Ved teknisk etterkontroll...

Anbefalte innlegg

Var så heldig å bli stoppet i teknisk kontroll på vei hjem fra Gatebil. Med eksoslekkasje, gåen luftmassemåler og svartrøyk på slep :rolleyes: ..og bremseklosser slitt ned til metallet på et bakhjul :D

Men fikk mangellapp kun på nedslitte dekk og senking ikke ført i vognkort.

 

 

Så jeg lurer på om noen veit med sikkerhet om gutta på biltilsynet sjekker noe annet enn det som står på mangellappen. Kan de finne nye ting å sette fingeren på, eller holder de seg utelukket til de påpekte mangler?

 

Også relatert til saken, lurer jeg på om det offisielt er tillatt med en chip på gata (med original effekt) og en chip på bane/stripa? Mener å ha sett TS-racing hadde noe slikt til sin bil.

Kan de evt. forlange dokumentasjon av effekten av det gate-chippet?

 

Takksam for svar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Øystein Vige

Var så heldig å bli stoppet i teknisk kontroll på vei hjem fra Gatebil. Med eksoslekkasje, gåen luftmassemåler og svartrøyk på slep :rolleyes: ..og bremseklosser slitt ned til metallet på et bakhjul :D

Men fikk mangellapp kun på nedslitte dekk og senking ikke ført i vognkort.

 

 

Så jeg lurer på om noen veit med sikkerhet om gutta på biltilsynet sjekker noe annet enn det som står på mangellappen. Kan de finne nye ting å sette fingeren på, eller holder de seg utelukket til de påpekte mangler?

 

Også relatert til saken, lurer jeg på om det offisielt er tillatt med en chip på gata (med original effekt) og en chip på bane/stripa? Mener å ha sett TS-racing hadde noe slikt til sin bil.

Kan de evt. forlange dokumentasjon av effekten av det gate-chippet?

uff da..

 

Fikk feil på min Co'n på eu-kontroll og var 45% over normal pga chip/eksos etc.. de godkjente dette etter å ha snakket med møller. Møller sa at en slik type bil skal ikke ligge slik på nålen når det gjelder avgass etc. Chipen brydde de seg ikke så mye om,sålenge bremsene var bra nok (som ble testet til de grader). Så spurte de om bilen ble brukt til banekjøring/løp..svaret ble umiddelbart NEI..!! Kommentaren ble til slutt at hadde bilen blitt brukt til dette så måtte de få vite eksakte hk etc. Dette var på Steinkjer da.. G60'n ble godkjent med større motor,bremser,chip,senkin og eu på samme dag..men et rent helvete for å få de til å tro ang Co'n.

 

Mangellapper blir somregel fulgt,sålenge du er litt "ydmyk" hehe..mine erfaringer værtfall. De på tr.heim er vel vant til trimmet audi..eller? hehe

 

Lykke til Øystein

 

Takksam for svar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal kun sjekke det som er oppført på mangel lappen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De kan godt finne på å sjekke andre ting også, vet om et par tilfeller hvor de har gått langt utover mangellappen...

 

Det har derimot vært åpenbare ting som alt for store hjul og soting av vinduer...ting de lett ser alltså.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk mangellapp på rattet mitt en gang. Og når jeg dro inn for å få det godkjent og innskrevet i vognkortet, så kontrollerte de litt mer enn rattet ja!

De gikk over lysjusteringer, bremsebelegg, bremsekraft etc.

Biltilsyn-mannen sa at "det er litt tynt med bremsebelegg foran her til deg". Dere skulle sett ansiktsuttrykket hans når jeg sa at jeg har nye klosser liggende i bagasjerommet og spurte om han ville se dem! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ditta e vel helt tilfeldig fra dag til dag å fra plass til plass.... e kom me igjennom MED sotefilm selv om det stod på mangellappen... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nå faktisk hvert ute for at dem mer eller mindre "dreit" i mangellappen, og tok en full teknisk kontroll i stedet for...... :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

 

Dagen endte med at jeg ba "sauen" på tilsynet om å søke etter MYE hjelp + at han fikk finger'n på vei ut....... (var noe forbannet da, siden dem sa at det KUN var mangellappen dem skulle se på.....)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var en gang faderen var innom de også. Det var på gamle-bilen jeg fikk mangellapp, men jeg reiste på sjøen slik at faderen dro innom de for å vise den. Og da var det første han på Biltilsynet gjorde var å dra frem "eksosslangen" for å måle CO2, men da satte min far ned fingeren og ga de beskjed om at det var ikke dette de skulle sjekke! Hehe. . .

Dette varierer sikkert mye fra stasjon til stasjon, og ikke minst hvordan dagsformen til kontrolløren er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har gått litt rykter nå i det siste om at Biltilsynet/tollvesnet skal gå til innkjøp av rulle... Pga stor økning i chip-trim. Hvor gjennomførbart det er, vet jeg ikke. Men at de tenker på det, forundrer meg ikke i det hele tatt!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten at jeg vet noe om det så ville jeg kanskje trodd at de hadde inngått et samarbeid med NAF f.eks.

 

De aller fleste NAF Testestasjoner kan foreta effektmåling med eksisterende utstyr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg måtte ha papirer på motoreffekt når jeg skulle godkjenne bilen min.

NAF på ulven har i alle fall rulle. (Koster 800,- for å bremse bilen)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

huff, eg skal inn på teknisk kontroll med kadetten min...

tror den kan få noen klager....... Urk, hva gjøres på teknisk kontroll ?

Det er vel posetivt å ta eu kontrol først kansje ? den skal inn på det snart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må oppdatere oss da Øystein.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

Du må oppdatere oss da Øystein.. :)

 

Skal vises første uka i August...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

Du må oppdatere oss da Øystein.. :)

 

Klar til visning:

 

redo1.jpg

 

 

Bare noe småtteri som gjenstår...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Øystein Vige

Klar til visning:

 

redo1.jpg

 

 

Bare noe småtteri som gjenstår...

 

Du må huske på å bytte WG-lokket så du ikke risikerer noe kink i nakken på mannen fra Statens Vegvesen om han forlanger prøvekjøring! :-D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og bilen går som et : do :

 

:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

pass på å få snappet til deg siste time på en fredag! da er gutta der sikkert ganske klare for å gjøre unna jobben i en fei for å komme hjem :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kenneth Jensen

pass på å få snappet til deg siste time på en fredag! da er gutta der sikkert ganske klare for å gjøre unna jobben i en fei for å komme hjem :D

 

Fikk time fra morran av en onsdag jeg :eek: ...går vel bra tenker jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skulle det være noe nedi motorrommet der dem ikke likte nå, så måtte det være veivhusventilasjon.

Oljedamp ut i friluft gjennom ett filter. fyfy...

 

men, det har vel itj peiling på hva en catch-tank er uansett.

tvilsomt at de merker det.

Du har jo mangellapp på dekk å senkesett, kan jo hende dem ikke engang vil se motorrom ? ;)

 

Me får sjå ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja nå er bilen så original som den noen gang kommer til å bli! Fått på original eksos også, med modifikasjoner (kun en kat :P ).

 

Luftinga fra veivhusventilasjonen skal jeg dra til et ikke_synlig sted med en slange.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tvi tvi : ja :

 

Får jeg et par runder på Rudskogen eller? :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kenneth Jensen

Tvi tvi : ja :

 

Får jeg et par runder på Rudskogen eller? :D

 

Hvis jeg kommer med bilen som nå blir det ikke noe bremsefading iaf. :D

Bare å komme og spørre det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Great enough, skal huske hjelmen og et par bleier, kommer til å pisse på meg :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var bilen vist. Alt gikk bra med senkesett, bremser osv. Tom. bakbremsene som jeg ikke er ferdig med, fikk jeg inn i vognkortet.

Men så kommer mannen og forlanger effektmåling pga. mistanke om at bilen er trimmet!! :( Jeg hadde lyst til å si: "Prøvde du ikke bilen da? Den går jo helt elendig, betydelig dårligere enn originalt! Åssen kan du forlange effektmåling da???".

Han forklarte at siden biltilsynet er det kontrollerende organ med meldeplikt for tollvesenet er de pålagt å kreve effektmåling dersom det er mistanke om trimming så staten kan kreve inn sine velfortjente tusenlapper i ekstra hk-avgift....... :rolleyes:

 

 

Time er bestilt på Bjørnstad, etter anbefaling av biltilsynet. Det biltilsynet tydligvis ikke kan være klar over er at Bjørnstad ikke får fram motoreffekt, men kun nav-effekt. Så da blir det enda lavere effekt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.