Bilder av TOTAL vraket RS6!

Anbefalte innlegg

Og at han har hatt over 200km/t er heller tvilsomt, tipper rundt 150km/t, kanskje noe mindre.

 

Jeg traff ett tre, det gjorde han også, jeg traff en stolpe også, mulig han traff to tre, bilen hans ble sikkert slengt litt rundt, jeg ble også slengt litt rundt.

 

Audi'n ble rivd i filler så man ser med det blotte øye at her er det dårlig punkt-sveis, Cosworthen ble rivd i filler men punkt-sveisen holdt.

 

Og Sierra Karrsosseri er vel ikke akkurat det karrosseriet som er kjent for og være så stiv?

 

Forstår du ikke selv at det du her sier kan være like galt som det alle andre kan si om dette? Hva om det er snakk om halvparten? Eller det dobbelte?

 

Jeg er imponert over ditt blotte øye...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan kan du si at det var 10kn på Cosworthen og 100 på Audi'n?

 

Ut av bildene kan man vel se at vi hadde omtrent like lang stopp lengde, 40-50 meter.

 

Greit at Cosworthen veier litt mindre, men uansett så skal den energien som er i fart stoppes opp, og en plass må den energien gå, altså i karrosseriet, men som sagt før, den energien skal ikke bli brukt til å rive i filler ett karrosseri på den her måten.

 

Dere som sier noe annet bør virkelig begynne å tenke, jeg kan ikke forstå at dere tror at det er greit at ett karrosseri blir rivd så hinsides i filler pga ett tre på maks 30cm i diameter. Og det dere ikke forstår, treet ligger jo i dvale nå på vinteren, og det er kaldt ute, altså, det treet er jo svakere en det er om sommeren full av vann. Det skulle jo ha knekt, det er jo til det treet energien skulle ha blitt flyttet til.

 

Formelen for hvilken kraft som opptrer under en kræsj er:

 

F = (M/2S)*(V1^2-V0^2) hvor

 

M = bilens masse [kg]

S = deformasjonsstrekning [m]

V1= startfart [m/s]

V0 = sluttfart [m/s] ofte satt lik 0

 

La oss si at Audi RS6'en veier 1900 kg, kjørte i 40 m/s (144 km/t) og at bilen deformerte seg 2 meter under møtet med treet. Da er kraften 760 kN, noe som tilsvarer 76 tonn!

 

Når man ser på denne formelen og tester litt ulike hastigheter, stopplengder og vekter, så ser man at man må vite MYE om dette for å kunne sammenligne.

 

Stopplengdene du nevner her på 40-50 meter har jo ingenting med deformasjonen å gjøre, den kommer idet man treffer treet, hvor langt bilen slynges etterpå er ikke relevant. Hadde du gjort dette med Forden din, så hadde du neppe levd i dag. Om treet inneholder vann eller ikke betyr mindre, sålenge det ikke rører seg, så blir kræsjlengden kort og energien enorm. Og jo smalere treet er jo verre er det fordi da blir trykkflaten på bilen mindre. Trykk = kraft/flate.

 

Du sier treet skulle knekt, men når det ikke gjør det, så er det bare en lykke for bilprodusenten at energien brukes til å deformere bilen til det ugjenkjennelige. Hvis ikke hadde bilen vært like hel og førerer vært knust innvendig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Formelen for hvilken kraft som opptrer under en kræsj er:

 

F = (M/2S)*(V1^2-V0^2) hvor

 

M = bilens masse [kg]

S = deformasjonsstrekning [m]

V1= startfart [m/s]

V0 = sluttfart [m/s] ofte satt lik 0

 

La oss si at Audi RS6'en veier 1900 kg, kjørte i 40 m/s (144 km/t) og at bilen deformerte seg 2 meter under møtet med treet. Da er kraften 760 kN, noe som tilsvarer 76 tonn!

 

Når man ser på denne formelen og tester litt ulike hastigheter, stopplengder og vekter, så ser man at man må vite MYE om dette for å kunne sammenligne.

 

Stopplengdene du nevner her på 40-50 meter har jo ingenting med deformasjonen å gjøre, den kommer idet man treffer treet, hvor langt bilen slynges etterpå er ikke relevant. Hadde du gjort dette med Forden din, så hadde du neppe levd i dag. Om treet inneholder vann eller ikke betyr mindre, sålenge det ikke rører seg, så blir kræsjlengden kort og energien enorm. Og jo smalere treet er jo verre er det fordi da blir trykkflaten på bilen mindre. Trykk = kraft/flate.

 

Endelig litt intelligente fakta :)

"Jeg tror og synes" holder ikke i en såpass viktig diskusjon som her. Helt enig med Runar at en Cosworth inn i et tre i feks 150 km/t betyr nok som oftest begravelse en uke etterpå, desverre. Syke krefter ute og går. Og å påstå at en Gammel Ford er mer sikker enn en ny Audi (ja, jeg veit at det er mye dårlig kvalitet på Audi, desverre) er antageligvis helt på jordet. En bil konstruert på midten av 80-tallet er neppe mer sikker enn en bil konstruert på midten eller slutten av 90-tallet, trenger ikke god fantasi for å skjønne det: rolleyes

 

Ellers kult at vi er så dumme at vi gidder å bruke tid på denne diskusjonen, vi må skaffe oss et liv, gutta!!:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble jammen NM i synsing. Ingen her vet jo hastighet eller hva som skjedde. Runar har jo kommet med relevante fakta i en gitt situasjon,men å si konkret hva som forårsaket denne skaden er jo likestillt med å spørre hvor mange runder det er på bislet.

Bilen døde og mannen overlevde. Ferdig arbeid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne at de punktene som har blitt ringet rundt her kunne gjøre så mye fra eller til på denne ulykken, en bil består av ganske mange punkter og at noen av dem er svakere enn andre har jeg merket på flere biler jeg har demontert/modifisert, men det er sant som mange her inne sier platene pleier å bli ødelagte/sveisen ryker ikke.

 

P.S det er mulig å lage biler som tåååler mye, se bare på feks rally

 

 

neida ringa ikke rundt alle punkene heller da.... var flere som tydelig ikke har hatt full styrke. men sant som du sier en bil er det flere tusen punkter på og vi ser bare noen få av dem, og enkelte av dem er dårlige. hvordan resten er aner vi ikke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

også enig med Runar og Fredrik her om at å sammenligne to krasj på denne måten ikke er mulig, er alt for mange ulike faktorer som spiller inn.

 

så da er vi vel alle enige;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Imponerende gutter.........rett og slett imponerende. En tråd hvor vi er enige ?? ;) Har jeg vanskelig for å tro hehe :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe..ikkesant! bare skrev at jeg var enig med siste innlegg til fredrik og runar her jeg.. men det er nok ingen som er enige med meg.... for jeg er jo bare en uvitende kverulant;) som utaler meg om ting jeg ikke har peil på:)

men nå går jeg ut i garasjen å sveiser litt! blir dog ikke noe punkt sveis.. men 141

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.