Telemark: Lover og regler rundt banekjøring på privat eiendom

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvordan disse reglene er?

 

Jeg har fått låne et ganske så stor jorde i vinter.. Som vi skal måke og lage en fin bane på.. For kjente av meg og evt. klubb meldlemer.

 

Er det lov å kjøre på et jorde om det ikke er gjerdet inn? noen som vet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi hadde aldri noe problemer med dette når vi herjet på jordene i Tjølling, Larvik.

Politiet spurte om førerkort og om det var greit for bonden at vi herjet, men vi kunne bare fortsette når disse tingene var avklart.

 

Jeg er ganske sikker på at det er lov til å kjøre der, men det blir litt andre regler en om det hadde vært lukket bane. Feks alder/førerkort kan nok bli en sak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veitrafikkloven gjelder faktisk også (i utgangspunktet) på lukket privat område!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veitrafikkloven gjelder faktisk også (i utgangspunktet) på lukket privat område!

 

Vet, derfor jeg er litt usikker på dette..

 

Jeg pratet med politiet nå.. Han sa også at det er ikke alltid sunn fornuft stemmer overens med loven.. Jeg fikk navn på en person jeg skal kontakte i morgen. Dere skal ikke se bort i fra at jeg klarer å få dette igjennom... Om folk her i det heletatt hadde hatt lyst til å kjøre på den da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var derfor jeg skre "i utgangspunktet"! ;) Det skal være åpent for utstrakt bruk av skjønn i norsk rettsvesen.

 

Dette skal IKKE være en debatt om/når politiet bruker og ikke bruker skjønn i forskjellige andre saker. Og at "Politiet er teite" osv...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror politiet vil like dette.. De vil nok samarbeide for å få folk vekk fra parkeringsplasser.. Dette vil vell kanskje også sette klubben i et pent lys, om jeg nevner den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette vil vell kanskje også sette klubben i et pent lys, om jeg nevner den?

 

Både ja og nei. Det er klart at et slikt tiltak kan være skikkelig positivt så lenge det skjer under kontrollerte former. Men ser også noen sider jeg setter spørsmålstegn ved. Hva skjer f.eks hvis det er noe som går galt og noen skader seg? Hva med forsikring? Hvem er ansvarlige? Skal det være noen form for kontroll på dette stedet, og hvem skal stå for det?

 

Dette er kun min personlige mening, og helt uavhengig mitt verv i klubben. Syntes iallefall det er positivt at noen prøver å gjøre noe!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som alle som kjører der vet at forsikringen ikke gjelder på banekjøring.. Folk kjører på eget ansvar.. Det kommer til å komme klart og tydlig frem(skilt)... De kommer heller ikke til å være kjøring 24/7! Jeg kommer til å være til stede de fleste gangene folk skal kjøre der.. Ellers har jeg andre som følger med..

 

I og med min onkel og tante bor der, så får jeg fort vite om noen gjør noe de ikke skal.. De blir da nektet kjøring, og evt. informere politiet om denne kjøringen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja! Vi liker baner som man ikke trenger og kjøre 8timer for:p

 

hjelper deg gjerne med og få igang noe som dette. Bare sånn også ha en liten sikkerhetssjekk på bilene før dem går uttpå banen som at batteri er regelmessig sikret, bilbelte benyttes, hjelm benyttes og aldri mer enn 1 pasasjer. Og kanskje det at bilen må ha skilter?

 

Forsikring gjelder uansett ikke. Allkjøring pågår på eget ansvar.

 

Men først må vi ha den snøen da:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

alle biler må ha skilt, det var det første politiet sa da jeg ringte..

 

Jess.. Lindkjenn Entrepenør kjører traktor og brøyter bane.. De har store traktorer osv..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fått oppklart noe idag?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Jeg har fått låne et ganske så stor jorde i vinter.. Som vi skal måke og lage en fin bane på.. For kjente av meg.

 

Håper du kjenner meg hvis du får dette til =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt forsikring som dekket banekjøring jeg, men med en økt egenandel. Tror det var sparebank1.

Vegtrafikkloven gjelder privat område, og herunder maks 80 mener jeg. Ellers mener jeg det bare er grunneiers velsignelse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tid til å ringe politiet i dag.. Det vil bli gjort i morgen(idag)..

 

Heine, du er nok en av de første som vil få sjansen.. Hjelpsom kar du!! :)

 

Grunneier er familie, så jordet er mitt.. Traktor er også tilgjengelig.. Om noe skal gå galt ;) (feks. Heine 100meter utenfor banen)

 

Det eneste jeg vil ha for å få dette igjennom er en skriftelig godkjennelse fra politiet..

 

Det er vell mulig forsikringen gjelder, i og med dette ikke blir noen registrert bane.. Det blir kjøring på privat eiendom, slikt dekker jo forsikringen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.