10x18" bak på Coupé (89/B4) - Galskap eller mulig?

Anbefalte innlegg

Skal gå til innkjøp av nye sommerfelger til min '95 Audi Coupé, og har i den sammenheng lagt min elsk på noen 18".

Hvilken felg det dreier seg om vil jeg egentlig ikke røpe, men dimensjonen jeg vil ha er 8,5x18" ET30 med 225/40-18 eller 215/40-18 dekk. Dette burde gå fint både foran og bak uten vals, men så kom jeg over et bilde av samme felg i 10x18" bak på en bil, og holdt på å ramle av stolen - det var kjærlighet ved første blikk! :tilber:

 

En åndssvak idé begynte å forme seg i bakhodet:

Jeg vil ha 10x18" bak på Coupéen!

 

Er dette komplett galskap eller mulig å gjennomføre??

Hva må til for at det skal bli plass bak? Felgene er tilgjengelige i ET 14, men det bør vel la seg gjøre å dreie av noen millimeter for å øke innpresset...

 

Har sett 10x17" ET20 bak på Coupé, og det stakk rimelig greit utenfor. Jeg skal ha 60/40 eller 60/60 senk alt ettersom hva det er plass til, og er villig til å valse. Spørsmålet er - lar det seg i det hele tatt gjøre å få plass til 10x18" bak på en 89/B4 Coupé eller er jeg sinnsyk som i det hele tatt tenker tanken? Hvilken dekkdimensjon må jeg ha for å få plass? Tenker 245/35-18 dekk bak...

 

HVA MÅ TIL?? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant forresten et tysk forum der en kar hadde 10x18" bak på sin Coupé (aner ikke innpress), og han mente det gikk fint så lenge man dro ut hjulbuen litt. Så spørs det bare hva "litt" betyr... :rolleye:

 

Har vært og tittet litt i hjulbuen min, og det ser ut til at jeg har litt i overkant av en tomme klaring fra indre felgkant på min 7x17" ET38 felg og inn til demperen. Problemet blir vel utover, da 10x18" ET14 vil bygge ca. to tommer lengre ut enn kanten jeg har nå, så det kan bli spennende, men med riktige dekk og litt modifisering av hjulbuene har jeg egentlig tro på at det kan gå... men må nok begrense meg til 40 senk bak. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynner å bli et par stykker som har 10" bred felg nå.. :) Stå på, det går fint tenker jeg. Men det blir dyrt med dekk for deg, skal du space ut og senke, så tror jeg du må regne med rimelig heftig slitasje på inner av dekket.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke jeg trenger å space ut med så lavt innpress som 14 bak, men må nok ta en firehjulskontroll etter senk og felger har kommet på. Dekk i den dimensjonen det er snakk om er ikke akkurat billig... tenker å prøve meg på 245/35-18 Falken eller andre merker som gir fin strekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt 10" på min men har hatt 9,5", hadde da 255-35 bak. Måtte valse bittelitt men bortsett fra det gikk det ganske greit

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant forresten et tysk forum der en kar hadde 10x18" bak på sin Coupé (aner ikke innpress), og han mente det gikk fint så lenge man dro ut hjulbuen litt. Så spørs det bare hva "litt" betyr... :rolleye:

 

Har vært og tittet litt i hjulbuen min, og det ser ut til at jeg har litt i overkant av en tomme klaring fra indre felgkant på min 7x17" ET38 felg og inn til demperen. Problemet blir vel utover, da 10x18" ET14 vil bygge ca. to tommer lengre ut enn kanten jeg har nå, så det kan bli spennende, men med riktige dekk og litt modifisering av hjulbuene har jeg egentlig tro på at det kan gå... men må nok begrense meg til 40 senk bak. : klø :

 

Offset betyr alt her, så ikke stol på at noe går fordi noen hadde 10 toms felg på tilsvarende bil fordi de kan ha hatt ET20-30. 10x18 ET14 høres litt drøyt ut på bilen din, men alt går jo. Men du kan i realiteten glemme planen omk å senke bilen mindre for å få dette til, fordi superbred felg og strekt dekk med god glippe opp til skjermen bare ser helt donald ut...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt 10" på min men har hatt 9,5", hadde da 255-35 bak. Måtte valse bittelitt men bortsett fra det gikk det ganske greit

Hvilket innpress hadde du på felgene? Hvor mye senk? Var det noe særlig sporing? Mye strekk i dekkene? Har du bilder? Mange spørsmål på en gang? :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Offset betyr alt her, så ikke stol på at noe går fordi noen hadde 10 toms felg på tilsvarende bil fordi de kan ha hatt ET20-30. 10x18 ET14 høres litt drøyt ut på bilen din, men alt går jo. Men du kan i realiteten glemme planen omk å senke bilen mindre for å få dette til, fordi superbred felg og strekt dekk med god glippe opp til skjermen bare ser helt donald ut...

Ja, klart det. Er selv skeptisk til såpass lavt innpress, men felgene er ikke tilgjengelige med høyere innpress til min boltsirkel, så alternativet er å dreie av noen milimeter på felgen for å øke innpresset istedenfor å valse ihjel hjulbuene. Det er tross alt litt å gå på på innsiden mot innerskjerm og understell...

 

40 senk bak blir kanskje ikke nok, har mest lyst på 60 senk både foran og bak, men hvis det betyr at det subber på annenhver ujevnhet i veien med mindre jeg har pinnestive dempere/fjærer så må jeg revurdere det. Er selvfølgelig interessert i at det skal se best mulig ut, men ikke for enhver pris. Felgene kommer først, så får jeg vurdere mengden senk etter det. Det ultimate hadde vært fullt justerbare coilovers, men sånt koster... Mulig at valsing av hjulbuen gjør det mulig å ha 60 senk bak og, men det må jeg vurdere etter felgen har kommet på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilket innpress hadde du på felgene? Hvor mye senk? Var det noe særlig sporing? Mye strekk i dekkene? Har du bilder? Mange spørsmål på en gang? :D

 

Innpresset var 32, var senket 60mm, masse sporing.

 

DSC00081.jpg

 

DSC00087.jpg

 

Før vals

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm... Var det så mye sporing at det var slitsomt å kjøre med? : bh :

 

Tror det kan bli særdeles kritisk å få plass til 10x18" ET14 bak på min bil uten at hjulbuen må valses ihjel. Ut ifra dine bilder så må jeg legge til godt og vel en tomme ekstra ut fra felgkanten på bildet ditt for å beregne hvor felgkanten min blir med 10x18" ET14, og det blir litt vel mye å valse uten at det ser sløkket ut... : rolleyes

Hadde jo sikkert gått greit hvis det var 'kosebilen' min, men det er hverdagsbilen, og da ser det ut som 10x18" blir for drøyt både jobb/prismessig og med tanke på funksjonaliteten, selv om det hadde sett skikkelig fett ut.

 

Spørs om det blir 8,5x18" ET30 både foran og bak istedet... : gråter :

Bør jeg gå for 215/40-18 eller 225/40-18? Vurderer 225/40-18 Falken dekk, men har hørt (lest) at Toyo er bedre enn Falken, da spesielt på vått føre. Hva med Nankang NS-2 i 215/40-18?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går du for 225 bak med 8,5" felg har du i allefall mye å gå på. Nå har jeg riktinok valset, men med 225-40 18 har jeg ca en cm til hjulbuen og det er med et 23

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.