#1 Skrevet Mai 13, 2007 Hei, jeg har av og til hatt en stygg ulyd i min 2,7l biturbo motor (170 000 KM) når motoren har vært ekstra varm. (Ca. 110 grader) Ulyden kan beskrives som knatringen av en diesel motor. En bilmekaniker har beskrevet lyden som lyden av en defekt vannpumpe... Uansett, jeg har nå hatt bilen på Møller, og fredag ettermiddag fikk jeg beskjed om at de hadde funnet ut at registerreimen var veldig slakk. Jeg ble glad for at de mente feilen var funnet, og vi ble enige om at reim, vannpumpe og + div. hjul på registerreimen skulle skiftes ut. Jeg har IF bruktbilforsikring, og reparasjonen blir dekket av IF. Jeg er nå usikker på om jeg burde få verkstedet til å grundig sjekke om motoren har tatt skade av den slakke registerreimen. Er det f.eks ikke slik at ventilene kan bli skadet dersom registerreima ryker. Litt slakk kan vel kanskje gi noe skade, eller? Hva bør jeg i så fall be verkstedet sjekke? - Kompresjon?, Inspeksjon av ventiler?, andre ting, eller kanskje ingen ting? Jeg er absoultt ingen bilmekaniker, så jeg kan vanskelig argumentere godt for meg mot en "IF bilmekaniker". Jeg håper derfor noen tilbakemeldinger fra forumet kan gi meg de argumentene eller den roen jeg trenger. Mvh HH 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 13, 2007 Klask på ny reim og vannpumpe, tut og kjør.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 13, 2007 Kan jo være greit å få verkstedet til å sjekke ventilene. Eneste som kan ha tatt skade er ventilene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 13, 2007 Men når og hvor ble reg.reim og vannpumpe skiftet sist ? Jeg antar det er skiftet tidligere ? Det er vel 5år/120' intervall på denne motoren. De som gjorde jobben sist kan risikere å måtte dekke noe her. Følger bilen service ihht hefet hos merkeverksted garanteres normalt remmen i nye 5år/120'. Er det vannpumpen som har skylden, har denne delen 3år/100' garanti fra den ble skiftet sist om det ble gjort hos et merkeverksted. Jeg regner med den ble skiftet samtidig med reg.reimen første gangen ? Og husk at en "frisk" motor aldri skal bli 110 grader - da er det noe galt et sted, så vannpumpen høres fornuftig ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 13, 2007 Du kan sikkert ta en full motoroverhaling som enkelte her inne vil at du skal gjøre, men det er bortkasta penger og energi, klask på ny vannpumpe og ny reim, det holder, tut og kjør. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 13, 2007 tut og kjør?er kjedelig å måtte plukke i filler en motor som har knekt 20 ventiler pga reimhopp...stikk på ett verksted der dem har sylindercam å sjekk det,om du ikke vet hva ett sylindercam er så er det ett miini kamera dem senker ned i sylinderen og ser om det er skader eller lignende,vet vertfall at det blir brukt på lastebiler... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 13, 2007 Han har vel kjørt bilen til det verkstedet? Nå må dere slutte med den der "hokus-pokus" mentaliteten deres, det har ikke skjedd noe med toppen, ingen ventiler har tatt skade, ikke vits i å skremme mannen stakkars, det holder lenge med og bytte reim og pumpe, så er alt som det skal være igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 13, 2007 På de fleste bensinbiler er det relativt god avstand mellom ventiler og stempler. Det vil si at hvis remma skulle hoppe over et hakk eller to så vil det neppe bli fysisk kontakt mellom stempler og ventiler. Når remma har hoppet over ett hakk så går den vesentlig dårligere. Hvis bilen er kjørt til verkstedet og det kun var lyd av defekt vannpumpelager, men at den gikk relativt normalt så tror jeg ikke det er for stor grunn til bekymring. Skift rem og tilbehør så går det trolig bra. Hadde dette vært diesel, derimot så er det ofte ned mot 0,5 mm klaring mellom stempel og ventil, og det er ganske tett bevegelse mellom stempel og ventil (at ventilen åpner straks stempelet er på vei ned). Tilsvarende feil på sli kmotor kan altså få større konsekvenser. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 13, 2007 På Opel Vectraen jeg hadde før, bestemte jeg meg for å skifte registerreim. Eieren før meg var min storebror, og han gjorde fint lite med bilen. Jeg hadde kommet meg ut til mine foreldre(For å låne garasje), og parkerte bilen utenfor. Da jeg skulle starte og kjøre inn i garasjen, ville ikke motoren gå, og jeg og min far klarte ikke finne ut hva som var galt. Vi trillet den inn i garasjen, og da jeg fikk av dekselet for å skifte regreim senere på kvelden så jeg at endel av "taggene" på reiman var slitt av. Sikkert ventiler som stanget mot sylinderene og gjorde at jeg ikke fikk vridd motoren rundt. Uansett, jeg skiftet reim og strammehjul, og så gikk bilen fint. Tenkte aldri noe mer over den saken. Kjørte den siden ca 20 000km uten problemer før jeg solgte den. Hvis eneste problemet her var at reimen var litt slakk, går det nok helt fint! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 14, 2007 På Opel Vectraen jeg hadde før, bestemte jeg meg for å skifte registerreim. Eieren før meg var min storebror, og han gjorde fint lite med bilen. Jeg hadde kommet meg ut til mine foreldre(For å låne garasje), og parkerte bilen utenfor. Da jeg skulle starte og kjøre inn i garasjen, ville ikke motoren gå, og jeg og min far klarte ikke finne ut hva som var galt. Vi trillet den inn i garasjen, og da jeg fikk av dekselet for å skifte regreim senere på kvelden så jeg at endel av "taggene" på reiman var slitt av. Sikkert ventiler som stanget mot sylinderene og gjorde at jeg ikke fikk vridd motoren rundt. Uansett, jeg skiftet reim og strammehjul, og så gikk bilen fint. Tenkte aldri noe mer over den saken. Kjørte den siden ca 20 000km uten problemer før jeg solgte den. Hvis eneste problemet her var at reimen var litt slakk, går det nok helt fint! Nåja du.. Kamerat av meg måtte ut med 13,000.- i verksted regning + hotellregning på Rognan for en tid tilbake fordi registeret tok kveld og ventiler og stempler møttes til en sammenkomst, dette skjedde på vei hjem fra lang bilferie. Dette kan variere fra motor til motor, kommer litt an på hvor forbrenningskammeret er plassert. ------------- Hvis det ikke koster deg noe ekstra, få sjekket ventilene osv, å så er det som Sigmund sier å slenge på ny reim å vannpumpe.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 14, 2007 Ikke glem å undersøk tidligere reim bytter heller.. som nevnt lengre oppe i tråden! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...