Bytte termostat, bolt knakk...

Anbefalte innlegg

For andre gang skulle jeg bytte termostat på en 5'er...og for andre gang knekker den ene bolten som går inn på blokka. Sist gang knakk den langt inne, så jeg måtte til med noe kunstig stål-lignenden greier. Men har håp om å få ut bolten denne gangen. Har ikke skrudd av den andre bolten, da jeg tror det skal gå å kjøre den til en bedre utstyrt garasje. Noen som har forslag til verktøy jeg bør ha, og bruke? Har tilgang til sveiseutstyr, tenkte kanskje det går an å sveise på en ny ende på bolten, for så å skru med denne........

 

Dette er noe forbanna dritt! Begynner å bli lei dårlige bolter, muttere etc på disse bilene nå.....

 

 

dere andre får ha ei fortsatt fin natt :)

 

ps! Dette haster litt, jeg må ha bilen klar til kl 18 i morra..... Søndag edru tid, går turen til Gøteborg..

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjedd nesten det samme med meg. Bare at da gikk gjengene i blokka på en bolt... Måtte inn med helicoil. Funka det asså.

 

Men det er vel noe som heter moment nøkkel lærte jeg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjans til å borre? For da kan du jo slå kjørnermerke i senter av bolt, og prøve å borre den ut, og deretter gjenge opp hullet igjen..Eller eventuelt bruke ekstraktor, populært kalt "grisepikk"..

 

Lønner seg å varme boltene før man drar på de, da knekker de ikke så lett.

 

Eventuelt, hvis det står igjen littegrann, kan du jo prøve å sveise fast en mutter.

Legger mutteren over bolten, og sveiser innvendig i den.. men vent til sveisen har blitt kald før du drar på den..

 

Håper noe av dette kan være til hjelp..

 

Mvh Geir

 

Opprinnelig postet av Eivind Windspoll

For andre gang skulle jeg bytte termostat på en 5'er...og for andre gang knekker den ene bolten som går inn på blokka. Sist gang knakk den langt inne, så jeg måtte til med noe kunstig stål-lignenden greier. Men har håp om å få ut bolten denne gangen. Har ikke skrudd av den andre bolten, da jeg tror det skal gå å kjøre den til en bedre utstyrt garasje. Noen som har forslag til verktøy jeg bør ha, og bruke? Har tilgang til sveiseutstyr, tenkte kanskje det går an å sveise på en ny ende på bolten, for så å skru med denne........

 

Dette er noe forbanna dritt! Begynner å bli lei dårlige bolter, muttere etc på disse bilene nå.....

 

 

dere andre får ha ei fortsatt fin natt :)

 

ps! Dette haster litt, jeg må ha bilen klar til kl 18 i morra..... Søndag edru tid, går turen til Gøteborg..

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er jeg hjemme fra ferie....

 

Takk for svar!

 

Jeg hadde selvfølgelig gjort tabben med å løsne feil bolt. I stedet for der vannet går fra blokka til radiator, hadde jeg forsøkt å løsne der vannet går inn på toppen fra radiator....men det ble ingen lekasje, så jeg lot det bare være. En bolt holder bra virker det som. har nå kjørt 270 mil, og har ikke merket noe vannforbruk.

 

mvh

 

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.