Avvikende innpress Golf 2?

Anbefalte innlegg

Golfen er delvis godkjent! Kun felger og eksos igjen nå.

 

Jeg har fått lånt TüV papirer på 9x16 ET15 Brock Felger på golf, men ifølge Kontrollforskriftene er det kun Bilprodusent som kan godkjenne avvik i Innpress.

 

Er det noen som har vært borti dette før, og har papirer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Sverre Andre Blindheim

Golfen er delvis godkjent! Kun felger og eksos igjen nå.

 

Jeg har fått lånt TüV papirer på 9x16 ET15 Brock Felger på golf, men ifølge Kontrollforskriftene er det kun Bilprodusent som kan godkjenne avvik i Innpress.

 

Er det noen som har vært borti dette før, og har papirer?

 

Det stemmer nok ikke helt. I følge kjøretøyfoskriftene er det tillatt å øke sporvidden på bilen med inntil 15mm uten særskilte godkjenningspapirer på felgene. Dersom spovidden er økt mer enn 15mm (dvs felgen har 7,5mm lavere innpress enn originalt) må det fremvises godkjenningspapirer fra felgprodusenten at felgene er godkjent til bilen de sitter på.

 

I tillegg er det også selvfølgelig krav om tildekking av felg og dekk tilsvarende Eu-landene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har nok møtt på noen av de morsomste kontrollørene vi alle ELSKER!!!

 

Har du TÜV o.l. annet godkjenningspapir trengs ingen godkjenning fra produsenten av bilen.

Papirene må selvfølgelig være til eksakt type felg som sitter på bilen. Nytter normalt ikke med hva andre produsenter har fått godkjent.

 

Har du derimot ingen papirer på felgene kan faktisk produsenten av bilen godkjenne dette, men det vel umulig for oss vanlige å få til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Martin Olsen

Du har nok møtt på noen av de morsomste kontrollørene vi alle ELSKER!!!

 

Har du TÜV o.l. annet godkjenningspapir trengs ingen godkjenning fra produsenten av bilen.

Papirene må selvfølgelig være til eksakt type felg som sitter på bilen. Nytter normalt ikke med hva andre produsenter har fått godkjent.

 

Har du derimot ingen papirer på felgene kan faktisk produsenten av bilen godkjenne dette, men det vel umulig for oss vanlige å få til.

 

Stemmer det, jeg var på Biltilsynet for å tvinge dem til å skrive inn 8,5x19 ET 45 i vognkortet mitt selv om jeg ikke hadde TUV på felgene, men det er ikke nødvendig når endringen i ET er under 15mm totalt. Da måtte de ha godkjenning fra den norske inportøren og det er jo ikke så lett for dem å si noe om det siden det finnes uendelig antall hjul som går/ikke går på en bil...

 

Så det beste er å vise bilen med felger som du har TUV på. Et "triks" kan være å vise bilen med lånte felger, f.eks 8x19 ET40 med 235/35 dekk mens dine hjul er 9,5x19 ET 35 med samme dekk... Blir du stoppa av kontroll da, så stemmer dekk overens, de ser ikke forskjell på felgbredde uansett :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne kontrolløren var faktisk langt bedre enn de andre her i Ålesund.

 

Han var ikke sikker på dette med innpresset, og hadde funnet fram forskriftene og viste det til meg. Der stod det at kun VW kunne godkjenne avvik. Men som sagt, han var ikke sikker og skulle sjekke det opp.

 

Bilen er nå godkjent, med G60 understell og 2.0 16V, godkjent senket og felger og dekkdim. står i vognkort. Så enden på historien er lykkelig.

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Offtopic:

Den 2eren du skriver om her... er det den du har som Avitar?? har du flere bilder av den? den så veldig najs ut på det lille bildet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.