98' A6 2,5 TDI Quattro til besvær.....

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle dele mine erfaringer med dere, slik at dere evt. kan spare de kronene jeg ikke sparte.

Greia var slik:

Fra tid til annen så røyk det ganske bra av bilen, og spessielt om turboen hadde jobbet litt.

Om jeg luktet på røyken, så luktet det brent olje.

Og noe olje forsvant fra motoren, men ikke mye.

Sjekket en masse rundt på forskjellige steder, og alle var enige om at turboen min var på tur til å ryke.

Jeg for min del syntes turboen burde holde mer en 140 000 km, for bilen har ca den km.

Men men, jeg er ikke mekaniker av yrke så jeg antok turboen var begynt å bli sliten.

Etter å ha sjekket priser rundt omkring endte jeg med å kjøpe en bytte turbo på Turbo Service ved Oslo.

Med godt mot reiste jeg hjem, og byttet turbo......

Etter en liten test tur ser det nesten bra ut.

Noe røyk, men antar det er endel olje i potter etc. ennå...

Hjelp!!!!!

Nå ryker det mer av bilen en det noen gang har gjort.....

Den blir verre og verre.

Etter en test tur nå, så har jeg til og med svarte olje prikket på bakluka mi.

Ringte tilbake til Turbo Service, og lurte på hva slags turbo jeg hadde fått.

Det er noe som ikke stemmer her.

Bilen er verre nå en før jeg byttet turbo.

Mannen jeg snakket med svarte kjapt:

Da vet jeg hva det er.

Det er 99% sikker at det er olje separator filteret ditt som må rengjøres....

Jeg forsøkte å spørre manne om turbo byttet jeg akkurat hadde gjennomført var bortkastet.

Nei, det var ikke uvanlig å bytte turbo på biler av denne typen med denne km.

Men noe konkret svar fikk jeg aldri......

Dette filteret sitter nede i V'en.

For å få det ut måtte jeg av med turbo og tilhørende slanger og rør.

Løsne på noen av rørene ut fra diesel pumpa, for så å løsne 2 skruer og ta ut filteret.

Hadde på forhånd sjekket med Møller, og de mente at filteret skulle kun rengjøres.

Noe bytte var ikke nødvendig.

Så jeg begynte å rense det forbanna filteret....

Etter det var gjort, og slanger, rør og turbo var på plass var det duket for en ny test tur....

Og til min store overraskelse så kom det ingen røyk....

Men tenkte som så at den pleier jo ikke komme før motoren er varm, og gjerne etter at turboen har jobbe litt (feks. etter lange oppoverbakker).

Så jeg tok en litt lengre tur.

Og nå ser det ut til at bilen er som den skal.

Dette er nå litt over en måned siden, og det er kun en gang i blandt når jeg klamper pedalen i bånn at det kommer en guffs...

Så siden det er så mye jobb å få ut dette filteret, så er det kansje å anbefale å kjøpe ett nytt.. ??

 

Så til dere som kommer bort i det problemet at din 2,5TDI begynner å ryke, ganske mye til tider.

Sjekke olje separator filteret før du bytter turbo.

Setter du den på verksted bytter de garantert turbo å renser filteret uansett om turboen er gåen eller ikke.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjekt å vite dersom oljebrenner'n min begynner å ose ekstra...

 

Takk for tipset!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det samme systemet på rekke-5 TDI'en som jeg har?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet ikke.

Men kansje det er andre der ute som vet ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gikk bilen noe dårliger? Fusket den?

Min nykker litt ved ca 3000 omdreininger. Synes den gikk bedre før men nå.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke si jeg husker at den gjorde det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.