 

Men hvorfor det kommer opp at ac's trykkventil er blokkert eller "slirer" finner jeg ikke noe ut av. Jeg regner med at det referer til den ene av de to trykksensorene som sitter i påfyllingsrøret. Vet ikke om/kan ikke finne noen flere trykk sensorer på systemet. Har saumfart akte også.

 

 

Ved testing av den ene av de to trykksensorene, så begynnte vifta og gå når jeg shortet pinnene i pluggen. Det skjedde ikke noe med en andre på den samme testen. Men jeg leser av ca +11Volt i pluggen ved tomgang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis sensoren inne i anlegget etter vifta registrerer lavere temperatur enn -4 kuttes kompressoren ut for å forhindre ising. Da tror jeg du har funnet problemet. Skift sensoren, og det blir sikkert bra igjen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så du tror ikke det er bare ute-temp sensoren som styrer dette?

 

Tanken var uansett og bytte denne sensoren inne i annlegget. Men gleder meg ikke, da det ser ut til at jeg må ut med dash for og komme til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet at den der også styrer AC-kompressoren.. På bilen til fattern kutter kompressoren iblant ut fordi temperaturen inni viftehuset blir for lav, det er det denne sensoren som styrer. Om den konstant gir signal om -49 er det ikke rart den ikke går..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet at den der også styrer AC-kompressoren.. På bilen til fattern kutter kompressoren iblant ut fordi temperaturen inni viftehuset blir for lav, det er det denne sensoren som styrer. Om den konstant gir signal om -49 er det ikke rart den ikke går..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, det høres bra ut. Er ihvertfall ikke av den dyre rep. sorten. Bare endel pes mht og ta ut dash.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, det høres bra ut. Er ihvertfall ikke av den dyre rep. sorten. Bare endel pes mht og ta ut dash.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

velvel, da fant jeg ut av det....ikke helt slik jeg forventet.

Etter og ha tatt ut hele dash, og ikke funnet noe sensor!!! gik jeg til VAG og fikk låne verkstedshåndboken. Der fant jeg jo da ut at den sensoren IKKE sitter i min bil, men på aby motoren. Så da mente verkstedsmannen at klima headunit måtte være byttet og ikke omprogrammert til rett motor.

 

Det viser seg da at alle klima uniter har samme delenummer, men forskjellig software alt etter motor/bil.

 

Så etter og ha fått rett software, fungerer alt! bortsett fra noen ulyder fra kompressor. Så alt er ikke ok enda! Den funker, men ved litt turtall kommer det stygge lyder fra kompr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.