Ryggelys prinsipp/ryggelys virker ikke

Anbefalte innlegg

Har stadig små ting som må utbedres på cab`n min. Jeg har heller ikke ryggelys nå for tiden :(

 

Men hvordan er det ryggelyset virker? er det en microbryter på girstanga/kassen som gir kontakt når bilen settes i revers? Andre gode forslag på hvorfor ryggelys ikke virker. (ikke ledningsbrudd,sikring eller pærer som har gått)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter vanligvis en liten bryter ifm. girkasse ja.

 

Hvis du ikke får spenning til ryggelyset ville jeg først sjekket om det kommer spenning inn til bryteren.

 

- Hvis det ikke kommer spenning inn ligger problemet mellom batteri og bryter.

- Kommer det spenning inn ligger det mest trolig i bryteren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En bryter på kassa, ja. På 01E-kassa sitter den vel oppe på venstre side, men aner ikke hvor den er på den hybriden din! ;)

Den er også en av de tingene som kun forsynes når tenningen er på, men siden du har (hatt?) div. feil med bakluka ville jeg ikke sett bort fra at du kan ha noe liknende dette som jeg har på bakluka på S4'n..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei mitt ser ikke slikt ut nei. Tenker problemet er at det ikke kommer +12v ned til brytren på girkassen. Noen som vet hvor den sitter på en Audi 100 (95?) 2.8l V6 kasse?

 

Alle tips mottas med takk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1.sjekke lyspærer

2. sjekke sikring

3. sjekke ryggelysbryter,ta av stikk for bryter,sett en jumpeledning i mellom de 2 stikkerene,sett på tenning,lyser det nå så er bryteren gåen.

4,feilsøke eventuelle ledningsbrudd..

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problem på min S4 med automatgir. På denne var det selve bryteren som er montert på girkassen som var defekt.

 

Se om du finner en kontakt som er plugget i siden på girboksen. Har dessverre ikke koblingsskema for din bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant feilen jeg! Problemet i mitt tilfelle var et det ikke var samme plugg/kontakt på girkasse/ledningsnett fra 5 syl turbo/6gir og sugemotor/5 gir.

På 6 tr.kassen som jeg hadde plugg til var kontakten på motsatt side som det er på min og en plugg med bare 2 pinner. På den jeg har nå så skal det være en plugg med plass til 5 pinner,der bare to er i bruk og resten står tomme. Og slik plugg hadde jeg også på den gamle 4 syl motoren. Så det var bare å nappe ut de pinnene og setter de over i riktig kontakt. Voila-> ryggelyss. Så da var heldig vis et av mine mange problemmer løst. (har flere på lager!)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forresten: Takk for all hjelp jeg har fått! Det hjelper å få litt innput på hva problemmet/feilen kan ligge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.