S4'n vil ikke starte, helt død!

Anbefalte innlegg

S4'n vil ikke starte, igjen!!! : bråk :

2,2t -93mod...

 

Startet "så pent" før på dagen når jeg skulle kjøre den inn.

Jeg og Lars K. skulle feilsøke den på "gamle måten", så vi hadde på tenninga når vi drev med det, ca 15-20min. Men, når vi skulle starte den etter det, så ville den ikke.. helt død! Ikke et 'klikk' en gang! ...??

Tenkte kanskje at batteriet hadde blitt litt dårlig, så jeg tok og ladet det opp tigjen. Men alikevell null reaksjon! FORTVILA!

 

Når jeg vrir om tenninga så blir nåla på oljetrykksmåleren litt klikk, gir fult utslag. Og det står 2,3bar i displayet... vet ikke om det har noe å si jeg? Men noe muffins er det!

 

Dette har hendt med bilen en gang før også, men da hadde den stått rolig en måneds tid på vinteren. Men plutselig startet den en dag, helt uten vidre... Merkelig oppførsel!

 

Hva kan det være? ..og hva kan jeg gjøre?

Starteren som henger seg? ..tenningsproblemer?

: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenningsmodulen/er kanskje!?! Hmm.. Merkelig problem, for starteren går vel om tenningsmodulen streiker om jeg tenker etter :P

 

Starteren kan jo være død. Målt spenning på den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forstår frustrasjonen din, høres ut som at det har vært mange trasige problemer med bilen.

 

Mitt tips er å begynne med å kontrollere om starteren/innslaget får strøm. Det er veldig greit å ha hjelp (at man er to..) får å finne ut av dette. Den ene vrir på nøkkelen, den andre måler på den lille ledningen som er koblet på innslaget på starteren. Du må nesten ha tilgang til bukk eller grav for å gjøre dette.

Hvis du ikke har et multimeter, så går det også an å bruke ei lyspære (12V). Starteren/innslaget skal få positiv spenning på den lille styreledningen når nøkkelen vries i start-posisjon.

 

Dersom du er heldig er det så enkelt som at denne ledningen har dårlig kontakt i koblingspunktet (mener å huske det er en kabelsko-kobling), slik var det da jeg løste et lignende problem for Preben tidligere i vinter... :)

 

Men det finnes flere alternative feilkilder, slik som tenningsbryter, eller f.eks startsperre-reléet, eller signal fra alarm til startsperre. Mener å huske at du har orginal-alarm på bilen?

Da har du også et startsperre-relé. Dette sitter på en relé-brakett oppunder fotbrønnen på førersiden. Kreves litt demontering for å komme til.

Startsperre-reléet har posisjon nr 4 fra venstre (kanskje jeg husker feil, muligen posisjon nr 2 fra venstre) hvis man ligger på ryggen og ser på braketten fra undersiden.

Det er sannsynligvis merket med "206". Styreledningen til starteren går fra tenningsbryteren/starterbryteren og via dette reléet, før den går videre over mot høyre side av bilen, hvor den videre går gjennom torpedoveggen osv...

 

Dersom du ikke får strøm på styreledningen til starteren/innslaget, så kan du prøve å finne dette reléet og bytte det med et annet relé som er merket med "206".

 

Hvis ikke dette hjelper, så gi oss et hint, så kan jeg forklare videre hva du kan prøve... :)

 

Det finnes nemlig mange mulige feilkilder.., men skal alltids la seg løse. Har du forresten automatgir på bilen? kjekt å vite fordi bilen bare skal la seg starte i posisjon 'P' eller 'N' hvis man har automatgir.

 

 

mvh

 

Stian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ja, det var et langt og beskrivende svar! Akkurat hva jeg trenger... : smil :

Yes, jeg får skjekke ut litt.. så skal jeg gi lyd fra meg! :)

 

Relèt finner jeg nok, viss den er merka "206" og er plassert i gulvet på førersiden... ikke så lengesiden jeg skifta "vindusheis" relèt! :P Hadde vist vært litt rått/vått til det/dem! : grønn :

Tenningsbryteren er det denne (den skulle jeg i såfall hatt ny uannsett! Ser litt herpa ut.. );

i172145673_96560_7.jpg

 

i172148154_61156_7.jpg

Og her har du relène jeg har under rattet der... Ikke noe "206" der nei! :P

 

Har ikke automat nei.. :)

Fant ut det en annen gang ja, at jeg ikke fikk starta i D og R... komisk! hih!

Og tror det er dårlig med alarm på bilen min... *hmm*: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare jeg som husker feil. Du spurte om IR-mottaker osv i en annen tråd, men det var vel slik at du ikke har det, og da har du ikke orginal-alarm heller :)

 

Men det er helt greit, fordi da er det langt færre potensielle feilkilder :)

 

Jeg ser bare det øverste bildet (det andre kommer bare delvis), men det stemmer at dette er tenningsbryteren ja.

 

På baksiden av tenningsbryteren har du en kontakt med en hel del ledninger. Det skal være 2 stk røde ledninger som går inn på kontaktpunkt nr 30 (hvis du ser nøye der ledningene går inn i kontakten så ser du de aktuelle terminal-numrene). På disse ledningene skal det være fast 12V. Dette kan du jo kontrollere bare for å være sikker på at tenningsbryteren faktisk får strøm fra batteriet.

 

Den ledningen som kanskje er mest interessant er den som er rød og sort (rød med sort stripe), dette er styrestrøm til starteren/innslaget. Du kan måle på denne mens du vrir bryteren i start-posisjon. Da skal du altså måle 12V.

 

Denne ledningen går fra tenningsbryteren og ned til koblingspanelet. Ifølge skjema ser det ut til at man har et startsperre-relé uansett om man har alarm eller bare sentrallås. Ledningen skal være koblet til reléet jeg har nevnt i forrige innlegg. Derfra skal den gå direkte til starteren, men med hel-sort farge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat vært å sjekket i min egen bil. Den har ikke orginal-alarm, men likefullt startsperre-reléet. Det er relé nr 4 fra venstre, og merket med '204' (ikke '206', som jeg feilaktig sa)

Står 6-reléer på rekke der nede, det er nr 4 fra venstre, eller mer nøyaktig relé-posisjon nr 4. Du teller 1..,2..,3..,4.. ikke sant ? hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har hørt om at leningen til, eller i coilen kan "brenne" opp viss tenningen står lenge på... viss den er svidd får kansje ikkje starteren strøm?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har hørt om at leningen til, eller i coilen kan "brenne" opp viss tenningen står lenge på... viss den er svidd får kansje ikkje starteren strøm?

 

Strømmen til starteren er uavhengig av dette. Den har faktisk ikke en egen sikring engang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

veit de men har sett på nokon gamle bilar at ein av dei tynne ledningene til startreleet går via coilen, og viss det er svidd slår ikkkje releet inn...og startern går ikkje rundt... men det var på ein veldig gammal ca 70-75 mod. og kan vere nokon som har kobla sjøl..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke sånn på disse.. De har elektronisk tenning, som kun gir pulser når motoren roterer.

Jeg må rågjette (siden du har hatt dette problemet før, Anette!) at det er en stygg jordfeil eller noe deromkring.

Får du slått på lys når tenningen er på? Fullt lys?

Er det liv i AC'n?

Har du prøvd med startkabler? (Og selvfølgelig sjekket batteripolene?)

Er noen 'kritiske' ting som skal til for at disse bilene skal gå, så ikke gi deg!

Prøv også å se om tenningsbryteren kan være problemet, den ser det ut som du uansett bør bytte ut..

 

Hold oss oppdatert! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stian Paulsen;

Det andre bilde som du ikke fikk fram hele av er av relène, og nr. 4 fra venstre er som du sier merket "204" ja! :) (Nr. 6 er også merket "204"!?) Skal jeg skifte ut nr. 4, muligens? Eller skal jeg bare skjekke ledningene fra tenningsbryteren til relèet?

 

Bjørn Erik Ødegård;

Ja, AC slår seg på.. Og det lyser i displayene. Har ikke sjekka lysa, for hovedlyktene er ikke påmontert akkurat nå.

Har ikke prøvd med startkabler denne gangen nei, men fungerte ikke å bruke det det sistgang det var sånn. (Batteriet er fulladet!) Sjekke polene på batteriet, hva tenkte du på?

Skal kjøpe tenningsbryter så fort som mulig, så skal jeg gi tilbakemelding da! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var å kikka litt på bilen igjen i dag... Den er helt MERKELIG i oppførsel!!! Skremmendes!

Fippla litt på ledningen som går fra starteren, den som jeg bruker å starte bilen med ved å kontakte + polen som er på bilen. (Bilen var sånn når jeg fikk den pga. noe feil med tenningsledningen eller hva det nå var?) Ser ikke ut til at det er noe galt med kontakten der... Fant også den "orginale" ledningen som skal sitte på starteren. Prøvde å finne ut om det var noe brudd i den siden den ikke har vært i bruk, men klarte ikke å spore den hele veien... Kommer den inn i bilen på høyre elle venstre side?

Også var det en annen "tapp" på starteren som det ser ut til at det skal sitte en ledning fra. Noen som vet om det skal gå 2 ledninger ut i fra starteren, og evt. hvilken ledninger det er?

i173496862_83692_7.jpg

Den "tappen" lengst til høyre er der "tenningsledningen" går ut i fra. (ser såvidt den røde ledningen der..) Men så ser dere den andre "tappen" som det ikke gikk går noe ledning ut i fra... ?

Hva er foresten det som sitter under starteren der?

 

Ihvertfall, så hadde jeg fippla litt på denne ledningen og div. andre ledninger i motorrommet. Prøvde å slå på tenninga og det ble helt sånn som det skulle være; det stod 1,3 bar i displayet og nåla på oljetrykket var normalt. (Her om dagen så var det jo litt klikk; det stod 2,6 bar i displayet og nåla på oljetrykket stod i fult utslag!!?) Så jeg prvøde å starte men da sa det et stort "klikk" (hørtes ut til å være fra starteren?!) og den ble helt tullete igjen; 2,6bar i displayet og nåla til oljetrykket i fult utslag.... ????

Slo av tenninga igjen og fippla litt til på forskjelligt og det samme hendte en gang til, bare at denne gangen var det ikke denne "klikk" lyden...

Skjønner ingenting jeg! : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Polene på batteriet: Ta de av, og gjør rent hvis det ikke er helt klart at du har bra spenning. (Mål på plusspolen i motorrommet eller direkte på starteren.) Jeg ville også gått over _alle_ jordpunkter på bilen, og sjekket at de var rene og hadde god kontakt, gamle Audier er skumle sånn elektrisk messig..

På noen av de tidlige bilene ble hovedstrømskabelen også spleisa omtrent ved a-stolpen på passasjersiden, men det tror jeg var mest på 200'n igrunn. Dette kunne gi dårlig kontakt etter en tid.

Jeg ser som sagt for meg at du sliter med en jordfeil, i hverfall siden målerne dine går bananas!

 

Edit: Likte forresten den første avataren din bedre! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ser litt humbug ut.. hehe

Som du tidligere har nevnt så måtte du skifte styringsreléet til el-vinduene pga fuktighet. Har bilen din vært utsatt for fukt/vannskader? Fuktig gulv/teppe?

Eller er jordingspunktene korrodert?

 

Som Bjørn-Eirik sier så kan du godt koble fra batteriet og rengjøre batteripoler og polsko skikkelig for å være sikker på god kontakt. Forsikre deg også om at polskoene og koblingen mellom polsko og kabel er i god stand. Puss poler og polsko med smergelpapir/nylonslipeduk etc og sett inn med polfett (polfett kan du vente med om du ikke har det liggende).

 

Det siste bildet du har lagt ut viser innslaget (øverst) og selve starteren nederst. Alle ledningene skal være koblet til innslaget. Strømmen til selve starteren kommer fra innslaget via en intern eller fast ledning som ikke lar seg frakoble.

 

Følgende kabler/ledninger skal være tilkoblet innslaget:

1. Kabel fra generator, 16mm2 (kvadratmillimeter), sort.

2. Kabel fra batteri, 12mm2, sort.

3. Signal/styrekabel, 2,5mm2, sort.

 

Kabel 1 og 2 skal være koblet på samme punkt, dvs koblingspunkt nr 30 på innslaget.

Signal/styrekabel på punkt nr 50.

Tilkoblingspunkt nr 15a på innslaget er ikke i bruk.

 

Kabel til batteri samt den sorte styrekabelen går inn i den høyre motorvangen og videre inn i kupeen på høyre side. Herfra fortsetter batterikabelen bak til batteriet, mens styrekabelen går mot venstre side av bilen hvor den er koblet på det reléet jeg har nevnt tidligere (nr 4 fra venstre).

 

Det jeg nå lurer litt på er om det er noe liv i starteren dersom du kobler den røde "laske-ledningen" til + ? Drar starteren rundt da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg nå lurer litt på er om det er noe liv i starteren dersom du kobler den røde "laske-ledningen" til + ? Drar starteren rundt da?

Nop, ikke noe liv i starteren! ...har prøvd flere ganger etter jeg har puzzlet litt med div. ledninger, men aldrig noe reaksjon. Bortsett fra èn gang, da var det såvidt et lite "klikk"... men ellers død!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det var veldig fuktigt gulv i bilen når jeg fikk en.. så muligens det har gått litt utover noen andre relè også?!

 

Jeg får gå over jordingsledningene, div. andre ledninger og batteripolene... for det virker virkelig som det er noe fucked up med strømmen/joringen en plass altså! Usj, hater alt som har med det elektriske å gjøre... : grønn :

 

Fikk ny coilrekke i dag! : smil :

Får ny tenningsbryter i mårra, så da får jeg jo se om den har noe med problemet å gjøre...

 

Takk for hjelpfulle svar Stian og Bjørn Erik!! : smil ::tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom det ikke er noe reaksjon/liv i starteren når du kobler styreledningen direkte til +12V, så hjelper det ikke med ny tenningsbryter heller, iallefall ikke for starteren sin del.

 

Enten er det dårlig forbindelse mellom batteri og starter/innslag, eller så er starteren/innslaget i ustand.

Dårlig forbindelse mellom batteri og starter/innslag kan være både på + og på - (jord). Sjekk f.eks + kabelen både på batteriet og i sammenkoblingen på starteren.

Når det gjelder jord så må du kontrollere både mellom batteri (-) og karosseri, samt jordkabelen mellom karosseri og motor i motorrommet.

 

Selv om kablene tilsynelatende er i orden, så kan du godt skru løs kablene i alle punktene for å ta sammenføyningen mellom kabel og kabelsko/batterisko i nærmere øyesyn.

Selv om alt ser i orden ut så kan det godt tenkes at kobberkabelen har irret slik at forbindelsen med kabelskoen er heller dårlig.

(har opplevd dette selv på en Volvo 740 jeg hadde. Brukte da en startkabel mellom motor og karosseri i et års tid.. helt til kabelen tok fyr... :rolleye: )

 

Hvis du går over alle forbindelsene og fortsatt ikke får liv i starteren når du kobler den røde ledningen dirkete til +, så kan det være greit å måle spenningen på innslaget mens den røde styrekabelen kobles til +.

 

Da måler du mellom godset/metallet på selve starteren (skrap litt med målepinnen for å sikre god kontakt), og +12V på innslaget (der hvor de kraftige kablene er koblet).

Husk at du må koble den røde styrekabelen din til +12V mens dette gjøres.

 

Dersom spenningen synker drastisk, f.eks at du måler 0-4V, så tyder dette på at strømforbindelsene med batteriet er dårlige.

Men dersom spenningsfallet er moderat eller ingenting, f.eks at du måler 10-12V, så er det nok noe galt med starteren/innslaget.

 

 

Og når det gjelder vannet/fuktigheten i bilen, så må jeg bare si at det ikke er særlig bra.. hehe

Håper du har brukt varme og tørket bilen skikkelig over flere dager.

Deretter er det viktig (iallefall i mine øyne) å få klarhet i hvordan vannet har kommet inn. En mulig årsak som det uansett er greit å holde et øye med, er dreneringen fra "ventilasjonskassen" mellom motorrom og kupé.

Her kan det lett samle seg løv og annen skitt som tetter dreneringen. Konsekvensen blir gjerne at vannet finner seg andre veier ut, f.eks inn i kupéen via åpningen til ventilasjons/klimaanlegg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plokket ut starteren m/magntinnslaget her om dagen. Prøvde med startkabler for å se om den var i orden, men magtentinnslaget gjorde ikke jobben sin. Sendte hele greia inn til reperasjon. Fikk den tilbake i tipp-topp stand. Monterte den. La opp ny ledning mellom magnetinnslaget og tenningsbryteren (så jeg slipper bruke denne reserveløsningen med "røde" ledningen fra magentinnslaget til +). Vred om nøkkelen, men fortsatt ingen reaksjon. :( Ikke et klikk i starteren en gang... OG nåla til oljetrykk gikk spinnvill igjen, nåla på speedometeret gikk opp til 50km/t deretter ned igjen samt at det står 2,6bar i displayet i instrumentet; fortsatt en psycho oppførsel.

SÅ jeg får vel gå over dissa kablene på startere. De går inni høyre vang under bilen der såg jeg, men hvor blir de av? Går de inn i veggen og kommer inni gulvet der på høyre siden? Og hvor går de til?

 

Foresten, bilen er helt tørr inni nå ja! Digg! :) Stod til tørk i en ukes tid, + litt til, for at den skulle bli helt tørr. Var sykt våt i gulvet! Lettet på gulvmatta og vannet bare rant... Hmm, ja, må vel prøve å finne grunnen til at den ble så våt kanskje ja, lurt det! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vann i gulvet er oftest dritt i dreneringa til varmeapparatbrønnen. Sjekk når du har vasket bilen, om ikke det står vann oppunder varmeapparatet!

Du har en seriøs jordfeil, så dette må du se nærmere på, ja! Sjekk at jordlissa mellom chassis og motor er der, den kan se fin ut,men være nesten tæret opp i skjøten!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

NU ÄR DET DAGS!!!

Skal klare å starte bilen i dag! Skal! Skal! Skal! -ønsk meg lykke til folkens!

 

-skjekke jordin karosseri-motor.

-skjekke volt på ledningene som går til starteren.

 

Hovedfeilen må jo ligge der en plass, eller...

Starteren er jo iorden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så langt ser det ut til å ikke gå så bra.. trenger litt bistand og hjelp godt folk!

Nå har jeg målt litt; det er strøm tilførsel til starteren. Joding mellom karosseri og motor er ok.

Så hva er det nå som kan være galt?? : grønn :

 

Slo på tenningen i sta, vifta begynner å gå men that's it!Lyser ikke noen annen plass... det gjorde det før. Og når jeg prøver å startse så skjer det nothing! Kan det være noe med relène?? : grønn : Er jo noe lednings/elektronikksfeil tyder det på...

Har lagt opp ny ledning fra tenning til starter, kan det være at den er fuck' enda?

 

HJELP! -trenger svar litt fort!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har to nøkler, prøv å start med den andre? Longshot, men kan jo alltids hende...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har to nøkler, prøv å start med den andre? Longshot, men kan jo alltids hende...

 

Neh...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.