1100 hk og 1250 nm, og dette i 1973!

Anbefalte innlegg

Noen hidden: Porsche 917-30 Maks effekt : 1100 hk (i can-am serien opp til 1560 hk)

Maks dreiemoment: 1250 nm(can-am 1380 nm)

0-300 km/t 9,2 sek

Toppfart : 382 km/t (med annen utveksling er det målt 403 km/t)

Vekt ca. 785 kg.

En ting en bør huske her er at disse bilene gikk 24 timers-løp og ikke noen sekunder/minutter og at det var i 1973...!! : eek :

http://video.google.com/videoplay?docid=1364173336824248734

:tilber:

917-30.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1560hk på 785kg!

0-300 = 9.2:rolleye:

River skinnet av pølsa det!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne er vel en av få biler i verden som har gjort at de måtte endre regelverket pga. konkurentene var utklasset i flere år. Et år dem vant Le Mans, så var nærmeste konkurent (Ferrari) 3 runder etter, men dette var med versionen uten turbo med "bare" 800 hk.

Så et intervju med testsjåføren til Porsche som testet den i 1973... da han kom ut av bilen sa han .. : " for et drag, jeg kjente ikke forskjell på 3. og 5. gir!! " ... Vel 1250 nm setter vel sine spor i ryggen med kun 785 kg å dra på.. : rock :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sett endel slike "gamle" filmer og det går jammen unna. Men ser ikke akkurat helt trygt ut heller..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

men ved max effekt (1560hk) da er det no nærmere 2 hp pr kg!: eek :: dum : Det er helt vilt! OG de dekka er jo en smule mandige! DORULLER:rolleye:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

917 er vel noe av det råeste som noensinne har gått på en bane.........:tilber:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så og hørte en 917 i depoet på Nurburgring Oldtimer Grand Prix , det er det heftigste jeg har hørt når det gjelder motor-lyd...:tilber: Det var versjonen uten turbo 917-10 K

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye sykt som susa rundt på banene den tiden. Feks formel bilene hadde jo turbo og 1500hk på 700kg!

Her en enda en spesiell en.

Toyota 7.

5.0L V8 Twinturbo

620kg og 800hk!

Funker det og!

Toyota 7.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OFF T: Litt morro å ha spilt såppas mye GT at du kjenner deg igjen på banen og vet hvor du skal bremse og hvor neste sving kommer og hvor krapp den er;)

ON T: Fiks noen bilder av bilen da. Ikke bare on bord men også utvendig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er ialle fall et par.

1. 917C

2. 917-30

Porsche_917C.jpg

Porsche917-30.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mario Andretti hadde visstnok hatt med svigermora i en liknende bil (to seter) og ho hadde visst besvimt under den avsindige akselerasjonen... Respekt...

De hadde vel heller ikke noen form for traction control på den tida...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ble fakstisk litt redd bare av å se den filmen jeg...: eek :

380 kmt og ei hånd på rattet, hmmm, går'an det...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mario Andretti hadde visstnok hatt med svigermora i en liknende bil (to seter) og ho hadde visst besvimt under den avsindige akselerasjonen... Respekt...

De hadde vel heller ikke noen form for traction control på den tida...

Ingen abs eller antisladd eller noe!!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er dette som er løpsbiler av ekte vare!! Å sjåførene for ikke å snakke om dem, helt hinsides hva dem turde å hvor EKSTREMT dyktige sjåfører de var. Ikke slik som f.eks formel 1 nå med antispinn abs eller hva det er av hjelpemiddler de har "ødelagt" sporten med. Nei, dette er sjåfører av klasse som nådagens sjåfører gjør/burde tilbe å støvet!

:tilber: :tilber:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt vannvittig. Krever sin fører å ha kontroll på noe slikt. Tenke seg til gummi blandinga de hadde på den tia. Ikke akkurat det samme som vi har nå. Og i så extreme påkjenninger, så er det alfa omega. Så dette var bare rått å se/høre på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er dette som er løpsbiler av ekte vare!! Å sjåførene for ikke å snakke om dem, helt hinsides hva dem turde å hvor EKSTREMT dyktige sjåfører de var. Ikke slik som f.eks formel 1 nå med antispinn abs eller hva det er av hjelpemiddler de har "ødelagt" sporten med. Nei, dette er sjåfører av klasse som nådagens sjåfører gjør/burde tilbe å støvet!

:tilber: :tilber:

Dette er hovedgrunnen til at jeg i dag ikke er veldig intressert i bla. Formel 1 eller var det Formel Data..: rolleyes ?

Akkurat i Porsche 917, så grenser det vel til å være stuntmann, da disse bilene må sies å ha ganske mye mer motor enn kjøre-egenskaper, men igjen det er der selveste gulrota ligger.. Det å temme et udyr! : rock : Har selv kjørt en del eldre 911 på bane, og de er jo kjent for å ha litt giftige kjøre-egenskaper, dvs. må kjøres på rett måte. Du verden hvor moro det var da jeg begynnte å "kjenne" bilen, men når det gjelder 917 så er det her i potens !! Ikke rart flere har kåret denne til tidenes race-vogn! :tilber:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er hovedgrunnen til at jeg i dag ikke er veldig intressert i bla. Formel 1 eller var det Formel Data..: rolleyes ?

Akkurat i Porsche 917, så grenser det vel til å være stuntmann, da disse bilene må sies å ha ganske mye mer motor enn kjøre-egenskaper, men igjen det er der selveste gulrota ligger.....Ikke rart flere har kåret denne til tidenes race-vogn! :tilber:

Må si meg enig i dine ord Roar. Synes Formel 1 er blitt bare stall-ordrer og biler som er mer eller mindre hiddenstyrte : rolleyes Synes nesten WRC har blitt litt slik også. Gode gamle Gruppe B er MYE bedre......: rock :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå betyr liksom sikkerheten alt... Hvor gøy er det?

Endringer som burde skje i Formel 1:

På med slicks

vekk med vinger

maks 1.3l motor (v16) min 7 sekunder turbolag..: smil :

manuelt gir

Kamera som filmet føttene til førerene, slik at vi kunne se litt av det også.

Da kunne man begynne å skille klinten fra hveten igjen!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper dem begynner å kjøre med Elf-bilen med fire hjul foran og giring i gulvet igjen.. : smil : Fått kombinert det med 1,5 literene med turbo hadde blitt bra.. : rock :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

MEN.... Kansje jeg har misforstått her... Men klippet er ikke fra 1973?

For å kunne kjøre så fort, så må du kjenne bana godt. Og å kjenne detaljer i 300+ er imponerende.

På slutten av rett strekka, minner det meg om ei test løype du må klare for å få et eller annet førerkort på Gran Turismo 3.... Tror det er med en Toyota, som du makser ut på lang strekka, før en kvass høyre sving... ETC..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

MEN.... Kansje jeg har misforstått her... Men klippet er ikke fra 1973?

For å kunne kjøre så fort, så må du kjenne bana godt. Og å kjenne detaljer i 300+ er imponerende.

På slutten av rett strekka, minner det meg om ei test løype du må klare for å få et eller annet førerkort på Gran Turismo 3.... Tror det er med en Toyota, som du makser ut på lang strekka, før en kvass høyre sving... ETC..

Den bana er ikke på GT3 men på GT4;) Kjører vel en eller annen Mazda (R92CP?) Er 8 km lang eller noe slikt: klø : (har nesten ikke spilt det spillet jeg:rolleye: )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så og hørte en 917 i depoet på Nurburgring Oldtimer Grand Prix , det er det heftigste jeg har hørt når det gjelder motor-lyd...:tilber: Det var versjonen uten turbo 917-10 K

Hiver meg på her, og anbefaler ALLE å ta en tur til Oldtimer Grand Prix, her er noen smakebiter fra min tur i 2005:

http://gallery.raboc.org/2005_Oldtimer_Grand_Prix

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det er bilen til Blodstrupmoen det der....i Flåklypa. Går som et helvete, og har mye triks i ermet. (dirty tricks!) he he.....ligner iallefall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.