Hvordan lage støpeform for glassfiber ?

Anbefalte innlegg

Driver og bygger om en Vento til asfaltracing(gatebil og spesial saloon).

Skal derfor lage noen deler i glassfiber er meningen. Skal f.eks lage instrument hus/holder, bryterkonsoll og muligens skjermbreddere.

Er det noen som har gode ideer for å lager støpeformer for slike deler , for så å støpe i glassfiber ?

Tenkte litt på isopor , men den tåler jo ikke polyesteren . Bør være lett å bearbeide osv.

 

CSR

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder også på med en special salool bil og skal støpe i glassfiber. Duu kan jo egentlig bruke alt som form, så lenge det er lakkert og har en glatt flate. Du kan f.eks. bruke fugeskum å forme for så å legge ett lag med glassfiber oppå, sparkle det så lakkere det, da har du vertfall en god plugg til å støpe forma av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fulgt med på byggingen din ja ! Imponerende ! Blir ikke like ekstremt med min.

Tenkte på noe slik som du nevner. Men finnes det f.eks blokker med noe slikt materiale å få tak i?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får jo kjøpt forskjellig typer "skum" matter/blokker som kan formes, sages files osv. Vet ikke helt hvem som selger disse, Jeg laget en fanger en gang da brukte jeg skumkjærne, slik som de bruker i skroget på båter, som jeg skar til å bøyde osv. Vil tro at ett båtverksted som fikser skrog har endel glassfiber utstyr som du kan få kjøpt. De er som oftest meget behjelpelige med forklaringer og tips også. Jeg har snakket endel med en kar i hundvåg, men det er gjerne litt langt for deg. Men er vel endel slike kjapper nede hos deg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal sjekke et par byggshop og ei båtsjappe i morgen !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gidder du gi en lyd hva du finner av skum å forskjellige greier?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har brukt både byggskum og sånne isolasjonsplater som legger under sålen når du bygger hus. smører den inn med vaselin, så slipper den fint fra formen etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Event kan du jo også bruke aluminiumsfolie eller plastfolie til å kle en isoporform før støping.

 

Divincell er det noe som heter som benyttes som kjernemateriale i sandwich-støp. Kan jo kutte til dette slik du vil ha det, og kle det med ett lag eller 2 med glassfiber.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"skum"-klosser med hukommelse er fint å bruke! Med hukommelse så meinar eg at du kan forme "skummet" og det går ikkje tilbake til "startposisjon"

 

Kor det er å få kjøpt er eit anna spørsmål... : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom på en ting som kan brukes. Så grønn dritt skrum greier som det blir brukt til å stikke blomster nedi i oppsatser. Vet ikke hva det koster, men det er slikt sm beholder formen etter du har kllemt det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner denne tråden litt jeg, og kommer med et ordentlig teit spørsmål.

 

Har en glassfiber-fanger som fikk en smell under frakt. Det ene hjørnet opp i bak-kant er knust. Blir hjørnet oppe ved frem-skjerm og i hjul-buen.

 

Det er jo fint på andre siden, og kunne tenkt meg å fått det likt.

 

Er det mulig å ta et avstøp og så speilvende dette?

 

Hva vil være beste måte å fikse dette på?

 

Andre løsninger? Ta et avstøp av original-fangeren og satse på at det blir likt nok?

 

Har ikke noe problem med å støpe glassfiber.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Speilvente har jeg spekulert mye på selv i forskjellige sammenhenger, men kommet til at det er nok best å gjøre om en skal frese ut delene...

Men kan jo ta avstøpning av originalfangeren, og så støpe en kopi i den, for så å tilpasse denne med sparkel og slikt til den blir helt fin.

Pusse og lakke den, og så lage en ny form basert på denne, som da skal kunne lage perfekte nye deler...

Da får du iallefall en "ny" del som ikke er full av sparkel. Men er jo kanskje litt jobb da.

Enkleste er jo om noen har en slik ny fanger på bilen og en bare kan "låne" den ett par timer og lage seg en form.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis dere tar en titt inn på siden her: http://installbay.no/index.php?cPath=67_70

Her finner dere noe som heter støpeplast, det er en to komponetnt masse som man blander inn fyllstoff etter behov.

Kan bande inn så mye at det blir nesten som leire å jobbe med og er veldig grei å arbeide med etter på enten med slipe utstyr eller med rasp.

 

Kan gi fine priser på det også ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.