Vindusspyler bak, Audi A6 99

Anbefalte innlegg

Hei

 

Nå har vindusspyleren bak begynt å kødde! Det begynte med at trykket på spylern ble dårligere og endte med at den nå ikke spyler i det hele tatt. Det er ikke det at jeg bruker den så mye (vasker bilen i stedet), men det hadde ikke gjort noe om den var i orden. Noen som har vært borti dette før? Pumpe, rørbrudd eller er det rett og slett en egen tank for spylern bak som jeg ikke har funnet (flaut) :)

 

Innspill mottas med takk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Espen Ferbu

Hei

 

Nå har vindusspyleren bak begynt å kødde! Det begynte med at trykket på spylern ble dårligere og endte med at den nå ikke spyler i det hele tatt. Det er ikke det at jeg bruker den så mye (vasker bilen i stedet), men det hadde ikke gjort noe om den var i orden. Noen som har vært borti dette før? Pumpe, rørbrudd eller er det rett og slett en egen tank for spylern bak som jeg ikke har funnet (flaut) :)

 

Innspill mottas med takk

 

Er ikke helt sikker på hvordan 99 audien ser ut men gamle C4 hadde ihvertfall en egen tank i stuerommet på høyre side ved bensinpåfyllingsluka.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 2000-mod har ikke egen tank. Den bruker felles med den andre ruta. Men når det er sagt, så hadde min x-96 A4 egen tank bak, mens en kompis sin -98 ikke har egen tank...

 

MEN: Du hører hvis pumpa jobber. Start der og jobb ut ifra det. Slå på tenninga og pump ivei, du hører den selv om du sitter i bilen. Går pumpa, så ville jeg jobbet litt med en nål nedi dysa. Dette problemet hadde jeg ofte på A4'n min. Så der var nål alltid på plass i hanskerommet. Helt utrolig hvordan den dysa der bak klarer å tette seg uten at man ser det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er samme som på min er det sikkert brudd på røret som går imellom viskerarmen som har irret fast og til slutt knekt.

men da kommer all spylervæska inn i luke isteden for....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha sjekka ETKA er det samme visker som på min.

Problemet er at rør (14 på bildet) brekker. denne delen er ikke å få løs

Det første du kan teste er og ta av dysa(13 på bildet)

da får du sjekka om det er dysa eller ei.Dysa får du faktisk kjøpt løs.

Skulle det vise seg å være selve røret er det bare å leke litt reodor felgen så blir den gull igjen:)

Mener på huske at den koster 13-1500.- ny hos møller

a6 spyler bak.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for hjelp! Skal sjekke litt nærmere så snart solen er gått ned. Sommeren er endelig kommet til Oslo - området - beachen kaller! Christian: Er det vanskelig å få av "dørtrekket" på bakluka, har du kanskje en enkel forklaring?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På Passaten er det en skrue i vært håndtak + en på toppen av hver side av lokket...tot 4 skruer....etter det er det bare å dra den rett av. festet med en haug med klips.

 

Men etter hva jeg ser på ETKA har du bare en skrue da du bare har et håndtak. og kanskje en inne i luka til varseltrekanten.

Men dette burde være en smal sak å få av....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Endelig fått surra meg til å ta av dekselet, og ganske så riktig så var det kobberrøret du nevnte Christan, som var ødelagt. Hva slags reodor felgen løsning lagde du og ble det 100% bra?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe....Her har du reodorfelgen oppskriften:

Når du har tatt av lokket bak på viskermotoren sitter den en rørstump igjen i baklokket.

Resten sitter igjen inne i akselen regner jeg med.

Så da gjør du slik:

Ta av dysa på utsiden...den bare drar du ut.

så kan du prøve med en tang og dra ut resten av stanga, men det greier du nok ikke.

Må diameteren på røret og så finner du et bor som er like tykt.

Ta drillen og bor i mellom der røret står til du har fått ut alt sammen.

 

så tar du bakplata og kutter at det røret som kommer ut der.

Kutt den av helt inne ved plasikken.

Så borrer du ned i rører helt til du kommer til vikelen(blir vel ca 1cm inn)

bor litt og sjekk etter...bot så litt til....sånn gjør du til du kommer til vinkelen.

Røret inne i plasten er bøyd i 90 grader, men du borrer bare til du kommer til vinkelen ca.

 

Så kan du se om du finner en gammel reiseradio med teleskop antenne..

 

Skru den så av og mål om du finner en av røra med samme diameter.

 

Den antenna jeg hadde som var nærmest var 0.1mm tykkere en den som satt i vindusviskermotoren.

 

Jeg pusset så enden på røret med litt smergelpapir til "crommen" forsvant og messingen kom fram.

Mål så diameter på der du har pussa.

Ta et bor med samme diameter og borr opp plasten.

smør på litt lynlim og sett røret ned i plasten.

 

La de tørke.

Mens den tørker ta du og borrer opp akselen på motoren som den skal gå i mellom.

Bor den opp med 0.1mm større hull en det nye røret er.

 

sett så på lokket med det nye røret.

når det er gjort blir røret noen cm for langt.

Kutt så av røret i passe lengde.

 

Ta av lokket igjen.

Nå må du smergle litt på enden der dysa skal sitte.

smelge helt til dysa passer.

dysa skal sitte litt hart på så ikke puss for mye.

 

Så smører du på litt fett eller lignende på hele rørert.

 

Monter på lokket igjen.

 

Sett på dysa.

 

Voila og du har en ny viskermotor med spyler som virker.

 

Ca 13-1500.- spart

 

Denne jobben tok med ca 1t.

 

Gjorde dette på min for ca 1.5 år siden og virker som en drøm fremdeles.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen Takk, Christan - denne oppskriften skal vel til og meg jeg klare å følge :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Burde gå fint det:)

Hvis det er noe du lurer på underveis er det bare å fyre løs.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.