Anbefalte innlegg

Har et hjullager bak som lager støy på Passaten. Jeg jekket opp bilen bak og kjenner en del slark på venstre side, men ingenting på høyre side. Det er litt vanskelig å høre om støyen kommer fra høyre eller venstre side bak, men er det grunn til å tro at det er det slarkete lageret som lager ulyden?

 

PS: Det er en syncro, så det er samme lager bak som foran (lukkede), ikke åpne lager med mulighet for stramming sånn som det er på 2WD.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er slarke på hjulet så er det nok ett lager som det kan være på tide å bytte ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal ikke være slakke i lukkede hjullager, mens åpne hjullager, som 2wd har bak, er godkjent med en minimal slakke (slik at hjulet går rundt lett). Du kan prøve å stramme til, er lyden der fortsatt må nok du også bytte...skal godt gjøres å stramme til slik at lageret går i stykker i hvertfall. Selv brukte jeg ei latmannsarm, kall det gjerne et rør, på 2 meter når jeg strammet til drivakslingen foran :D :D

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En tommelfingeregel når man skal stramme hjullager er at man skal stramme lageret så stramt at hjulet ikke går rundt, deretter skal man løsne det slik at det triller lett igjen. Da er hjullageret rett strammet. . .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eskild Leikanger

En tommelfingeregel når man skal stramme hjullager er at man skal stramme lageret så stramt at hjulet ikke går rundt, deretter skal man løsne det slik at det triller lett igjen. Da er hjullageret rett strammet. . .

Dette gjelder ved koniske lagre, noe Eyvind ikke har.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis støyen fra lageret forsvinner i en venstre-sving så er det venstre lager som er dårlig, tilsvarende i en høyresving, da er det høyre lager som er dårlig. Grunner er selvsagt fordi det blir mindre belastning på lageret i gitte svingretningen.

 

Jeg har også dårlig lager på bilen, høyre foran som er dårlig her. Heldigvis har Vålerbanen nesten bare høyresvinger, da ble det ikke så mye belastning på dette lageret under banekjøringen denne helgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

Hvis støyen fra lageret forsvinner i en venstre-sving så er det venstre lager som er dårlig, tilsvarende i en høyresving, da er det høyre lager som er dårlig. Grunner er selvsagt fordi det blir mindre belastning på lageret i gitte svingretningen.

 

 

Dette er ikke alltid riktig. Hadde det sånn på min, og gikk ut fra samme hypotesen. Byttet lageret som jeg trodde var dårlig, men lyden ble ikke borte. Etter å ha byttet alle lagrene, ble lyden borte når jeg byttet det siste! (selvfølgelig...) Dette var på høyre side foran, og lagerlyden min kom kun i høyresvinger. Tror dette kommer av at bilen var kjørt endel i Tyskland før den kom til Norge, og høye hastigheter kan slite lagrene på en annen måte enn norske veier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme erfaring, lyden ble borte i høyresvinger, det skulle tyde på at det var høyre lager som var dårlig. I dag la jeg meg i bagasjerommet for å høre etter mens en kamerat kjørte, og da hørte jeg tydelig at lyden kom fra venstre bakhjul. Det kan ha noe med indre og ytre lagerbane å gjøre og når det blir belastning på hvilken av dem..

 

Og ja, det er lukkede lagre som ikke har noen mulighet for stramming. Samme type som sitter på drivhjulene på de aller fleste biler, ikke koniske.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eyvind Spangen

I dag la jeg meg i bagasjerommet for å høre etter mens en kamerat kjørte

Tja, det enkleste er ofte det beste :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Hermann Stakseng

Dette gjelder ved koniske lagre, noe Eyvind ikke har.

 

Ja, stemmer at dette gjelder ved koniske lagre. Misforstod litt jeg da, trodde det var dette Eyvind hadde. . .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.