Sette inn Turbo i en 86' Audi 100 Q.

Anbefalte innlegg

Hei ..

 

Jeg har tenkt å sette inn en Turbo i min Audi 100 Q. 86' og da lurer jeg på hva jeg bør gjøre og må gjøre for å kunne få den registrert ??

 

Hadde tenkt med å kjøpe en brukt komplett Turbo fra 200 eller noe. Men hva med bremser o.s.v. ?

 

Ser fram til kloke svar ..

 

Hilsen

Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

PLanlegg hva som må gjøres, gå til biltilsynet og forklar tingene.

 

Start med bremser, SÅ motoreffekten, ellers blir de grinete...

Litt usikker på hvordan det blir med papirarbeidet, men norskregistrert bil før 1.1.96 kan trimmes fritt så lenge det teknisk blir godkjent.

 

Har du da en Audi typ 100 turbo og papirer på hvordan denne er original, og bygger deg til den (altså til en annen allerede typegodkjent bil) så sparer det deg nok mye arbeid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker ...

 

jeg hadde tenkt meg å gjøre det som du foreslår. Jeg mener at 100 har de samme bremsene som 200 i samme årsmod. Men jeg må jo være sikker.

 

Er det noen som vet dette sikkert ..??

 

Hvis det er bare å skaffe deler fra en 200 som bremser og Turbo så bør det vel være greit det også ..? Hva koster dette ??

 

Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eyvind Spangen på forumet her har vel grei oversikt over hva som må til på typ 44ene...

 

Du har jo også fått Audi 100 turbo med 165hk eller hva det var på en 10V turbomotor originalt. Vil absolutt anbefale å bytte til original turbomotor om du kan leve med en 10V turbo, da dette nok blir det rimligste om du skal få turbo i din.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja enig ... jeg hadde tenkt meg en Turbo fra en 10 v .. får sette opp trykke så hjelper det litt også...

 

Men er det vært det... jeg tenker på om det er vel en del jobb, kan det være like lett å bytte hele motoren ? og hva ligger prisen på.. jeg skal se etter hva som fins av info.

 

Takker !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

en 10v original turbomotor er ikke det beste trim utgangspunktet da toppen ikke er crossflow, dvs grenrør og innsug er på samme side. Ja du kan sikkert bytte turbo/lage en hybrid (bytte innmat), men det er ikke sååå mye å hente... Du får fort problemer med varmegang etc.

 

Ville gått for en original WR eller MB motor (litt forskjellige på enkelte ting som volum og vann eller oljekjøling av turbo (NB, motorkoder fra UrQuattro, men identiske motorer finnes i 200 10V originalt) som er 200hk og vært fornøyd med det.

 

Begynne å godtrimme en 10V er vel 240hk maks, før man virkelig ekstremtuner til 280hk tror jeg det er. Men da smaker en original 20V med chip like godt.

 

Tror komplette motorer ligger på rundt 7000kr etc.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei igjen Ola

 

det du mener er at jeg bør skaffe meg en turbo fra en 200 10v som passer rett inn? er det noen årsmod som jeg ikke kan bruke?

 

Trimme den til 200 hk. (er det den med 165 hk som standard?)

 

Bytte bremsesystem fra samme bil hvis det er behov da og så skal alt være bra ... jeg tror nok jeg vil bli fornøyd med 200 gamp i denne gammle bilen, hvis ikke alt annet går til h....

 

 

Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nesten...

 

det er forskjeller mellom en femmer sugemotor og en turbomotor, blandt annet kompresjon, men så er det kjøleting osv osv.

 

Om et grenrør og turbo etc etc etc koster 5000kr, så er det vel like enkelt å sette inn en komplett 200 10V turbomotor til 7000kr enn å begynne å tukle med en 165hk'er. Ingen av 10V motorene er chip vennlige (er noe enkel hitachi elektronikk med aksielle komponenter som må endres for trykk), så jeg tror ikke en 165hk er veldig trimvennlig heller egentlig, uten å bytte deler.

 

Evt godkjenner du dette som en Audi 100 typ 44 turbo = 165hk, og får godkjenninspapirer på bremser etc til en slik om det ikke er likt. Kan tilogmed hende at det kun er skiver og klosser som er forskjell?

 

Altså,

Bil = Audi 100 2.3 136hk

Motor = 200 10V enten 2144cc eller 2226cc med 200hk

Papirer = 100 Turbo 165hk så du får godkjent bremser etc

 

Vil tro synsmannen ikke ser forskjell på en 100 turbo og 200 10V motor.

 

 

Da har du 200hk på enkleste og rimligste måte - vil JEG tro :)

Styresystemer etc kan jeg ikke svare så mye for, men motorfester er jo dønn likt, og girkassen din kan du fortsatt bruke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forslag : Selg bilen din og kjøp en 100/200 turbo. Det blir best, raskest og billigst :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Roger Løfald

Forslag : Selg bilen din og kjøp en 100/200 turbo. Det blir best, raskest og billigst :)

Akkurat dette fant jeg også ut :) Va innom tanken og bygge om jeg óg, men mye dill-dall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Jan Henrik Nygård

Akkurat dette fant jeg også ut :) Va innom tanken og bygge om jeg óg, men mye dill-dall.

 

Roger snakker vel av erfaring her :)

 

Men så blir bilen til Roger *vesentlig* mye råere enn en standard S2 når den kommer (skikkelig) på veien da! (og ingen får maken :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen alle og takker for rådene...

 

Ola .. når det gjelder å bytte inn hele motor isteden så er jeg enig der, men min motor har bare gått 204000km og den går bra derfor tenkte jeg å beholde den. Du mener at jeg skulle bytte til en motor fra 200 med 20 V ikke 10 V som du skrev. For det er 200 10V som er dårlig til å chippe osv...

 

Og Roger .... jeg har prøvd å finne en 100/200 med turbo og de er ikke lett å få tak i eller at de er for dyre til det jeg hadde tenkt å kjøpe for.

 

Jan Henrik .... Hva var det som var så mye dill-dall ... med å få inn en Turbo ???

 

På forhånd takk

 

Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, nei, jeg tenker det slik at om du skal beholde den bilen du allerede har, men om du absolutt må ha originalmotoren med turbo er det jo bare en løsning.

 

Se løsningsforslaget over, slik ville jeg gjort det da en 20v ser annerledes ut enn en 10v motor.

 

Det med 10 og 20v var bare for å forklare generelt om du gikk i tanker om å hente ut mye hestekrefter enkelt, noe som er litt jobb på 10v i forhold til en chip på 20v. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er grei Ola ... men hva er det som må gjøres med en 200 10v motor som har 165hk til vanlig opp mot 200 hk ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

aner ikke :D

 

turbo og mulig få kikket på styreenheten?

Slike ting €r det andre som kjenner bedre til enn meg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei igjen Ola

 

det du mener er at jeg bør skaffe meg en turbo fra en 200 10v som passer rett inn? er det noen årsmod som jeg ikke kan bruke?

 

Trimme den til 200 hk. (er det den med 165 hk som standard?)

 

Bytte bremsesystem fra samme bil hvis det er behov da og så skal alt være bra ... jeg tror nok jeg vil bli fornøyd med 200 gamp i denne gammle bilen, hvis ikke alt annet går til h....

 

 

Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rune;

 

det jeg mener er at du skal vise bilen med turbomotor

- en 200 10v 200hk motor ligner mye på en 165hk (evt en trimmet 165hk du skal bruke)

- da bruker du typegodkjenning for en 165hk hos biltilsynet, da er vel sjansen større for at det er mindre du må bygge om (til 100 Turbo 165hk standard) enn om du skal bygge til Audi 200 standard.

 

Problemet hadde blitt om en oppegående synsmann ser at du har en 20v motor og skal registrere den som en bil som er bygget om til original 165hk.

 

 

Virker jo som om du har begynt å skjønne hvordan tingene skal ordnes nå. Men husk, bilen din kommer da aldri til å ha verdien av en ekte 100 Turbo eller 200 (alt ettersom hva du bygger det til) hvis du skal selge den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk alle sammen ...

 

Nå er det bare å begynne å kjøpe ... er ingen som vet om noen som skal selge en slik komplett turbo med grenrør og innsug ??

 

Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Rune Sørensen

Hei igjen alle og takker for rådene...

 

Og Roger .... jeg har prøvd å finne en 100/200 med turbo og de er ikke lett å få tak i eller at de er for dyre til det jeg hadde tenkt å kjøpe for.

 

Rune

 

Ang. priser: Hva tror du du kan få for bilen din? og hva ligger en 100t/200 på?

100 turbo / 200 er vel ikke så lette å finne, men de dukker nok opp fortere enn den tiden det tar å bygge om. (Egen erfaring :rolleyes: )

 

Når det gjelder kostnader for ombygging så er ofte kjøpet av den nye motoren den billigste biten (...mer egenerfaring :) )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.