Anbefalte innlegg

Byttet skiver og klosser bak på Passat'n for ett par mnd siden. De siste ukene har jeg fått en skikkelig stygg lyd i bremsene. Hadde litt problemer med å høre fra hvilket hjul lyden kommer fra, så jeg monterte mikrofoner på hvert hjul og gjorde opptak for å høre lokalisere lyden. Kommer kun ved veldig veldig forsiktig bremsing. Tydeligere når jeg kjører sakte på parkeringsplass etc. og svinger bilen. Med automatgear blir det det jo ofte til at man ligger forsiktig inne med bremsen ved sakte kjøring så ganske irriterende i blandt. Like ofte kald som ved varme skiver/klosser. Lyden kommer kun fra bremser på høyre side bak.

 

Erfaringer / tips ??

 

Opptak i ca. 20km/t. Høyre bak.

Lytt på lyden (OBS!! høy)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har samme problemet bare at det kommer gjentatte ganger. høres ut som der er klossene som ligger inntil. håper det går i orden. kanksje jeg også får noen tips.... hehe lykke til

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skaff deg noen slike anti skrike plater fra biltema ;)

du kan og sjekke om calipperen henger litt, lyden kommer av klossen mot skiven.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

antiskrikeplater hva er det ??

 

Klossene som ligger inntil, lyden av klossene... skjønner ikke helt jeg. Klossene ligger vel inntil hele tiden og presser seg mot skiva når jeg bremser. Bremser jeg kommer lyden, slipper jeg eller bremser hardere forsvinner lyden. Kan liksom ikke skjønne at det skal ha noe med at klossene henger igjen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er antiskrikeplater:

59-201_l.jpg

 

Får de i to typer:

Mål: 95x60 mm 59-201 44,90 kr

Mål: 120x70 mm 59-202 44,90 kr

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm aldri hørt om dette før. Hvor skal disse monteres ?? mellom kloss og kalipper ?? Er det ikke sinnsykt trangt der og de greiene der virker ganske tykke. Bør vel ha en på hver kloss da og på begge sider.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mellom kloss og kalipper på begge sider ja.

Er det orginale klosser du har kjøpt?

 

Jeg kjøpte noen uorg klosser en gang og de begynte å pipe etter en kort stund....byttet så til orginale og fikk aldri problemet tilbake...så langt da:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

orginale klosser og skiver. Men skjønner ikke helt at dette skal hjelpe heller. Hvis lyder kommer fra friksjonen mellom skive og kloss så hjelper jo dette lite. Klossen for en litt mykere bakside og vibrere mot, skulle tro dette ga dårligere bremser.. Er det en ide å kjøpe nye klosser da ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo stikke innom møller og høre med de om hva de syns om problemet.Burde jo holde mer en noen uker syns jeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eller du kan prøve å ha på kobberpasta, det funker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå skal jeg ut på -veldig- tynn is.....

 

Tror det er sånn at når en bremser forsiktig, så er det jo et ganske lett trykk på klossene. Skiva prøver å "dra" med seg klossen rundt, med di følgene at en får friksjon mellom baksiden på klossen og stempel. Dette er jo "stål mot stål", og da kan det fort bli skrikelyd utav det (volvo 240 bremser :D :D )

 

En kan bruke sånne antiskrik plater (noe jeg aldri har brukt), eller en kan bruke sånn kobberpasta. Mener bestemt på at dette er noe som pleier å bli brukt på verksteder rundt om.....

 

Klippet fra biltema:

 

Kobberpasta

Antitreghetsmiddel. Hindrer fastbrenning og fastrusting forårsaket av høye temperaturer. For tennplugg, hjulbolter, eksos- og bremsedeler. For f.eks. montering av tennplugg på motorer med aluminiumtopp og for å forhindre gnissing på skivebremser. Tåler temperaturer fra -35 °C til +1100 °C. Innhold: 100 gram.

 

P.S. Dette produktet finnes også som spray (vet ikke hvem som lager det), for dem som er late. :D :D :D

kobberpasta.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sent ute der ja...... :rolleyes: :rolleyes:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan tro på det du forklarer med Volvo bremsene. Det blir jo ikke lyd av selve friksjonen men at kanskje klossen vibrerer ved lett bremsing og beveger seg litt frem og tilbake når man bremser. Har lagt merke til at det på nye bremseklosser sitter en slags dobbelsidig tape, vet ikke om det kanskje bare er for å lette montering eller om den kanskje skal virke som en slags pute mot kaliperen (ute på veldig tynn is her.....)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel ikke noe farlig med den skrike-lyden, men den er irriterende. Jeg fikk selv denne lyden så smått etter at jeg skiftet klosser.

Men det er vel ikke noe som er galt, litt skriking ved lett bremsing indikerer gode bremser. Kaller det Volvo-bremser (for de fleste "eldre" Volvo'er hadde vel denne skrikingen, og Volvo var kjent for å ha gode bremser).

Mulig at lyden vil forsvinne litt over tid, etter at klossene har fått "kjørt/bremset seg inn".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrudde opp og smurte inn med kobberpasta i går. Litt søl... men resultatet ble veldig bra!!! All lyd er borte!! Enig med det Eskild at det jo ikke gjør noe, men er utrolig irriterende!!! Prøver jo å holde bilen i så god stand som mulig og at bilen piper og skrike ved hvert gatehjørne er ikke så veldig morro. Er man i parkeringshus etc. kan lyden nok hele flere etasjer oppover hver gang jeg bremser...Men billig og enkel løsning i hvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.