Vinterdekk erfaringer (kanskje tidlig med 20 grader ute..)

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha nye piggdekk til vinteren, og tenkte jeg skulle være litt tidlig ute med å handle inn for å kanskje få bedre priser.

 

Skal ha piggdekk nå, og bilen er en '99 A4 TQ Avant.

 

Har fundert på Nokian Hakkapelliita 4, som gjorde det bra i tester i fjor. Goodyear har også fått gode tester med sine UltraGrip 500 dekk i enkelte tester. Conti er vel ett dekk vi i Norge aldri kan se bort fra, og fanget opp ett rykte om at de i fjor testet ett nytt piggdekk med firkantede pigger, som visstnok gjorde det bedre enn det de hadde fra før.

 

Men, hva er folkets erfaringer med dekkene de kjørte med i fjor.

Hvordan oppfører de seg opp og ned fra høyder med vekslende forhold fra regn til snø og is? Kjører endel på Møre der veiene er vekslende.

Er ute etter ett dekk som er konsekvent. Kjørte på Euroston ett år, og ett dekk som satt bra fra 5 minus og nedover, men veldig inkonsekvent når det var varmere. Slike dekk vil jeg ikke ha...!!

 

Jeg skal ha dekk i standard dimensjon, 195/65-15.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Continental pleier stort sett å score jevnt høyt uten noen svakheter, mens nokia\goodyear ofte er veldig gode på noen ting og har litt dårligere score på andre ting i igjen på diverse tester jeg har lest. Så derfor kjører jeg continental piggdekk, veldig fornøyd med de, selv om dimen er enorme 155\80-13 på vinterhjula mine :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det har jeg også lagt merke til at Conti generelt er veldig jevne på Norske tester.

Utifra føret jeg kjører på så leser jeg tester med lupe og plukker ut de egenskapene jeg liker at er bra, og vekter utifra dette.

Sånn jeg ser det utifra testen i Motor i fjor:

http://www.motor.no/pdf/Vinterdekktest_2003.pdf

så er det iallefall 3 som er godt med på mine preferanser, Nokian, Goodyear og Conti. Gislaved og Pirelli kan også være gode valg.

 

Men, godt å høre folks erfaringer, de kan fortelle mye mer enn tester. Kjørefølese er viktig synes jeg, at en føler når nok er nok, og at det slipper uten dramatikk, og lar seg ta inn igjen. For disse egenskapene ofrer jeg gjerne litt på andre ting. Ett som slipper brått og brutalt kan være bedre enn ett slikt dekk i målinger. Hvilke egenskaper synes dere at er viktige?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn som føre er på vinter her jeg bor, så er det stort sett bar asfalt man kjører på, men er jo også til tider mye is\snø på en del småveier, så det er også viktig med gode egenskaper på is\snø. Hvor mye dekka støyer bryr meg midt i ryggen, en golf 85 mod med 60mm senkesett støyer uansett mye på vaskebrett veier om vinteren. Kjørefølesen er viktig, men vis et dekk er ræva på alt annet hjelper det lite. Coninental får vel toppscore på bar asfalt på den testen fra motor 2003.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.