Idéel kjølevæske frysepunkt

Anbefalte innlegg

Siden jeg skal etterfylle litt kjølevæske på bilen min, så lurte jeg på hva den idéle frysepunkt på kjølevæske? er det -34 grader?

Eller holder det massevis med -25 grader(aner ikke hva den er nå) for en bil som bare blir kjørt om vår/sommer/høst og som holder til på vestlandet hvor knapt nok blir -10 midt på vinteren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjølevæske er så billig uansett at jeg ikke ser noen grunn til ikke å blande for best mulig beskyttelse mot kulde og korrosjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, bare 39.90 for en liter med noe glykol lignene greier.

Bare leste at jo nærmere -34 grader på kjølevæsken, jo høyere kokepunkt hadde den! Og det er jo bra!

 

Bare ca tall jeg husker:

-34 har kokepunkt på ca 108

-25 ca 104

-15 ca 102

 

Manglet over en halv liter med kjølevæske, så jeg fikk tempraturen litt ned, siden jeg har mer væske å gå på nå (eller har det ingen ting å si?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste flasker/kanner med frostvæske har en temperaturskala på etiketten, som forteller fryse- og kokepunktet i forhold til blandingsforholdet. Det er korrekt at mere frostvæske i systemet også gir høyere kokepunkt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og det kan vel sies at det er en fordel med høyere kokepunkt? Har bare trodd det motsatte før, jo lavere frysepunkt, jo dårligere egenskaper i andre enden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

målte min til -37 på totalservice...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil si det er en fordel ja, radiator-vifta på min bil starter ikke før ved ca 105º!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke bare å blande 50/50? Det har jeg alltid gjort på mine biler...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, 50/50 går fint det, jeg har stort sett den blandingen jeg også. Den blir gjerne litt tynnere da jeg etterfyller med bare vann.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

da jeg etterfyller.

 

 

 

:confused: :confused:

 

Etterfyller? Det har jeg aldri gjort

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gamle biler vettu :)

Jeg var rå til å etterfylle på bilene mine før de tok kvelden : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Sørheim

:confused: :confused:

 

Etterfyller? Det har jeg aldri gjort

 

Det danner seg alltid luft i systemet når du tømmer det (selvfølgelig), da kan det være greit å sjekke nivået og evt etterfylle de første dagene etter bytte av kjølevæske. Da bruker ejg bare rent vann ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

Det danner seg alltid luft i systemet når du tømmer det (selvfølgelig), da kan det være greit å sjekke nivået og evt etterfylle de første dagene etter bytte av kjølevæske. Da bruker ejg bare rent vann ;)

 

åhh, sånn sett:)

 

Trodde du mente mellom skift. Hvis en må etterfylle da, da er det muchos problemos på gang:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

50/50 blanding med frostvæske fra Statoil og Shell gir hvertfall null frost ned til -36 grader.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kokepunktet øker når man har kraftigere blanding,

men varmeledingsevnen synker også, så om sommeren er rent vann det beste.

(hvis man ser bort ifra korrodering)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

konsententrert kjølevæske tåler mindre kulde enn utblandet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis man kjøper ferdig blandet, så ligg den på 37grader tror jeg, hvis jeg ikke tar feil da, 10mnd siden jeg sjekket sist, hehe.... men er nå billigere å spandere en hundrelapp ell hva det koster da, å slippe at hele dritten frys, for det kommer til å koste mange flere hundrelapper :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

altså minus grader :D til det jeg skrev i sta, hehe :D:D:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjølevæske eller glykol (monopropylenglykol) Kan blandes opptil 60% glykol - vann for lavest mulige frysepunkt ca. - 55 grader C. Glykolen inneholder inhibitorer som motvirker korrosjon, derfor bør alltid kjølevæsken inneholde en viss andel glykol for å unngå skader på kjølesystemets komponenter. Det er også bevist at kokepunktet heves ved tilsetning av glykol. Se dessuten vedlagte kurve fra Statoil sine hjemmesider ang blandingsforhold. MERK: Glykol som benyttes i industrien (monoetylenglykol) må IKKE benyttes til kjølevæske i biler, da denne type er agressiv mot pakninger og slanger.

Mer tekniske hidden her:

http://www.statoilnorge.no/mar/LU/sto00131.nsf/91D20B0A7B34C407412569900031557E/$FILE/Monopropylenglykol(MPG).pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kokepunktet stiger betydelig når man bruker kjølevæske og ikke bare rent vann. Under normalt trykk (det står trykk i systemet) vil rent vann koke allerede ved ca. 110 grader mens en 50/50-blanding ikke koker før ved nesten 130 grader. For at dette skal stemme må systemet være tett så man får trykk i det. Uten trykk vil kokepunktet naturlig nok være 100 grader med rent vann, og det blir litt snaut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.