Anbefalte innlegg

Prøver å få av remskiven som sitter på veiv akselen på en

1.5 1 golf, for å få byttet kamrem.

 

Prøvde først med skralle, som førte til at det glapp

på kamremmen. No go.

 

Prøvde deretter med trykk luft. No go.

 

Gikk så til naboen og lånte den største trekkeren han

hadde, men ikke f**n om den j**el*n av en senter bolt vil

løsne. :( :mad: :confused:: bh :: pisk :: bråk :: klø :

 

Noen som har noen tips?

 

Ingen bønn j*v*l skapet SKAL/ må av : pisk : : pisk :

 

Helst før vertøyet begynner å få vinger og begynner å

fly rundt i garasjen.

 

Noen som har sliti med det samme eller som ellers har

noen gode råd?????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slapp av og ro deg ned min venn. Verkstedet brukte 1 hel dag på å få av akkurat den bolten på min gamle 200. Etter å ha lånt en muttertrekker modell STOR på nærmeste storbildekksenter måtte den gi seg etter ca. time. Det viste seg at forrige eier nok kjøpte locktite i bulk:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo prøve med litt varme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hm... klatten den der ja.

Då vi skulle ha opp denne bolten brukte vi pipe og lang arm.

hadde heist bilen opp i løftebukk. satte en stokk under "lang arm" ned til gulv, og brukte start motoren for å løsne bolten. veldig forsiktig med starteren, da gikk den opp til slutt.

 

Dette er vist ikkje så uvanlig prosedyre på disse motorenen.

Han som var med er bilmekaniker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varme ja eller noen dager med crc sprut og sliting. Tro meg, den kommer av til slutt. Bare husk å kjøpe en ny bolt i tilfelle du ødelegger den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

HMM.. tror nabolaget kan være litt lei kompressor og skralle

bråk?? :rolleyes:

 

Glemte vist å se på klokka:D

 

Får gå ned å sause den i wd, mens jeg ser intenst på'n

 

Sånne bolter må bare psykes ut : haha :

 

I morra blir det nye ruder med trekker varme og wd : bråk :: pisk :

 

Start motoren tror jeg at jeg glemmer ettersom

timingen mellom kam og veiv ikke er helt i hundre.

 

Noen ideer om hvordan en kan få låst veiv aks. 100%

 

Så en mister mindre energi til reima når trekkeren slår?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

beste løsningen av låsing av veivaksel er vel 4 giret og bremser. så slipper du å ødelegge noe annet.

 

For å få løsnet skruen så må du varme den. Locktite blir ødelagt vist det utsettes for temp over 200 grader.

 

La den kjøle seg ned, så prøver du å skru.

 

OBS!!! la den kjøle seg helt ned, for vist den er varm, så er det mye lettere å ødelegge skruhodet, ødelegger du det, HAR du ett problem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bertil Farstad

beste løsningen av låsing av veivaksel er vel 4 giret og bremser. så slipper du å ødelegge noe annet.

 

For å få løsnet skruen så må du varme den. Locktite blir ødelagt vist det utsettes for temp over 200 grader.

 

La den kjøle seg ned, så prøver du å skru.

 

OBS!!! la den kjøle seg helt ned, for vist den er varm, så er det mye lettere å ødelegge skruhodet, ødelegger du det, HAR du ett problem.

 

Hvis clutchen holder så. Det gjorde den ikke på 90n min. Der måtte svinghjulet (eller noe likn...) låses fast med en diger skrutrekker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er den store bolten i senter av reim-hjulet på veiven vi snakker om, trodde virkelig jeg at den ikke trenger å demonteres? Er bare 4 unbrako-skruer som skal av for å få av hjulet....... Er nå ihvertfall sånn på min 1'er 1,5 og broderen sin 2'er 1,6.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Freddy Svendsen

Hvis det er den store bolten i senter av reim-hjulet på veiven vi snakker om, trodde virkelig jeg at den ikke trenger å demonteres? Er bare 4 unbrako-skruer som skal av for å få av hjulet....... Er nå ihvertfall sånn på min 1'er 1,5 og broderen sin 2'er 1,6.

 

På 2 golfen er det sånn, men etter hva jeg kan se så må

senter bolten av på eneren min.

 

Det er heller ikke umbrakoer rundt men vanlige bolter,

og det er vel ikke org.

 

Det hele tyder vel på litt dårlig selv mekk hvor umbrakoene har blitt rundet og erstattet av vanlige bolter.

 

Kommer da selvfølgelig ikke orntlig til disse boltene med pipe

e.l. prøvde med åpen fastnøkkel på dem men de begynte å

runde seg med en gang.

 

Noen er vel litt for hard på locktite flaska. :mad:

 

Vel akkurat hjemme fra jobb fått en mat bit.

 

Er vel bare til å brette opp ermene, finne frem gassen

å sette igang

: pisk : : pisk :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ute å kikket litt under pansera på både 1'eren og 2'eren. Likt på begge 2. Ville droppet den senter-bolten jeg. Skal ikke påstå noe som helst, har aldri hatt det av på 1'eren, kun på 2'n.

 

Ville bare tipse deg jeg, er jo ikke SÅ morro å slite noe jævlig med en bolt som en finner ut at en faktisk ikke trenger å skrue av.....

 

:rolleyes: :rolleyes:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Freddy Svendsen

Var ute å kikket litt under pansera på både 1'eren og 2'eren. Likt på begge 2. Ville droppet den senter-bolten jeg. Skal ikke påstå noe som helst, har aldri hatt det av på 1'eren, kun på 2'n.

 

Ville bare tipse deg jeg, er jo ikke SÅ morro å slite noe jævlig med en bolt som en finner ut at en faktisk ikke trenger å skrue av.....

 

:rolleyes: :rolleyes:

 

Var også og tittet på min. Rensa først litt med sandblåseren

det står en skive mellom mutteren og rem skiven kan ikke se noen kant på rem skiven.

 

På rem skiva til vannpumpa ser jeg at jeg ikke trenger å ta av

noe i senter (ikke det at det er mulig) men jeg ser kanten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min anbefaling gjaldt å ta av hele reimhjulet fra veivakslingen.

 

Men vist du kun skal av med reima, så er det nok å skru ut de fire skruene i reimhjulet som sitter fast i registerreimhjulet.

 

For all del, ikke ta av regreimhjulet unødig, det skaffer bare problemer, får du det ikke til å sitte senere, så har du mye jobb i vente.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bertil Farstad

Min anbefaling gjaldt å ta av hele reimhjulet fra veivakslingen.

 

Men vist du kun skal av med reima, så er det nok å skru ut de fire skruene i reimhjulet som sitter fast i registerreimhjulet.

 

For all del, ikke ta av regreimhjulet unødig, det skaffer bare problemer, får du det ikke til å sitte senere, så har du mye jobb i vente.

 

Forrige som har holdt på der har ødelagt for fote,

Har hatt av senter bolten og satt den på med for stor skive

større enn hullet på rem skiva:mad:

 

Har også tydligvis hatt på nok med locktite

De fire umbrakoene som sitter rundt har også

blitt ødelagt og erstattet av vanlige bolter.:(

 

PGA senter bolten får jeg ikke piper eller lukket

fastnøkkel rundt disse.:eek:

 

Prøvde med åpen nøkkel men begynte å runde dem

med en gang jeg tok i litt.

 

Karen har tydligvis vært raus med locktiten her også:mad: :mad:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På Corren brukte vi et stort skrujern for å låse svinghjulet. En annen tok latmannsarmen og fikk til slutt løsnet på den. Brukte masse wd40/crc og en hammer for å slå litt på den.

 

Vi slet også med å få ut de små umbrakoskruene som er der. Tilslutt slipte vi til en.. tja.. skal jeg kalle det en meisel?! Den slo vi så inn i skruene slik at det ble hakk, og rett og slett hamret mot solen i hakket. Først da fikk vi løsnet de som satt som hardest. Satte selvfølgelig på nye skruer etterpå.

 

Vanskelig forklart dette, men jeg lærte ihvertfall noen tips når vi skiftet regreim. Ihvertfall når det gjelder vanskelige bolter. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay. Kjiipt når det har hvert andre folk og "mekket" (les: ødelagt).......

 

Jeg gikk jo selfølgelig utifra orginale fester jeg.

 

Jeg har også hvert oppi lignende ting.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg prøvde alle tips når jeg skulle bytte på 90'en, men tilslutt måtte jeg varme opp og trekke den av med 1 " muttertrekker... (Måtte leie henger og flytte bilen til svigerfars rubhall) Han er maskinentrepenør og har det riktige verktøyet. Bolten var låst med blå locktite, så det var en utfordring... Men om jeg noen gang får meg ny 90, så skal jeg aldri bytte tannreim selv igjen!!!

Måtte demontere bilen jo....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange som mener noe om Locktite her... Vi bruker det endel på jobb (fly), og vi har ikke noe problemer med l løsne skruer, men det krever høyere moment enn uten locktite, det skal være sagt.

 

Men, en fordel er at gjengene i skruen er fylt med væske, og vann ikke kan trenge inn og lage rust i gjengene, eller annen galvanisk korrosjon (korrosjon mellom forskjellige metaller). Og en rustet eller korrodert skrue er noe skikkelig drit. Spes sitter gjerne en stålskrue i aluminium ofte godt. Der kan locktite hindre korrosjon. Men, det kan også en passe mengde godt fett, eller litt olje. Jeg brukter olje på alt jeg skrur sammen, også hjulbolter. Det er ikke meningen rusten skal holde skruer på plass...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Truls Antonsen

Mange som mener noe om Locktite her... Vi bruker det endel på jobb (fly), og vi har ikke noe problemer med l løsne skruer, men det krever høyere moment enn uten locktite, det skal være sagt.

 

Men, en fordel er at gjengene i skruen er fylt med væske, og vann ikke kan trenge inn og lage rust i gjengene, eller annen galvanisk korrosjon (korrosjon mellom forskjellige metaller). Og en rustet eller korrodert skrue er noe skikkelig drit. Spes sitter gjerne en stålskrue i aluminium ofte godt. Der kan locktite hindre korrosjon. Men, det kan også en passe mengde godt fett, eller litt olje. Jeg brukter olje på alt jeg skrur sammen, også hjulbolter. Det er ikke meningen rusten skal holde skruer på plass...

 

Loctite er genialt det bare en bruker det med måte, Er liksom ikke noe poeng å smøre inn hele skruen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forresten :D :D :D :D

Faenskapet ga seg til slutt,

Nok varme det var det som skulle til :cool:

 

Og Er det noen som har et av det nederste

plast dekselet over kamreimen å selge meg?

 

Mitt har vist smeltet litt ser det ut som??

 

Aner ikke hvordan :D :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.