Ved teknisk etterkontroll...

Anbefalte innlegg

Oppga de noen grunn til mistanken om trimming?

 

(Bortsett fra det lange håret :D)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Thomas Wathne

Oppga de noen grunn til mistanken om trimming?

 

(Bortsett fra det lange håret :D)

 

Jeg vil gjette på de store bremsene, FMIC og kanskje det at ting kunne se litt 'provisorisk' ut. (med forebehold om at jeg ikke har sett bilen den siste uka)

 

 

Det fine nå er jo at du får alt 100% i orden, Øystein :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huff og huff...

 

Så detta e altså det nye no... at dem ska begynne å kreve effektmålinger... Regna ma at det ikkje e lenge før dem ska begynne med sånt i ålesund heller.

Syns det e merkelig at dem berre kan komme og seie sånne ting... Fordi nokken har mistanke så ska liksom du få MASSE utgifter, det burde være dem som betalte alt sånt! ikkje oss...

 

E d nokken jurista i klubben som kan kikke på lovligheten av detta her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

småkjipe greier... : gråter :

men, en tur på Bjørnstad for å vise fram de 150(?) ville nav-hestene burde vel la seg gjøre.

Unødvendig opplegg, men men...

Kanskje det var en grunn til mistanken ? :rolleyes:

 

Var jo kjekt å få bremser, senkesett osv i vognkort da.

 

Lykke til videre iallefall!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Øystein Vige

Da var bilen vist. Alt gikk bra med senkesett, bremser osv. Tom. bakbremsene som jeg ikke er ferdig med, fikk jeg inn i vognkortet.

Men så kommer mannen og forlanger effektmåling pga. mistanke om at bilen er trimmet!! :( Jeg hadde lyst til å si: "Prøvde du ikke bilen da? Den går jo helt elendig, betydelig dårligere enn originalt! Åssen kan du forlange effektmåling da???".

Han forklarte at siden biltilsynet er det kontrollerende organ med meldeplikt for tollvesenet er de pålagt å kreve effektmåling dersom det er mistanke om trimming så staten kan kreve inn sine velfortjente tusenlapper i ekstra hk-avgift....... :rolleyes:

 

 

Time er bestilt på Bjørnstad, etter anbefaling av biltilsynet. Det biltilsynet tydligvis ikke kan være klar over er at Bjørnstad ikke får fram motoreffekt, men kun nav-effekt. Så da blir det enda lavere effekt...

 

 

Sa han hvem som skulle betale for bremsinga? Uansett kjekt å ha ferske papirer som viser org. effekt :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DOH! så kjedelig da. har de virkelig krav på at du må BRUKE DI TID på å kjøre langt for å få ei måling og DINE penger? høres snuskete ut..

BTW,10% effektøkning er jo lov,så 253 hk kan du ha i maskin uten dem kan si noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Geir Kristofersen

DOH! så kjedelig da. har de virkelig krav på at du må BRUKE DI TID på å kjøre langt for å få ei måling og DINE penger? høres snuskete ut..

BTW,10% effektøkning er jo lov,så 253 hk kan du ha i maskin uten dem kan si noe.

 

Godtar tollvesenet 10% eller biltilsynet? Kan ikke tenke meg at set gis mye i dørene til tolluvesenet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Roger Løfald

Godtar tollvesenet 10% eller biltilsynet? Kan ikke tenke meg at set gis mye i dørene til tolluvesenet :)

 

Statens Vegvesen sier vel at det er ok, men jeg vil tro at Tollvesenet banker på døra med den store slegga dersom du får godkjent bilen din med 136*1.10 :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møtter du den riktige på biltilsynet, finner han på feil som egentlig ikke er feil, noe jeg merket, men jeg tok dem til slutt. slik at alt er godkj.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er glad jeg har bekjente på biltilsynet i Drammen. Hvis jeg noen gang kommer til å bygge om noe greier på bilene mine skal ikke godkjenninger være så vanskelig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er reglene her på veteranbiler? (over 30 år da)

 

Kan man trimme vilt og uhemma, eller er det begrensninger der også? : popcorn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mistenkte trimming pga. IC og eksosen som jeg kasta sammen i helga (med bare en cat, i motsetning til originalt hvor det er 2 cat'er). ...og kanskje det lange håret ja ;)

 

Har ikke hørt noe annet enn at jeg må betale bremsinga selv nei. Pluss at jeg må ta en halv dag fri fra jobben for å få ordnet det hele.

1700-1800 kr i bremsing, og kjøring til/fra + tapte arbeidsintekter. Rett ut vinduet. Slik blir'n i dårlig humør av...

 

Skal på Bjørnstad Bil og bremse på fredag, og så bærer det rett til biltilsynet etterpå. Da bør alt være i orden. Skal da bygge opp igjen bilen og få den klar til neste helg!!!

 

Grr..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fare for for mye gamp?

 

Sette i dårlige plugger, tett filter, osv? :):)

 

Vet om en som byggde om en Kadett GTE. Satte på Rekord 2.2i bremser foran, da får en godkjent Kadetten med 150hk. Så var det oppi med en maskin fra Kadett GSI 16v (157hk m/kat tror jeg). Uten kat var det snakk om 165hk. Han stilte innspr. litt feil, puttet masse papir under luftfilter og litt sånn. Målte bilen og fikk papirer på at det var under 150hk = godkjent. Så var det hjem å mekke litt. :)

 

Litt o.t. dette. Sorry!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frykter litt at dette med trimming blir det nye satsningsområdet en tid framover, slik som lysbruk, senking, felger osv. har hatt sine perioder med ekstra oppmerksomhet i fortiden. Regner med at det har kommet ordre fra høyeste hold ut til biltilsynene :(

At man skal betale selv er jo hårreisende egentlig, bevisbyrden skal vel egentlig ligge på anklageren?

 

Hva med å levere inn tips om at alle biler hos tilsynet/tollvesenet er trimmet. Må de da alle bremse bilene sine og betale selv? Ikke det nei..... :)

 

En annen ting : Hva om det er åpenbart at ting ikke er orginalt, men ved bremsing er effekten orginal? Byr det på problemer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Roger Løfald

En annen ting : Hva om det er åpenbart at ting ikke er orginalt, men ved bremsing er effekten orginal? Byr det på problemer?

 

Ja, det har jeg også lurt veldig på...

Så lenge bilen klarer avgasskrav, har riktig effekt, og ikke støyer mere enn hva kravene tilsier, så finnes det vel ingen regler på at motorrommet skal være i orginal tilstand, som levert fra fabrikk?

I såfall ville det vært like fyfy å polere ventildekslet? Eller å bytte til blå silikonslanger eller montere dumpventil?

 

Tror de må ha bevis på at effekt faktisk er høyere... På hvilket annet grunnlag enn effekten som er målt skulle de evt gitt deg straffetoll ?

"vi gjetter du har 304.5hk, så da skal du betale for det"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje SV bare leser forumet? :)

 

(at kroner inn i statskasse for eventuelle 'ekstra gamper' er viktigere enn hva som faktisk fungerer og tåles i en bil i forhold til bremser +++ sier vel litt om hva Norge som stat prioriterer)

 

Ole Bendik, 'akkurat' tilbake fra 300 mil Youota dieseltroll i Nordnorge (du verden så fint det er å kjøre en bil med 80hk og 0.47 på mila -- alle må kjøpe sånne biler!)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk du senkesett og slik gratis skrevet inn i vognkortet ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det koster 550,- å oppdatere vognkortet ja...

 

 

Bilen bremset i dag! 162,6 elleville hester på nav hos Bjørnstad Bil. Tok med bremsepapirer til Biltilsynet. Kontrolløren tok med seg papirene og var borte en stund, før han kom tilbake å sa et alt var ok. Effekten samsvarer med det i vognkort, så da er det greit.

 

Jippi! Da skal det skrues i helga :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Øystein Vige

Det koster 550,- å oppdatere vognkortet ja...

 

 

Bilen bremset i dag! 162,6 elleville hester på nav hos Bjørnstad Bil. Tok med bremsepapirer til Biltilsynet. Kontrolløren tok med seg papirene og var borte en stund, før han kom tilbake å sa et alt var ok. Effekten samsvarer med det i vognkort, så da er det greit.

 

Jippi! Da skal det skrues i helga :D

 

Grattis....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Øystein Vige

Jippi! Da skal det skrues i helga :D

 

kurante greier.

Ornær sæi alltids...

 

Skrues i helga? Får skru om kapp da :D

Må prøve å sette igang me litt småplukk jeg også...

Dela er klare i ettermiddag så!

 

Jippi! :cool:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja var å tyvtitta på blokka de idag jeg.Blir fine greier...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.